پرسش و پاسخ

bloggingبه صورت مستمر و متوالی از سمت خوانندگان سایت نت بهره ور فراگیر تماس های تلفنی و ایمیل هایی دریافت می شود که پرسش هایی را جهت راهنمایی پیاده سازی واجرای سیستم مدیریت نگهداری وتعمیرات طرح می شود.برخی از سوالات تکراری است و تقریبا مشابه هم هستند لذا تقاضا داریم سوال و مبحث خود را در سایت طرح کنید تا از مزایای آن همه با هم استفاده کنیم در این خصوص این صفحه ” پرسش و پاسخ ” در سایت راه اندازی شده است که دوستان می توانند سوالات خود را اینجا طرح کنند و هم چنین این امکان وجود دارد که برخی از خوانندگان به سوال پرسیده شده در سایت پاسخ دهند و بدین صورت امکان اشتراک گذاری تجربیات برای همه وجود داشته باشد ضمن اینکه برخی از دوستان که سوالی دارند با مطاالعه پرسش و پاسخ های دیگر ممکن است سوال آنها پاسخ داده شده باشد و رفع گردد ونیاز به طرح مجدد نباشد.

این صفحه راهنمای خوانندگان است برای طرح سوالات و خواسته های خودشان ضمن اینکه می توانند در صورت داشتن اطلاع کافی به سوال دیگر همکاران در نت پاسخ دهند و تجربیات خودشان را با دیگران به اشتراک بگذارند.هم چنین می توانید با آدرس ایمیل خود مشترک پیام های این صفحه باشید که هر گونه پرسش و پاسخ توسط دیگران به صورت اتومات برای شما ارسال شود و در جریان پرسش ها و پاسخ ها به صورت مستمر قرار گیرید.

شما می توانید در پنل زیر موضوع خود را بپرسید یا با خوانندن سوال دیگران در همان جا به پاسخ بپردازید ما سعی داریم به سوالات در حد دانش خودمان پاسخ سریع و مناسبی را تقدیم کنیم.از همکاری و مساعدت شما سپاسگزاریم

121 پاسخ به پرسش و پاسخ

  1. صفا می‌گوید:

    با سلام خدمت استاد ارجمند
    بنده رضایی هستم و چند وقتی است در یکی از شرکت ها مسئول نت می باشم
    در خصوص زمان در دسترس ماشین الات سوال داشتم : اگر دستگاهی در سه شیفت کاری مشغول به کار باشد زمان در دسترس ۲۴ ساعت می باشد یا اینکه زمان توقفات از زمان ۲۴ ساعته کاسته شده و انگاه به عدد بدست امده زمان در دسترس می گویند ؟
    ممنون

    • ناصر جلالي می‌گوید:

      با سلام و احترام
      باید زمان توقفات برنامه ریزی شده ای که سازمان در آن تجهیزات شات دان است کم شود و روی میزان سطح دسترسی تاثیری ندارد
      در پاسخ به سوال بعدی شما:
      آن یک ساعت بستگی دارد چه نوعی پی ام برنامه ریزی شده ای باشد اگر باعث توقف تجهیز شود میزان دسترسی را پایین می آورد ولی اگر پی ام در زمان شات دان برنامه ریزی شده سازمان انجام شود می تواند در محاسبه دسترسی تاثیری نداشته باشد.
      تفاوت خیلی ظریفی در این موضوع وجود دارد پیشنهاد می شود مستندات لینک زیر را دانلود و مطالعه کنید.
      موفق باشید

  2. صفا می‌گوید:

    در واقع در هنگام محاسبه زمان در دسترس ، اگر مطابق برنامه از پیش تعیین شده یک برنامه pm بر وری دستگاه انجام شود و با عث توقف ۱ ساعته گردد آیا این ۱ ساعت جزء توقفات برنامه ریزی شده است که بایستی از زمان ۲۴ ساعته کاسته شود یا خیر؟

    • ناصر جلالي می‌گوید:

      ​زمان در دسترس در واقع زمانی می باشد که برای تجهیز برنامه ریزی کاری صورت می گیرد. اگر مجموعه شما به صورت ۲۴ ساعته کار می کند و در زمان های استراحت مانند نهار و نماز و … تجهیزات متوقف نمی گردند زمان در دسترس ۲۴ ساعته می باشد، اما اگر زمان های مشخصی مانند ناهار، نماز، استراحت، تعویض شیفت و … به صورت استاندارد شده و برنامه ریزی شده وجود دارد باید از زمان ۲۴ ساعته کسر گردد.​

  3. اسدزاده می‌گوید:

    سلام.وقت بخیر.
    ی سوال داشتم خدمتتون.ایا مینونیم از این موضوع برای پایان نامه استفاده کرد؟؟در این خصوص مقالات معتبری ارایه شده؟
    ممنون میشم پاسخ بدین

    • ناصر جلالي می‌گوید:

      با سلام و احترام
      از کدام موضوع!؟

      • اسدزاده می‌گوید:

        مجددا سلام.
        موضوع تعمیرات و نگهداری بهرور فراگیرtpm_و اینکه ایا شما پروژه ای در این راستا در شهرستان خرم اباد در حال اجرا دارید؟

        • ناصر جلالي می‌گوید:

          با سلام و احترام
          عموما در شهر هایی که وضعیت صنعتی خوبی دارند پروژه برگزار می شود در شهر زیبای خرم آباد تاکنون پروژه ای نداشته ایم ولی دوستان قدیمی دوران دانشجویی بسیار خوبی در شهر خرم آباد داریم که مشتاق دیدار آنها و شما هستیم
          موفق باشید

  4. كمال می‌گوید:

    ما در حال طراحی یک سیستم هیدرولیک خودرویی هستیم که در آن از روغن های هیدرولیک فرمان استفاده میشود atfii و یا dexron ii میباشد به نظر شما دمای سرویس دهی برای استفاده طولانی مدت از روغن هیدرولیک چند درجه است؟؟

    • ناصر جلالي می‌گوید:

      با سلام و احترام
      با توجه به اینکه در گذشته دور در صنعت خودرو فعالیت گسترده ای داشتم و یادم می آید در صنعت خودرو استاندارد روغن هیدرولیک فرمان باید قید شده باشد
      لذا اطلاعات فرآیندی و ورودی و خروجی در آن باید مشخص شده باشد
      با این وجود دوستان نزدیک در صنعت هیدورلیک و ساخت پمپ های هیدرولیک برای خودرو ۲۰۶ و پژو هستند که اگر اطلاعات کامل تری اعلام کنید شاید از آنها بشود استعلام گرفت
      موفق باشید

  5. مصطفی می‌گوید:

    باسلام و عرض ادب خدمت جناب آقای مهندس جلالی سوال بنده در رابطه با هدف گذاری برای شاخص های MTBF,MTTR برای ارائه گزارش پایش فرآیندها در بازه زمانی ماهیانه می باشد لطف کنید بفرمائید از کجا باید شروع کنم و در صورت لزوم می توانیم تلفنی صحبت کنیم؟
    باتشکر

    • ناصر جلالي می‌گوید:

      با سلام و احترام
      ابتدا مطالبی که در این خصوص در سایت درج شده است را بخوانید
      این شاخص ها قابل هدفگذاری نیستند و معنی نمی دهد باید روند آنها تحلیل شود
      موفق باشید

  6. مصطفی می‌گوید:

    باسلام و عرض خسته نباشید فرمودید شاخص های MTBF,MTTR باید تحلیل شوند و قابل هدف گذاری نیستند میشه بفرمائید به چه شکل باید عمل کنیم
    باتشکر

    • ناصر جلالي می‌گوید:

      با سلام و احترام
      مهندس جان کمی این روزها سرم شلوغ است و مدت بیش از یک ماه است در سایت مطلبی درج نکردیم اجازه بدهید سوال شما را سر فرصت و مفصل در یک مطلب مجزا جواب بدهم. تاخیر مرا ببخشید
      موفق باشید

  7. JAVID می‌گوید:

    با سلام
    من در بازه های سه ماهه این محاسبات را انجام میدهم مشکلی که بنده دارم این است که در مورد دستگاهی اگر زمان زیادی لنگ خرید قطعه یا ساخت قطعه باشد را چگونه در نظر بگیرم آیا باید از محاسبه حذف شوند یا نه مثال :
    یکی از دستگاههای من در بازه سه ماهه در کل ۹۳۱ ساعت میتواند کار کند در این مدت سه بار خراب شده که بار اول ۵ ساعت توقف و بار دوم ۱۰۰ ساعت توقف داشته که از این ۱۰۰ ساعت ۸۸ ساعت در انتظار ساخت قطعه بوده و بار سوم ۱٫۵ متوقف بوده اگر محاسبه انجام شود MTBF آن ۲۷۵ و MTTR آن ۳۵٫۵ میشود آیا این درست است یا باید ۱۰۰ ساعت یا ۸۸ ساعت از محاسبه حذف شود؟

  8. JAVID می‌گوید:

    آقای مهندس لطف کردید پاسخ دادید
    میخواستم بدونم اگر دستگاهی در طول مدت محاسبه از کل زمانی که در اختیارش است تمام طول مدت متوقف باشد باید از محاسبات دوره حذف کرد یا نه
    MTBF و MTTR آن چگونه محاسبه تحلیل میشود چون اگر قرار باشد در بقیه دستگاهها تاثیر بگذارد باید حذف شوند؟
    ممنون از وقتی که اختصاص میدهید.

  9. JAVID می‌گوید:

    آقای مهندس در خصوص MTBF بعد از محاسبه آیا باید از MTTR کسر گردد تا عدد MTBF واقعی تر باشد یا نه؟
    در جایی چنین فرمولی دیدم :
    MTBF= جمع زمان در دسترس منهای جمع زمان غیر خرابی تقسیم بر تعداد خرابی در نهایت منهای MTTR
    این درسته ؟

  10. JAVID می‌گوید:

    شرمنده آیا در مورد mttr باید زمان تعمیر بر تعداد خرابی نقسیم گردد یا زمان توقف چون ممکن است زمان توقف با زمان تعمیر متفاوت باشد در این صورت چه باید کرد
    یعنی ماشین در کل ۵ ساعت متوقف بوده ولی ۱ ساعت صرف تعمیر شده

  11. JAVID می‌گوید:

    آقای مهندس من هنگام محاسبه mtbf کل زمان در دسترس را از زمان توقف ماشین کم می کنم بعد تقسیم بر تعداد خرابی می کنم تا زمان واقعی کار ماشین بدست بیاد
    در محاسبه mttr هم زمان توقف ماشین را بر تعداد خرابی تقسیم می کنم و به زمان تعمیر کار ندارم حتی اگر بیشتر بود در نظر نمیگیرم چون باید ابن فرمول درست باشه
    a=mtbf-mttr/mtbf
    کارم درسته؟ یا هرچقدر که تعمیر باشد باید تقسیم شود
    ممکنه از کل توقف ۵ ساعته فقط ۱ ساعت کار شده باشه روی ماشین

  12. JAVID می‌گوید:

    با سلام
    آقای مهندس نمیدونم چرا پاسخ سوالات من داده نمیشه ، اینجا پرسش و پاسخ مشاوره نت می باشد
    اگرروش من درست نیست بهم بگید ؟ جایی نتونستیم پاسخی دریافت کنیم که اینجا مطرح می کنیم. ممنون از لطف شما

    • ناصر جلالي می‌گوید:

      سلام و احترام
      مهندس گرامی نبودم مدتی
      این روزها شدیدا مشغول پروژه ها و سفرها هستم و فرصت کم است
      سوالات را می بینم ولی فرصت پاسخگویی و دسترسی به سیستم نیست
      توصیه می کنم ابتدا شما کمی مطالعات بیشتری در زمینه شاخص ها در همین سایت ما داشته باشید و بعد کتاب ایزو ۱۴۲۲۴ را مطالعه کنید
      موفق باشید

      • JAVID می‌گوید:

        با سلام و تشکر از شما خواهشمندم در اولین فرصتی که مهیا شد
        پاسخ سوالات اینجانب را بدهید
        در این زمینه خیلی مطالعه نمودم و رسیدم به اینجا که مزاحم شما شدم؟
        باز هم ممنون از وقتی که اختصاص میدهید

  13. مصطفی دربندی می‌گوید:

    با سلام و احترام

    از اینکه وقت میزارید و علم خودتون رو در اختیار علاقه مندان قرار میدید از شما بی نهایت ممنونم
    من علاقه زیادی برای کار در حوزه تعمیرات و نگهداری دارم . اشنایی کامل به برق صنعتی و تاسیسات دارم و این تجربه رو قبل از تحصیل کسب کرده بودم.
    برای گذراندن دورههای که در کانال معرفی کرده بودین کجا باید مراجعه کنم . ایا شما این دورهها رو در تهران یا کرج برگزار میکنین.
    هم اکنون دانشجوی ارشد مهندسی صنایع بهینه سازی هستم و قصد دارم پایاننامم رو در همین زمینه انجام بدم

  14. مصطفی دربندی می‌گوید:

    با سلام و احترام

    ببخشید استاد من علاقه دارم بعنوان مدیر واحد تعمیرات و نگهداری در یکی ازشرکتهای معروف در تهران یا کرج مشغول بکار بشم .برای کسب تجربه لازم اگه بخوام از فایل دورههای آموزشی استفاده کنم . ایا همه دورهها ضروری هست ؟برای استفاده از تخفیف تصمیم دارم بیشتر از دویست هزار تومان ثبت نام کنم .شما کدام دورهها رو ضروری میدونید .در ضمن برای آشنایی با نرم افزار فایل دوره آموزشی کافی هست یا اینکه باید نرم افزاررو خرید کنم .

    از زحمات شما ببی نهایت سپاسگذارم

    • ناصر جلالي می‌گوید:

      با سلام و احترام
      اگر می خواهید در حد مدیر واحد بدانید و کار کنید به نظر می رسد بهتر است تمام دوره ها را شرکت کنید و از هر چیزی بدانید و مسلط باشید که بعد پرسنل را بهتر راهبری کنید.
      موفق باشید

  15. JAVID می‌گوید:

    با سلام
    آقای مهندس مثل اینکه شما فقط فرصت پاسگویی به سوالات اینجانب که تخصصی می باشد را ندارید!
    شاید هم اینجا جای پاسخگویی نیست و روشهای دیگری وجودارد!

    • ناصر جلالي می‌گوید:

      با سلام و احترام
      سوالات تخصصی را نمی شود اینجا جواب داد چون پاسخ نوشتن زیادی می خواهد و فرصت و زمان کافی نیست مسائل شما روی شاخص ها مفصل است باید مطالعه بیشتری داشته باشید و یا سر کلاسهایم باشید که کاملا متوجه شوید
      پیشنهاد می کنم حتما استاندارد ایزو ۱۴۲۲۴ را بخوانید و پیوست مربوط به شاخص ها را مسلط شوید.
      موفق باشید

  16. ابراهيم می‌گوید:

    با سلام و احترام
    جناب مهندس جلالی خواهشمندم در خصوص طبقه بندی نوع اموری که در ارتباط با تجهیزات رخ می دهد از منظر اضطرای،پیشگیرانه،اصلاحی و …. راهنمایی بفرمایید به طور مثال در شرکتی که در آن فعالیت دارم سیستم نت را تماما بر اساس درخواستهای انجام کاری که به صورت اضطراری و پیشگیرانه و اصلاحی طبقه بندی شده تدوین نمودیم و مطابق تعریف درخواست هایی که حاصل از برنامه ریزی و بازرسی های دوره ای صادر می شود مانند شستشوی کندانسور چیلر که بدلیل اندازه گیری subcooling و خارج از رنج بودن آن صادر گردیده است بعنوان تعمیرات پیشگیرانه در نظر گرفتیم.و یا صدای غیر عادی از کمپرسور چیلر که بدون برنامه بازدید میباشد و توسط بهره بردار درخواست آن صادر گردیده بعنوان تعمیر اضطرای در نظر گرفتیم. از شما تقاضا دارم توضیحاتی در درستی روند و یا تعریف دیگری از مفاهیم ارائه نمایید که بتوان به صورت شفاف نوع اموری که در ارتباط با تجهیز اتفاق میافتد از منظر اضطراری /پیشگیرانه / اصلاحی و… تفکیک نمود .
    با تشکر فراوان

    • ناصر جلالي می‌گوید:

      با سلام و احترام
      لطف کنید نوع صنعت و نام محصولات تولیدی را اعلام کنید.
      موفق باشید

    • ناصر جلالي می‌گوید:

      با سلام و احترام
      این حوزه مفصل است و نوشتنی وقت زیاد می گیرد
      ولی جهت راهنمایی بر اساس مطالب شما
      ۱٫ طبقه بندی فعلی شما خوب است
      ۲٫ تعمیر اضطراری را برای وقتی تعریف کنید که دستگاه خراب و روند تولید کاهش یا متوقف شده است.
      ۳٫ اگر بهره بردار موردی دید ولی باعث توقف یا کاهش بازدهی تولید نشده است در واقع بازدید بهره بردار که مشاهده گر مشکل صدای غیرعادی شده است از نوع نگهداری دیداری و اپراتوری است پس تعمیرات پیشگیرانه صادر می شود در اینجا دستگاه متوقف با بازدهی تولید کم نشده است ولی در بازدید روزانه اپراتور یا بهره بردار صدا یا لرزش یا نشتی و مشکلی مشاهده شده است که خیلی حاد و جدی در زمان فعلی نیست ولی باید رسیدگی و رفع عیب شود پس در خواست تعمیرات پیشگیرانه می زند در تعمیر اضطراری شما باید همان لحظه به تعمیر بپردازی ولی در تعمیر پیشگیرانه شما فرصت برنامه ریزی و هماهنگی برای یک هفته یا یک ماه یا کمتر را دارید و خرابی برای دستگاه احتساب نمی شود ولی خرابی برای زیر سیستم دستگاه یا یکی از آیتم ها مهم دستگاه وقوع پیدا کرده است ولی روند تولید با بازدهی لازم ادامه دارد.
      موفق باشید

  17. ابراهيم می‌گوید:

    نوع صنعت مشابه صنایع پتروشیمی و تولید پیوسته است نام محصول کلرو مشتقات آن

  18. مصطفی می‌گوید:

    باسلام و عرض خسته نباشید بنده برای محاسبه MTBF,MTTR فرمول های زیر را به کار می گیریم آیا صحیح هستند ، بازه محاسبه دو شاخص به صورت ماهیانه می باشد
    باتشکر
    تعداد خرابی / مجموع ساعت کارکرد کل دستگاههای تولید =MTBF
    تعداد کل خرابی / مجموع ساعت خواب دستگاههای تولید =MTTR

    • ناصر جلالي می‌گوید:

      با سلام و احترام
      تا حدودی درست و در کلیت اشتباه است در آینده نزدیک در این خصوص مفصل خواهیم نوشت
      موفق باشید

  19. منصور نهاردانی می‌گوید:

    سلام
    تشکر فراوان از سایت مناسب جناب عالی .
    دانشجوی مهندسی صنایع مشهدهستم کمک فراوانی به بنده نمودید.

  20. منصور نهاردانی می‌گوید:

    اسلام خدمت شما.
    بنده دانشجوی سال آخر کارشناسی مهندسی صنایع در مشهد هستم. موضوع پایان نامه بنده انواع سیستم های نت در قطار شهری مشهد است . برای تکمیل این موضوع با توجه به فعالیت های جناب عالی می خواستم از تجربیات و دانش شما نیز استفاده نماییم.نوشته های شما را در این سایت مطالعه نمودم. اما مطالب اکثرا خلاصه وبا دید کلی نگر بوده است. در صورت امکان مطالب و مستنداتی در جهت این امر به بنده معرفی نمایید و یا جهت مصاحبه حضوری با مهندسین این حوزه در شرکت بهره برداری خط مشی را ارائه نمایید.با تشکر فراوان

    • ناصر جلالي می‌گوید:

      با سلام و احترام
      اطلاعات مربوط به قطارشهری مشهد متعلق به کافرما می باشد و امکان ارائه نیست مگر اینکه از نماینده و ناظر کارفرما تهیه کنید.
      موفق باشید

  21. مرتضی می‌گوید:

    با سلام
    در بحث خرابی ما دو نوع خرابی داریم:
    ۱: خرابی هایی که باعث توقف تولید می شوند.
    ۲: خرابی هایی که باعث توقف تولید نمی شوند ولی نیاز به تعمییر دارد.( دستگاه به تولید خود ادامه می دهد)
    در محاسبه شاخص های تعمیراتی MTTR MTBF آیا فقط از خرابی های نوع اول استفاده می شود یا خرابی های نوع دوم نیز در محاسبات مورد استفاده قرار میگیرند؟
    با تشکر

    • ناصر جلالي می‌گوید:

      با سلام و احترام
      بلی این شاخص های برای مورد اول است
      برای مورد دوم می توانید شاخص MTBR را که در استاندارد ایزو ۱۴۲۲۴ به آن اشاره شده است محاسبه کنید متن اصلی استاندارد و ترجمه آن در سایت هست.
      موفق باشید

  22. شریف می‌گوید:

    درود و سپاس از تلاش های شما
    برای نگهداری و تعمیرات در آزمایشگاه که حدود ۳۰۰ دستگاه آزمایشگاهی دارد چه نرم افزاری مناسب تر است
    چه دوره آموزشی و برنامه ای در این خصوص توصیه میکنید؟ ممنون

  23. مرتضی می‌گوید:

    سلام.
    آیا شاخصی (MTTR- MTBF) برای تعمیرات اساسی تجهیزات کلیدی وجود دارد یا نه؟

    • ناصر جلالي می‌گوید:

      با سلام و احترام
      این شاخص هایی که شما برای تعمیرات اساسی مطرح کرده اید نداریم.
      کلا تعمیرات اساسی در حوزه مدیریت پروژه تعمیرات می باشد بستگی به نوع صنعت شاخص ها فرق می کند و مفهوم تعمیرات اساسی نیز می تواند تغییر کند
      موفق باشید

  24. علی روغنی می‌گوید:

    سلام خدمت شما
    اصلاح لینک دانلود کتاب هندبوک مهندسی نگهداری و تعمیرات رو در سایت پیدا نکردم لطفا من رو راهنمایی کنید

    • ناصر جلالي می‌گوید:

      با سلام واحترام
      مهندس جان لینک آن صفحه را برایم اینجا بفرست که بررسی شود و بعد به اطلاع شما خواهد رسید
      تشکر

  25. مرتضی می‌گوید:

    با سلام
    از چه شاخص هایی برای تعمیرات اساسی تجهیزات کلیدی میتوان استفاده کرد؟
    با تشکر

    • ناصر جلالي می‌گوید:

      با سلام و احترام
      آقای مهندس رجبی گرامی تو شاخص های تعمیرات اساسی تمرکز کردید!
      در حوزه تعمیرات اساسی بیشتر شاخص های مدیریت پروژه ملاک کار است البته بستگی دارد به چه موضوعی شما تعمیرات اساسی بگویید!
      اما باز برای آنکه بیشتر راهنمایی شوید در سایت در خصوص استاندارد شاخص های کلیدی عملکرد مدیریت نگهداری و تعمیرات ۲۰۰۷ EN15341 مطلبی برای دانلودش ارائه می دهیم تا جایی که این استاندارد ترجمه کرده و بخاطر هست در خصوص تعمیرات اساسی موضوعی مطرح شده است.
      البته در کانال نگهداری و تعمیرات متن استاندارد گذاشته شده است.
      موفق باشید

  26. مرتضی می‌گوید:

    با سلام
    ببخشید تفاوت تعمیر اساسی overhaul با بازسازی upgrading چیست؟
    با تشکز

    • ناصر جلالي می‌گوید:

      با سلام و احترام
      اولی روی تجهیز تغییری از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری انجام نمی شود فقط وضعیت تجهیز به وضعیت ابتدایی که شرایط نرمال برای تولید را داشته باشد برمی گردد.
      در دومی ممکن است سخت افزار یا نرم افزار تجهیز با مدلی پیشرفته تر جایگزین شود.
      منظور از سخت افزار قطعات یا سیستم یا جزئی فیزیکی از تجهیز است و نرم افزار به محتوی برنامه نویسی و کدنویسی کاربردی تجهیزات برمی گردد.
      موفق باشید

  27. پویا می‌گوید:

    سلام آقای مهندس جلالی
    وقتتون بخیر.من تو صنعت کلر آلکالی در واحد نت مشغول هستم
    یه سوال داشتم.جهت تعیین تجهیز کلیدی واسه پروسه تولید چه پارامترهایی باید در نظر گرفت؟
    لطفا راهنمایی کنین.
    ممنونم

    • ناصر جلالي می‌گوید:

      با سلام و احترام
      در صنعت پارامترهای زیادی مانند تعمیرپذیری، هزینه تعمیرات، ایمنی، میزان توقفات، اهمیت توقفات، گلوگاه کمی، کیفیت و غیره می توان در نظر گفت. اما در عمل و اجرا خیلی خودتان را اذیت تئوری ها و مدل ها نکنید خط تولید اگر پیوسته است تجهیزاتی که ایجاد کننده بیشترین مشخصات کیفی محصول هستند را بعلاوه اهمیت توقفات از نظر تناژ تولید در نظر بگیرید خیلی سریع تجهیزات کلیدی مشخص و مرتب می شود. از قانون ۸۰ و ۲۰ استفاده کنید. ۲۰ درصد از تجهیزات شما ۸۰ درصد از وضعیت خط تولید را نشان می دهند و حیات سازمان روی آنها متمرکز است.
      موفق باشید

  28. پويا می‌گوید:

    آقای مهندس جلالی ممنون از پاسختون.یه سوال دیگه داشتم خدمتتون
    تو واحد ما دستگاهی داریم به نام الکترولایزر که پیوسته داره کار می کنه.مدیران ارشد سازمان اصرار دارن که واسه این شاخص OEE تعریف بشه.یکبار این شاخص حاسب شد که نزدیک به ۹۰ شد که صد البته قطعا اشتباه است.تو فرمول OEE ما تو قسمت کیفیت مجبوریم عدد ۱۰۰ بذاریم چون اسن دستگاه اصلا ضایعات نداره.
    فایل مربوط به OEE را از سایت خوندم که پیشنهاد داده بودین از OUE استفاده بشه.
    اگر ممکنه منو راهنمایی کنین که چه جوری مدیریت ارشد را راضی کنم که از این شاخص نمیشه استفاده کرد و به جای این شاخص از چه شاخصی استفاده کنیم؟
    با تشکر

    • ناصر جلالي می‌گوید:

      با سلام و احترام
      ببینید شما از محاسبه شاخص چه هدفی دنبال می کنید!؟ اگر فقط بدنبال محاسبه شاخصی برای زینت کارهای سازمان هستید هر چیزی دلتان خواست درنظر بگیرید خوب است!
      ولی اگر برای تحقق اهداف و برنامه ‌ای منطقی و استراتژیک دارید کار می کنید باید هوشمندانه تصمیم بگیرید وقتی این شاخص برای این دستگاه بالای ۹۰ در می آید دیگر اصلا چه نیازی است که این شاخص را حساب کنید سازمان رکود کلاس جهانی را هم شکسته است!
      اینکه چطوری مدیریت را راضی کنید را نمی دانم چون ایشان را نمی شناسم راضی کردن کاری منطقی و علمی نیست بیشتر شخصیتی و روانی است 🙂
      بهتر است به سه شاخصی که در شاخص او ای ای در هم ضرب می شوند تمرکز کنید. ضمن اینکه باید بدانید این شاخص را برای چه نوع تجهیزاتی باید محاسبه کنید برای چنین دستگاهی محاسبه این شاخص ضرورتی ندارد به وب سایت http://www.oee.ir مراجعه کنید و تمامی مطالب آن را دنبال کنید.
      موفق باشید

  29. پویا می‌گوید:

    سلام مجدد آقای مهندس و سپاس از پاسختون
    اگر امکانش هست تعریفی از نوع درخواست اضطراری- اصلاحی و پیشگیرانه اعلام فرمایید.
    مشکل اینه که تو صنعت ما که شبیه پتروشیمی هست نمیتونیم تعاریف واضح واسه اون تعاریف اعلام کنیم
    اگر امکانش هست منو راهنمایی کنین
    با تشکر

    • ناصر جلالي می‌گوید:

      با سلام و احترام
      پاسخ به این سوالات تشریح زیاد و مثال می خواهد و فرصتش فعلا نیست فکر کنم مطالب سایت را از قدیم دنبال کنید در این خصوص مطالبی بیابید
      موفق باشید

  30. پویا می‌گوید:

    سلام مجدد آقای مهندس جلالی
    با عرض احترام
    در خصوص تعمیرات اضطراری و اصلاحی سوال داشتم.
    تو درخواست تعمیر اضطراری دستگاه کامل متوقف شده است.آیا تو در خواست تعمیر اصلاحی دستگاه متوقف شده است یا همچنان به کار خود ادامه می دهد؟
    سوال دوم این که اگر تجهیزی stand by داست و دچار توقف شد جهت تعمیر اون دستگاه هم باید تعمیر اضطراری صادر شود؟
    با تشکر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *