bloggingبه صورت مستمر و متوالی از سمت خوانندگان سایت نت بهره ور فراگیر تماس های تلفنی و ایمیل هایی دریافت می شود که پرسش هایی را جهت راهنمایی پیاده سازی واجرای سیستم مدیریت نگهداری وتعمیرات طرح می شود.برخی از سوالات تکراری است و تقریبا مشابه هم هستند لذا تقاضا داریم سوال و مبحث خود را در سایت طرح کنید تا از مزایای آن همه با هم استفاده کنیم در این خصوص این صفحه ” پرسش و پاسخ ” در سایت راه اندازی شده است که دوستان می توانند سوالات خود را اینجا طرح کنند و هم چنین این امکان وجود دارد که برخی از خوانندگان به سوال پرسیده شده در سایت پاسخ دهند و بدین صورت امکان اشتراک گذاری تجربیات برای همه وجود داشته باشد ضمن اینکه برخی از دوستان که سوالی دارند با مطاالعه پرسش و پاسخ های دیگر ممکن است سوال آنها پاسخ داده شده باشد و رفع گردد ونیاز به طرح مجدد نباشد.

این صفحه راهنمای خوانندگان است برای طرح سوالات و خواسته های خودشان ضمن اینکه می توانند در صورت داشتن اطلاع کافی به سوال دیگر همکاران در نت پاسخ دهند و تجربیات خودشان را با دیگران به اشتراک بگذارند.هم چنین می توانید با آدرس ایمیل خود مشترک پیام های این صفحه باشید که هر گونه پرسش و پاسخ توسط دیگران به صورت اتومات برای شما ارسال شود و در جریان پرسش ها و پاسخ ها به صورت مستمر قرار گیرید.

شما می توانید در پنل زیر موضوع خود را بپرسید یا با خوانندن سوال دیگران در همان جا به پاسخ بپردازید ما سعی داریم به سوالات در حد دانش خودمان پاسخ سریع و مناسبی را تقدیم کنیم.از همکاری و مساعدت شما سپاسگزاریم

133 پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تر
  1. مرتضی
    مرتضی گفته:

    با سلام و احترام
    ببخشید آقای مهندس اگر ما چندین دستگاه از یک نمونه داشته باشیم مثلا دستگاه نوع x شماره ۱ و ۲ و….
    و MTBF دستگاه شماره ۱ مثلا ۱۰۰۰ دقیقه و MTBF دستگاه شماره ۲ مثلا ۲۰۰۰ دقیقه باشد برای محاسبه MTBF کل دستگاه های نوع x آیا باید از همه میانگین گرفت یا از روش دیگری استفاده کرد؟
    با تشکر

    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      با سلام و احترام
      البته باید مقدمات زیادی را بدانید که اصلا شاخص را در چه مقطع و چه بازه ای محاسبه کنید که در حوصله شرح زیاد آن نیست.
      اما باید تصور کنید که این شاخص یعنی چه!؟ از خرابی تا خرابی
      لذا وقتی شما یک تجهیز دارید که عدد MTBF آن ۱۰۰۰ است یعنی اینکه احتمالا حدود ۶۰۰۰ ساعت در دسترس حدود ۷ بار خراب شده است
      تجهیز دوم MTBF عددش ۲۰۰۰ بوده است و احتمالا یعنی اینکه در ۶۰۰۰ ساعت در دسترس حدود ۴ بار خراب شده است
      حال تصور کنید که برای این نوع تجهیزات یک و دو که مشابه بوده اند می خواهید شاخص را تجمیع کنید این به این معنی است که برای این دو تجهیز در ۶۰۰۰ ساعت در دسترس ۱۱ بار خرابی بوده است که این عدد را تقسیم بر ۱۱ منهای یک کنید می شود MTBF برابر ۶۰۰ چون برای این دو تجهیز از خرابی تا خرابی بعدی آن ۶۰۰ ساعت طول می کشد حال یا اولی خراب می شود یا دومی! لذا تیم نگهداری و تعمیرات برای هر ۶۰۰ ساعت باید آمادگی کار روی یکی از تجهیزات را داشته باشد البته انحراف معیار نیز مهم است که فعلا بحثش نیست.
      پس متوسط گیری معنی نمی دهد روی مفهوم شاخص تمرکز کنید
      اکثر کتاب ها و مقالات و مدرسین این نکته را اشتباه فهمیده و نوشته اند!!
      این موضوع برای تجهیزات هم نوع شما که در کارخانه مستقر است و درحال تولید با فرآیندهای تولیدی خویش هستید و مشغول برنامه ریزی نت سازمان می باشید، صادق است.
      اما مثلا اگر شرکتی سازنده این تجهیزات باشد برای طراحی MTBF تجهیز را باید برای زیر مجموعه ها و خود تجهیز پیش بینی کند اینجاست که او به متوسط خرابی های تجهیزات هم نوع نیاز دارد و عموما می تواند از چند کارخانه یا خط تولید منفک از هم این اطلاعات را جمع آوری و روی علل خرابی و افزایش کیفیت قطعات و تجهیز کار و طراحی کند.
      اما نکته دیگر اینکه شما برای تحلیل میزان شاخص برای هرکدام از تجهیزات را نیاز دارید اما برای برنامه ریزی فعالیت های نگهداری پرسنل نت شاخص را برای کل تجهیزات هم نوع کاربرد پیدا می کند و الا بدرد تحلیل خرابی زیاد نمی خورد!!
      موفق باشید

  2. صالحیان
    صالحیان گفته:

    سلام و عرض ادب خدمت آقای مهندس جلالی…
    آقای مهندس من در زمینه نت قصد دارم benchmark انجام بدم و نیاز به سایت هایی دارم که اطلاعات مفیدی در زمینه benchmark در حوزه نت قرار بدن تا بتوانم از این اطلاعات برای محک زنی شاخص های نت سازمان خودم با شاخص های سازمان های پیشرو در جهان استفاده کنم.اگر سایت های مفیدی در این زمینه معرف حضورتون هست که با عضویت در آن ولو با پرداخت هزینه اطلاعات مفیدی کسب کنیم،سپاسگزار میشم اگه معرفی کنید…

  3. محمد
    محمد گفته:

    با سلام واحترام
    استاد گرامی با عنایت به اینکه حضرتعالی در راه اندازی سیستم نت بخش ریلی(مترو مشهد) تجربه دارید خواستم بپرسم چه شاخص های درنت واگن های مترومناسبتر است و آیا می شود برای واگن شاخصOEEتعریف کرد- ارادتمند

  4. z.shahriari
    z.shahriari گفته:

    با سلام و عرض ادب خدمت شما استاد گرامی
    بنده در خصوص نحوه سامان دهی به انبار قطعات یدکی سازمان خود نیاز به اطلاعات یا تجربه عملیاتی دارم در صورت امکان بنده را راهنمایی کنید
    باید اشاره کنم در این خصوص با انبار بسیار بزرگ مواجه می باشم که نیاز به استفاده از یک تجربه مشابه دارم با تشکر

    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      با سلام و احترام
      دوست گرامی موضوع مفصل است و این طوری نمی شود راهنمایی کرد چون نمی دانم شما چه می دانید و چه نمی دانید؟ اگر برای بار اول است باید با یک مشاور مشورت کنید چون آسان نیست.
      موفق باشید

  5. علی پهلوان
    علی پهلوان گفته:

    سلام و خسته نباشید
    ببخشید آیا در دستگاه های cnc(مثلا تراش ) نیز شاخص های قابلیت اطمینان از جمله MTBF و MTTR و MTTF محاسبه میشود و کاربرد دارد اگر محاسبه میشود خواهشا اگر امکان دارد نمونه ای از محاسبه بر روی این دستگاه ها را برای من بفرستید

    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      با سلام و احترام
      بلی امکان محاسبه می باشد ولی نمونه ندارم الان دم دست
      باید با مفاهیم آنها بیشتر آشنا بشوید در گذشته در سایت فیلم و دوره آموزش قرار گرفته است مطالعه کنید
      موفق باشید

« دیدگاه های قدیمی تر

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

۱٫ نرم‌افزار مدیریت نگهداری و تعمیرات MKMS مخصوص صنایع بزرگ و حرفه ای ، تحت وب و شبکه سازمان ، مطابق استاندارد ایزو ۱۴۲۲۴

۲٫ نرم‌افزار مدیریت نگهداری و تعمیرات PMworks برای صنایع متوسط و کوچک ، تحت شبکه ، مطابق استانداردهای نگهداری و تعمیرات