bloggingبه صورت مستمر و متوالی از سمت خوانندگان سایت نت بهره ور فراگیر تماس های تلفنی و ایمیل هایی دریافت می شود که پرسش هایی را جهت راهنمایی پیاده سازی واجرای سیستم مدیریت نگهداری وتعمیرات طرح می شود.برخی از سوالات تکراری است و تقریبا مشابه هم هستند لذا تقاضا داریم سوال و مبحث خود را در سایت طرح کنید تا از مزایای آن همه با هم استفاده کنیم در این خصوص این صفحه ” پرسش و پاسخ ” در سایت راه اندازی شده است که دوستان می توانند سوالات خود را اینجا طرح کنند و هم چنین این امکان وجود دارد که برخی از خوانندگان به سوال پرسیده شده در سایت پاسخ دهند و بدین صورت امکان اشتراک گذاری تجربیات برای همه وجود داشته باشد ضمن اینکه برخی از دوستان که سوالی دارند با مطاالعه پرسش و پاسخ های دیگر ممکن است سوال آنها پاسخ داده شده باشد و رفع گردد ونیاز به طرح مجدد نباشد.

این صفحه راهنمای خوانندگان است برای طرح سوالات و خواسته های خودشان ضمن اینکه می توانند در صورت داشتن اطلاع کافی به سوال دیگر همکاران در نت پاسخ دهند و تجربیات خودشان را با دیگران به اشتراک بگذارند.هم چنین می توانید با آدرس ایمیل خود مشترک پیام های این صفحه باشید که هر گونه پرسش و پاسخ توسط دیگران به صورت اتومات برای شما ارسال شود و در جریان پرسش ها و پاسخ ها به صورت مستمر قرار گیرید.

شما می توانید در پنل زیر موضوع خود را بپرسید یا با خوانندن سوال دیگران در همان جا به پاسخ بپردازید ما سعی داریم به سوالات در حد دانش خودمان پاسخ سریع و مناسبی را تقدیم کنیم.از همکاری و مساعدت شما سپاسگزاریم

157 پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تر
  1. javid
    javid گفته:

    مهندس گرامی تشکر ویژه از جنابعالی جهت زمانی که برای پاسخها اختصاص میدهید، موفق باشید
    بنده پس از گزارش گیری های ماشین آلات در بازه سه ماهه یک بار بر اساس تعداد توقف و یک بار بر اساس زمان توقف سورت می کنم بعد از پارتو کردن اطلاعات شروع به تحلیل می کنم البته لام به ذکر است که اول اطلاعات تعداد و مدت توقف رو بر ۳ ماه تقسیم میکنم و اطلاعات با تاثیر کم رو حذف میکنم بعد ۲۰% مابقی رو ریشه یابی میکنم اول اینکه این روش خوبه یا بهبود لازم داره دوم اینکه روشهای دیگر کدامند که بهره وری بهتری برام داشته باشند.

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      با سلام و احترام
      خوب است شما که داده ها را دارید روش ها و طرق دیگر و بازهای دیگر را هم محاسبه کنید ببینید در تحلیل چقدر کمک می کند مهم ترین موضوع داشتن داده خوب است که شما مثل اینکه آن را دارید پس انواع محاسبات را بکنید. بد نیست بدون تقسیم بر ماه (۳) نیز رسم کنید معمولا میانگین ها گول زننده هستند.
      موفق باشید

      پاسخ
  2. javid
    javid گفته:

    مهندس جان خسته نباشید
    شما در پاسخ یکی از سوالاتم در همین صفحه در خصوص اینکه در محاسبه MTBF آیا باید یکسری زمانها از قبیل تامین قطعه و موارد دیگر که باعث توقف میشوند را از زمان کل کسر کرد بعد شاخص را محاسبه کرد لطف کردید راهنمایی فرمودید بله باید کسر گردند و آنها جزو MDT هستند ولی در جاهای دیگر اشاره نمودید نباید کسر گردند خواهشن اینکه کدام درست است را توضیح دهید.

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      با سلام واحترام
      شاخص ها مبانی اشان با هم فرق می کند اون مال شاخص MTTR بود ولی شاخص MTBF اصلا به این موارد کاری ندارد از خرابی تا خرابی است هر چه در این بین اتفاق افتاد را کاری ندارد جزو زمان حساب است. حالا ان شالله به زودی کلاس شاخص های مذکور را به صورت وبینار می گذاریم آنلاین باشید
      موفق باشید

      پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      پیشنهاد می کنم بروید استاندارد ایزو ۱۴۲۲۴ را صفحات ۲۲۳ الی ۲۲۵ را نگاهی بیاندازید البته توجه داشته باشید بر اساس مفاهیم جدید این شاخص های صحبت می کند.

      پاسخ
  3. javid
    javid گفته:

    سلام مهندس عزیز
    من mtbf رو بر اساس ماشین محاسبه میکنم و تحلیل انجام میدم
    آیا بهتر اینه که رو خرابی ماشین این کارو بکنم یا نه
    هدف روش درسته

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      با سلام و احترام
      اگر داده ها را دارید این کار را بکنید هم خوب است هر دو به شما در تحلیل داده های شاخص کمک می کند این موضوع را در یکی از هندبوک های نت در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی دیده بودم
      موفق باشید

      پاسخ
  4. javid
    javid گفته:

    با سلام و عرض ارادت
    مهندس جان اگر دستگاهی مدت ۵۰ ساعت توقف داشته و از این مدت ما ۴۵ ساعت درگیر یافتن عیب بودیم این زمان در MTTR محاسبه میشود یا نه؟ و MTBF چطور محاسبه میشود
    بنظر من زمان ۵ ساعت توقف جهت رفع عیب باید در MTTR لحاظ شود و در خصو MTBF نیز باید ۴۵ ساعت از کل زمان در دسترس کم شود بعد محاسبه صورت گیرد.

    پاسخ
      • javid
        javid گفته:

        سلام مهندس گرامی
        میشه از نمودار پارتو برای تحلیل زمان توقف و mtbfو mttr استفاده کرد و تصمیم گیری کرد

      • ناصر جلالي
        ناصر جلالي گفته:

        سلام و با احترام
        بلی می شود بستگی به تعداد داده دارد که پارتو معنی پیدا کند
        موفق باشید

    • javid
      javid گفته:

      سلام و تشکر از پاسخ شما
      مهندس جان مگر نباید در این شاخص ها زمان توقف ماشین جهت تعمیر لحاظ شود در مورد مثال من زمان ۴۵ ساعت زمان تعمیر نبوده زمان یافتن عیب بوده
      در مورد mtbf چگونه لحاظ شود فقط در mttr نیاز به محاسبه هست!!

      پاسخ
      • ناصر جلالي
        ناصر جلالي گفته:

        با سلام و احترام
        عیب یابی خرابی تجهیز جزئی از تعمیرات تجهیز است و فرقی نمی کند باید لحاظ شود
        به فیلم های آموزشی در سایت و دوره آموزش شاخص های قابلیت اطمینان مراجعه کنید متوجه خواهید شد در این خصوص در کانال نگهداری و تعمیرات در تلگرام هم موارد مختلفی درج شد است.
        موفق باشید

  5. javid
    javid گفته:

    اگر ماشینی بیشتر زمان کاری خود را متوقف باشد شاخص mtbfو mttr باید محاسبه شود برای آن یا از محاسبات باید حذف شوند

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      با سلام و احترام
      در محاسبه این شاخص ها زمان عملیاتی باید مدنظر باشد و اگر توقف بدلیل خرابی تجهیز باشد در محاسبه در نظر بگیرید. مثلا اگر تجهیز خراب شد و شما نتوانستید آن را تعمیر کنید و بیش از ۶ ماه گوشه کارخانه خوابیده است این مدت خواب در محاسبه شاخص نقشی ندارد و مهم نیست. توجه داشته باشید که ما از این شاخص ها برای قابلیت اطمینان عملیاتی تجهیز می خواهیم بهره ببریم.
      شاید کارخانه در این وضعیت اقتصادی مواد اولیه نداشت و تجهیز متوقف بود حال یک ماه یا یک سال این مدت در شاخص های مذکور تاثیری ندارد و در نظر نگیرید
      موفق باشید

      پاسخ
      • javid
        javid گفته:

        با سلام شما فرمودید اگر خراب بود در نظر بگیرید یعنی اگر بیشتر وقت خود در حال تعمیر بود محاسبه شود.
        اگر حساب کنیم مثلن یک ماشین ۱۰۰۰ ساعت زمان داشت و یکبار خراب شده باشد mtbf آن میشود ۱۰۰۰ این درست هست؟

      • ناصر جلالي
        ناصر جلالي گفته:

        با سلام و احترام
        هر وقت خواستید این شاخص را محاسبه کنید بازه زمانی را طوری در نظر بگیرید که حداقل سه خرابی در آن اتفاق افتاده باشد هر چه بازه زمانی داده ها بیشتر باشد و تعداد خرابی بیشتری در آن باشد اعداد و تحلیل شما درست تر است.
        موفق باشید

  6. حیدری
    حیدری گفته:

    سلام آقای مهندس . وقت بخیر .
    ضمن تشکر از مطالب مفیدی که تو کانال قرار میدین یه سوال داشتم اگه راهنمایی بفرمائید ممنون میشم.
    ده سال هست که برنامه نگهداری و تعمیرات رو اجرا میکنیم و دو تا شاخص درصد EM و PM رو تعریف کردیم و اندازه گیری میکنیم. حالا می خواهیم یه شاخص دیگه اضافه کنیم اگه راهنمایی بفرمائید ممنون میشم. خط پیوسته است و شاخص های به غیر از توقفات مد نظر هست.
    با تشکر – حیدری

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      با سلام و احترام
      اگر فرض کنیم این دو شاخص را درست محاسبه و تحلیل کرده اید شاخص های بعدی باید مبتنی بر هزینه باشد یعنی درصد هزینه EM و درصد هزینه PM را محاسبه کنید و نمودارهای آن را با نمودارهای شاخص های قبلی هم مقایسه فرمایید. هم چنین حال چون داده ها را دارید می توانید روی شاخص MTBF , MTTR کار کنید.
      موفق باشید

      پاسخ
  7. موسی
    موسی گفته:

    با درود و خسته نباشید، استاد من تازه وارد یه تلمبه خانه نفت شدم و کارم برنامه ریزی تعمیر ونگهداری یا همان نت است. لطفا در این زمینه راهنمایی میفرمایید که از کجا باید شروع کنم یه شرح مفصلی بدین ممنون میشم.

    پاسخ
  8. علی پهلوان
    علی پهلوان گفته:

    سلام و خسته نباشید
    ببخشید آیا در دستگاه های cnc(مثلا تراش ) نیز شاخص های قابلیت اطمینان از جمله MTBF و MTTR و MTTF محاسبه میشود و کاربرد دارد اگر محاسبه میشود خواهشا اگر امکان دارد نمونه ای از محاسبه بر روی این دستگاه ها را برای من بفرستید

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      با سلام و احترام
      بلی امکان محاسبه می باشد ولی نمونه ندارم الان دم دست
      باید با مفاهیم آنها بیشتر آشنا بشوید در گذشته در سایت فیلم و دوره آموزش قرار گرفته است مطالعه کنید
      موفق باشید

      پاسخ
  9. z.shahriari
    z.shahriari گفته:

    با سلام و عرض ادب خدمت شما استاد گرامی
    بنده در خصوص نحوه سامان دهی به انبار قطعات یدکی سازمان خود نیاز به اطلاعات یا تجربه عملیاتی دارم در صورت امکان بنده را راهنمایی کنید
    باید اشاره کنم در این خصوص با انبار بسیار بزرگ مواجه می باشم که نیاز به استفاده از یک تجربه مشابه دارم با تشکر

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      با سلام و احترام
      دوست گرامی موضوع مفصل است و این طوری نمی شود راهنمایی کرد چون نمی دانم شما چه می دانید و چه نمی دانید؟ اگر برای بار اول است باید با یک مشاور مشورت کنید چون آسان نیست.
      موفق باشید

      پاسخ
  10. سهراب
    سهراب گفته:

    با سلام جناب اقای مهندس
    من اطلاعاتی در مورد توربین های صنعتی که کاخانجات نفت وگاز کار میکنند دارید مثل توربین های رولزرویس
    سولار و سا یر توربین های صنعتی

    پاسخ
  11. محمد
    محمد گفته:

    با سلام واحترام
    استاد گرامی با عنایت به اینکه حضرتعالی در راه اندازی سیستم نت بخش ریلی(مترو مشهد) تجربه دارید خواستم بپرسم چه شاخص های درنت واگن های مترومناسبتر است و آیا می شود برای واگن شاخصOEEتعریف کرد- ارادتمند

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      با سلام و احترام
      مورد اول توضیحات زیادی نیاز دارد ولی مورد دوم خیر نیاز نیست و معنی نمی دهد
      موفق باشید

      پاسخ
      • محمد
        محمد گفته:

        با سلام وتشکر از جواب هایتان
        استاد اگر امکان دارد دو سه مورد از از شاخص های نت واگن مترو اعلام فرمایید

      • ناصر جلالي
        ناصر جلالي گفته:

        با سلام واحترام
        متوسط مسافت طی شده بین دو خرابی
        درصد نگهداری پیشگیرانه
        درصد تعمیرات بعد از خرابی

  12. صالحیان
    صالحیان گفته:

    سلام و عرض ادب خدمت آقای مهندس جلالی…
    آقای مهندس من در زمینه نت قصد دارم benchmark انجام بدم و نیاز به سایت هایی دارم که اطلاعات مفیدی در زمینه benchmark در حوزه نت قرار بدن تا بتوانم از این اطلاعات برای محک زنی شاخص های نت سازمان خودم با شاخص های سازمان های پیشرو در جهان استفاده کنم.اگر سایت های مفیدی در این زمینه معرف حضورتون هست که با عضویت در آن ولو با پرداخت هزینه اطلاعات مفیدی کسب کنیم،سپاسگزار میشم اگه معرفی کنید…

    پاسخ
  13. مرتضی
    مرتضی گفته:

    با سلام و احترام
    ببخشید آقای مهندس اگر ما چندین دستگاه از یک نمونه داشته باشیم مثلا دستگاه نوع x شماره ۱ و ۲ و….
    و MTBF دستگاه شماره ۱ مثلا ۱۰۰۰ دقیقه و MTBF دستگاه شماره ۲ مثلا ۲۰۰۰ دقیقه باشد برای محاسبه MTBF کل دستگاه های نوع x آیا باید از همه میانگین گرفت یا از روش دیگری استفاده کرد؟
    با تشکر

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      با سلام و احترام
      البته باید مقدمات زیادی را بدانید که اصلا شاخص را در چه مقطع و چه بازه ای محاسبه کنید که در حوصله شرح زیاد آن نیست.
      اما باید تصور کنید که این شاخص یعنی چه!؟ از خرابی تا خرابی
      لذا وقتی شما یک تجهیز دارید که عدد MTBF آن ۱۰۰۰ است یعنی اینکه احتمالا حدود ۶۰۰۰ ساعت در دسترس حدود ۷ بار خراب شده است
      تجهیز دوم MTBF عددش ۲۰۰۰ بوده است و احتمالا یعنی اینکه در ۶۰۰۰ ساعت در دسترس حدود ۴ بار خراب شده است
      حال تصور کنید که برای این نوع تجهیزات یک و دو که مشابه بوده اند می خواهید شاخص را تجمیع کنید این به این معنی است که برای این دو تجهیز در ۶۰۰۰ ساعت در دسترس ۱۱ بار خرابی بوده است که این عدد را تقسیم بر ۱۱ منهای یک کنید می شود MTBF برابر ۶۰۰ چون برای این دو تجهیز از خرابی تا خرابی بعدی آن ۶۰۰ ساعت طول می کشد حال یا اولی خراب می شود یا دومی! لذا تیم نگهداری و تعمیرات برای هر ۶۰۰ ساعت باید آمادگی کار روی یکی از تجهیزات را داشته باشد البته انحراف معیار نیز مهم است که فعلا بحثش نیست.
      پس متوسط گیری معنی نمی دهد روی مفهوم شاخص تمرکز کنید
      اکثر کتاب ها و مقالات و مدرسین این نکته را اشتباه فهمیده و نوشته اند!!
      این موضوع برای تجهیزات هم نوع شما که در کارخانه مستقر است و درحال تولید با فرآیندهای تولیدی خویش هستید و مشغول برنامه ریزی نت سازمان می باشید، صادق است.
      اما مثلا اگر شرکتی سازنده این تجهیزات باشد برای طراحی MTBF تجهیز را باید برای زیر مجموعه ها و خود تجهیز پیش بینی کند اینجاست که او به متوسط خرابی های تجهیزات هم نوع نیاز دارد و عموما می تواند از چند کارخانه یا خط تولید منفک از هم این اطلاعات را جمع آوری و روی علل خرابی و افزایش کیفیت قطعات و تجهیز کار و طراحی کند.
      اما نکته دیگر اینکه شما برای تحلیل میزان شاخص برای هرکدام از تجهیزات را نیاز دارید اما برای برنامه ریزی فعالیت های نگهداری پرسنل نت شاخص را برای کل تجهیزات هم نوع کاربرد پیدا می کند و الا بدرد تحلیل خرابی زیاد نمی خورد!!
      موفق باشید

      پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تر

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱٫ نرم‌افزار مدیریت نگهداری و تعمیرات MKMS مخصوص صنایع بزرگ و حرفه ای ، تحت وب و شبکه سازمان ، مطابق استاندارد ایزو ۱۴۲۲۴

۲٫ نرم‌افزار مدیریت نگهداری و تعمیرات PMworks برای صنایع متوسط و کوچک ، تحت شبکه ، مطابق استانداردهای نگهداری و تعمیرات