چگونه نت بهره ور فراگیر را مشاوره می دهیم؟(قسمت سوم)

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

در قسمت اول اشاره به این داشتیم که برای شروع مشاوره نت بهره ور فراگیر TPM نیاز است که با آدیت نت شروع کنیم و سازمان را پایش نماییم و میزان قابلیتهای سازمان برای استقرار TPM را بسنجیم و بر مبنای آن راه و مسیر مشاوره را طراحی کنیم.

در قسمت دوم آوردیم که میزان سنجه پیشرفت نت بهره ور فراگیر گواهی نامه و مدرکی نیست و شاخصهای گویای مبتنی بر بهره وری استوار می گردد و نسبت به وجود سرگردانی مدیران نسبت به جایگاه و مسئول نت بهره ور فراگیر هشدار دادیم.  

در این پست سعی می کنم به موضوع طراحی و مدل سازی نت بهره ور فراگیر بپردازم.یکی از تخصص های اصلی و نقطه قوت تیم مشاوره ای که برای نت بهره ور فراگیر در نظر گرفته ایم مبحث طراحی فرآیند است در تیم مشاوره نت بهره ور فراگیر افرادی با سابقه بیش از ۱۰ سال وجود دارد که مشاوران ورزیده در امر سیستم های مدیریت کیفیت و استراتژیک هستند و سابقه مشاوره کلیه سیستم های ایزو (۹۰۰۰ ، TS  ، OHSAS و غیره) را دارند و یکی از پارمترهای مهم در فرآیند پیاده سازی نت بهره ور فراگیر TPMطراحی فرآیندها و عارضه یابی فرآیندهای موجود در سازمان می باشد.

مبحث طراحی ساختار ، سازمان ، واحد و ابزارهای مهندسی مورد نیاز در پیاده سازی سیستم های مدیریت نگهداری و تعمیرات یکی از عوامل کلیدی موفقیت آنها می باشد.حرف اول را کلا” در پیاده سازی همیشه طراحی و سازماندهی می زند.طراحی یک سیستم قبل از هر چیزی نیاز به تحلیل سیستم فعلی دارد ، بدون تحلیل سیستم موجود در سازمان نمی توانیم نیازها و مشکلات فعلی و آینده سازمان را پیش بینی کنیم لذا با تحلیل سیستم فعلی سازمان به صورت جامع در کل سازمان و هم چنین فعالیتهای نگهداری و تعمیرات تجیهزات گامی استوار در طراحی سیستم جدید مورد نیاز سازمان یا کارخانه بر می داریم.

اکثر طرح ها و نقشه فرآیندهای کسب و کار شرکتها و سازمان ها با وجود داشتن گواهینامه های سیستم مدیریت کیفیت ایزو و غیره نامناسب و ناکارآمد طراحی شده اند لذا خیلی از مشکلات و چالشهای فعالیتهای نگهداری و تعمیرات به آنها بر می گردد.

ضمن اینکه برای ارگانی که در زمینه ماشین آلات حمل و نقل کار می کند با سازمانی که در زمینه تولید محصولات شیمیایی مشغول است سبک طراحی سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات کاملا” فرق می کند.این تفاوت را شما حتی در دو سازمان با فعالیتهای مشابه نیز می توانید ببینید ، مثلا” شرکت گاز شهر مشهد با شرکت گاز شهر تهران و یک شهر کوچک سیستم نت پیشگیرانه و برنامه ریزی شده اشان کاملا” با هم فرق می کند و هر کدام طراحی خاص خودش می طلبد به طوری که اگر حتی ما بخواهیم از یکی از این سیستم ها برای دیگری الگوبرداری کنیم ممکن است به عدم موفقیت پروژه پیاده سازی نت بر بخوریم! زیراکه هر کدام تحلیل و طراحی سیستم منحصر بفرد خودشان را می خواهند.

 این موضوع دقیقا” نقطه عطف موفقیت یک پروژه پیاده سازی سیستم نگهداری و تعمیرات می باشد که اکثر مدیران و صاحبان صنایع و سازمانها از آن غافل و یا کم توجه هستند و در حالی که در مشاوره ما بیشترین وقت و زمان را صرف این قسمت می کنیم و تا به بهینه ترین حالت ممکنه نرسیم از پیاده سازی و شروع کار و آموزش و استقرار ابزارهای موردنیاز جلوگیری می کنیم و اما بعد از تحلیل و طراحی بهینه سیستم با سرعت معقول فرآیند مشاوره و پیاده سازی را پیش می بریم.اما منظور از تحلیل سیستم فعلی و آتی برای نگهداری و تعمیرات تجیهزات سازمان چیست؟ ادامه دارد…

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *