پرسش و پاسخ

bloggingبه صورت مستمر و متوالی از سمت خوانندگان سایت نت بهره ور فراگیر تماس های تلفنی و ایمیل هایی دریافت می شود که پرسش هایی را جهت راهنمایی پیاده سازی واجرای سیستم مدیریت نگهداری وتعمیرات طرح می شود.برخی از سوالات تکراری است و تقریبا مشابه هم هستند لذا تقاضا داریم سوال و مبحث خود را در سایت طرح کنید تا از مزایای آن همه با هم استفاده کنیم در این خصوص این صفحه ” پرسش و پاسخ ” در سایت راه اندازی شده است که دوستان می توانند سوالات خود را اینجا طرح کنند و هم چنین این امکان وجود دارد که برخی از خوانندگان به سوال پرسیده شده در سایت پاسخ دهند و بدین صورت امکان اشتراک گذاری تجربیات برای همه وجود داشته باشد ضمن اینکه برخی از دوستان که سوالی دارند با مطاالعه پرسش و پاسخ های دیگر ممکن است سوال آنها پاسخ داده شده باشد و رفع گردد ونیاز به طرح مجدد نباشد.

این صفحه راهنمای خوانندگان است برای طرح سوالات و خواسته های خودشان ضمن اینکه می توانند در صورت داشتن اطلاع کافی به سوال دیگر همکاران در نت پاسخ دهند و تجربیات خودشان را با دیگران به اشتراک بگذارند.هم چنین می توانید با آدرس ایمیل خود مشترک پیام های این صفحه باشید که هر گونه پرسش و پاسخ توسط دیگران به صورت اتومات برای شما ارسال شود و در جریان پرسش ها و پاسخ ها به صورت مستمر قرار گیرید.

شما می توانید در پنل زیر موضوع خود را بپرسید یا با خوانندن سوال دیگران در همان جا به پاسخ بپردازید ما سعی داریم به سوالات در حد دانش خودمان پاسخ سریع و مناسبی را تقدیم کنیم.از همکاری و مساعدت شما سپاسگزاریم

121 پاسخ به پرسش و پاسخ

  1. مرتضی می‌گوید:

    با سلام و احترام
    ببخشید آقای مهندس اگر ما چندین دستگاه از یک نمونه داشته باشیم مثلا دستگاه نوع x شماره ۱ و ۲ و….
    و MTBF دستگاه شماره ۱ مثلا ۱۰۰۰ دقیقه و MTBF دستگاه شماره ۲ مثلا ۲۰۰۰ دقیقه باشد برای محاسبه MTBF کل دستگاه های نوع x آیا باید از همه میانگین گرفت یا از روش دیگری استفاده کرد؟
    با تشکر

    • ناصر جلالي می‌گوید:

      با سلام و احترام
      البته باید مقدمات زیادی را بدانید که اصلا شاخص را در چه مقطع و چه بازه ای محاسبه کنید که در حوصله شرح زیاد آن نیست.
      اما باید تصور کنید که این شاخص یعنی چه!؟ از خرابی تا خرابی
      لذا وقتی شما یک تجهیز دارید که عدد MTBF آن ۱۰۰۰ است یعنی اینکه احتمالا حدود ۶۰۰۰ ساعت در دسترس حدود ۷ بار خراب شده است
      تجهیز دوم MTBF عددش ۲۰۰۰ بوده است و احتمالا یعنی اینکه در ۶۰۰۰ ساعت در دسترس حدود ۴ بار خراب شده است
      حال تصور کنید که برای این نوع تجهیزات یک و دو که مشابه بوده اند می خواهید شاخص را تجمیع کنید این به این معنی است که برای این دو تجهیز در ۶۰۰۰ ساعت در دسترس ۱۱ بار خرابی بوده است که این عدد را تقسیم بر ۱۱ منهای یک کنید می شود MTBF برابر ۶۰۰ چون برای این دو تجهیز از خرابی تا خرابی بعدی آن ۶۰۰ ساعت طول می کشد حال یا اولی خراب می شود یا دومی! لذا تیم نگهداری و تعمیرات برای هر ۶۰۰ ساعت باید آمادگی کار روی یکی از تجهیزات را داشته باشد البته انحراف معیار نیز مهم است که فعلا بحثش نیست.
      پس متوسط گیری معنی نمی دهد روی مفهوم شاخص تمرکز کنید
      اکثر کتاب ها و مقالات و مدرسین این نکته را اشتباه فهمیده و نوشته اند!!
      این موضوع برای تجهیزات هم نوع شما که در کارخانه مستقر است و درحال تولید با فرآیندهای تولیدی خویش هستید و مشغول برنامه ریزی نت سازمان می باشید، صادق است.
      اما مثلا اگر شرکتی سازنده این تجهیزات باشد برای طراحی MTBF تجهیز را باید برای زیر مجموعه ها و خود تجهیز پیش بینی کند اینجاست که او به متوسط خرابی های تجهیزات هم نوع نیاز دارد و عموما می تواند از چند کارخانه یا خط تولید منفک از هم این اطلاعات را جمع آوری و روی علل خرابی و افزایش کیفیت قطعات و تجهیز کار و طراحی کند.
      اما نکته دیگر اینکه شما برای تحلیل میزان شاخص برای هرکدام از تجهیزات را نیاز دارید اما برای برنامه ریزی فعالیت های نگهداری پرسنل نت شاخص را برای کل تجهیزات هم نوع کاربرد پیدا می کند و الا بدرد تحلیل خرابی زیاد نمی خورد!!
      موفق باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *