آیا شاخصMTBF را می توان هدف گذاری کرد؟!

[تعداد: 1    میانگین: 2/5]

در اکثر کنفراس های نگهداری و تعمیرات عموما ۳۰ الی ۵۰ درصد شرکت کنندگان محترم در کنفرانس با وبلاگ نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر آشنائی دارند و برخی ها جزو خوانندگان همیشگی و عضو خبرنامه سایت می باشند و این کمال خوشبختی و افتخار است که خوانندگان محترم بلاگ را از نزدیک دیده و در خصوص مباحث مختلف بحث و تبادل نظر می شود.

یک از سوالات و بحث های اخیر مبحث شاخص Mean Time Between Failures MTBF بود.قبلا در سایت در خصوص این شاخص نوشته ایم و نسبت به سایتهای و مراجع دیگر بیشترین اطلاعات را تقدیم کرده ایم که در زیر فهرستی از آنها را می توانید مشاهده کنید:

شناخت بیشتری از شاخص MTBF نیاز داریم!

از شاخص MTBF و MTTR چگونه استفاده کنیم ؟ اول

از شاخص MTBF و MTTR چگونه استفاده کنیم ؟ دوم

چرا کارخانجات شاخص MTBF را محاسبه نمی کنند ؟ ۱

چرا کارخانجات شاخص MTBF را محاسبه نمی کنند ؟ ۲

چرا کارخانجات شاخص MTBF را محاسبه نمی کنند ؟ ۳

چرا کارخانجات شاخص MTBF را محاسبه نمی کنند ؟ ۴

یکی از سوالاتی که برای همه پیش آمده است و در پاسخ دادن با آن به چالشهای زیادی برخورد کرده اند این است :

آیا شاخص Mean Time Between Failures – MTBF را می توان هدف گذاری کرد؟!

پاسخ اول:

بله می توان هدف گذاری کرد.

۱-اگر برای ممیزی های سیستم مدیریت کیفیت ( ایزو سازمان ) کار می کنید و موعد ممیزی رسیده است.می توانید هدف گذاری کنید.بهر حال چند برگ سابقه و گزارش وجود دارد و می توان از نتایج یک متوسط گیری کرد و روندی را نشان داد.

۲-اگر در سازمان طراحی و ساخت تجهیزات را دارید می توانید برای بهبود وقوع خرابی های تجهیزات برنامه ریزی داشته باشید و سوابق شاخص MTBF می تواند ، در بهبود طراحی تجهیز و هدف گذاری افزایش این شاخص کمک خوبی باشد.پس می توانید هدف گذاری کنید و مطابق با آن طراحی ساخت تجهیز توسعه و بهبود دهید.

۳-اگر در سازمان از یک سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات اثر بخشی و پایدار برخوردار هستید و اطلاعات و داده های نگهداری و تعمیرات به درستی جمع آوری و ثبت می شود و سازمان برای تحقق عدم خرابی ها از ابزارهای مهندسی نگهداری و تعمیرات و تحلیل خرابی ها و کشف علل ریشه ای وقوع خرابی ها بهره می برد و پروژه های بهبود سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات اجرا می شود و از ابزارهای پایش وضعیت CM با رویکرد نگهداری و تعمیرات بیش بینانه استفاده می کند ؛ می توانید برای این شاخص هدف گذاری کنید و مبتنی بر آن وقوع خرابی های اضطراری تجهیز را کاهش دهید.

پاسخ دوم :

نه نمی توان هدف گذاری کرد.چون در سازمان شما بند دو و سه پاسخ اول محقق نشده است و اگر هم هدف گذاری کرده باشید روند (نمودار شاخص در طول زمان) سینوسی بالا و پایین رفته است و نشانگر آن است که نمی توانید هدف گذاری کنید! و اگر هم کرده باشید اثربخش نبوده است و در جا زده اید.

بنابر این نگاهی به وضعیت سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات سازمان خویش داشته باشید کمی عمیق تر به داده ها و صحت و دقت جمع آوری اطلاعات توجه کنید!!

بله درست است با این وضعیت شما نمی توانید برای شاخص MTBF هدف گذاری کنید و تا کنون هر کاری کرده اید پاسخ اول برای بند یک بوده است.

7 پاسخ
  1. داود
    داود گفته:

    با سلام
    شرکت ما محصول جدیدی را در ایران تولید کرد. خریدارهای ما از ما تعیین شاخص های MTTR و MTTF راخواسته اند . با توجه به اینکه این محصول برای اولین بار تولید شده و هنوز درجایی مورد استفاده قرار نگرفته آیا می توان مقادیر این شاخص ها را برای ان حساب کرد. اگر نه چه راهی برای تعیین حدودی این شاخص ها می توانیم به کار بگیریم.

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      با سلام و احترام
      به عوامل مختلفی وابسته است ولی امکان محاسبه آن به صورت تخمین و یا بر اساس سوابق قطعات آن می باشد. تماس بگیرید و مشخصات بیشتری از تجهیز اعلام کنید.
      موفق باشید

      پاسخ
  2. سید داود مدقن
    سید داود مدقن گفته:

    سلام مهندس خسته نباشی.
    من در گزارش MTBF به طور کلی تعداد روز هایی را که یک دستگاه کار کرده تقسیم بر تعداد خرابی ها میکنم و گزارش سه ماهه میگیرم. حال سوال من:

    مشکلم اینه که همه خرابی های من مختص به یک علت نیست و علل مختلفی دارد.مگر این گزارش برای این نیست که از یک علت تکراری به یک علت ریشه ای برسیم؟برای آن ها چه اقدامی میشود تعریف کرد؟

    ۲- آیا تعداد روز هایی که یک دستگاه کار می کند تاثیری در کم و زیاد شدن نمودار MTBF دارد یا خیر ؟

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      با سلام و احترام
      در این شاخص مبنا زمان محاسبه مهم است بازه زمانی خیلی مهم نیست شما مبنا را از کی گرفته اید؟
      در مورد سوال اول نگرش تحلیل شاخص باید تغییر کند علت ریشه ای یک خرابی در هنگام وقوع خرابی باید دنبال شود بعد از محاسبه شاخص مذکور میزان تحلیل علت ریشه ای شواهد کمی دارد.
      در مورد سوال دوم بله دارد ولی منظور شما چیز دیگری است و شفاف نمی باشد
      در مطالب آینده سایت در خصوص این شاخص بیشتر خواهیم نوشت
      موفق باشید

      پاسخ
  3. محمد آرشی
    محمد آرشی گفته:

    جناب آقای جلالی سلام
    سوالی که برای من پیش اومده در بحث محاسبه شاخص MTBF اینکه طریقه محاسبه این شاخص اونطوری که تعریف شده به این صورت که زمان مفید
    کارکرد دستگاه تقسیم بر تعداد توقفات دستگاه حالا این سوال پیش اومده که زمان مفید دستگاه یعنی زمانی که دستگاه کار کرده وتولید داشته، اما در شرکتی که من کار می کنم دستگاه ها توقفات زیادی به جزء تعمیرات دارن مثلا تنظیمات ، نبود باد، شارژ مواد خام وروغن و…… که زمانشون هم متغییره حالا با این وضیعت زمان مفید دستگاه خیلی متغییر میشه در نتیجه روند شاخص هم خیلی سینوسی با توصیف ها هدف گذاری غیر ممکنه بعدشم
    نمیشه از نوع محاسبه شاخص به نتیجه خاصی برسی البته نظر من اینه ازشما خواهش می کنم نظر تون رو در این مورد بگین، ممنون

    پاسخ
  4. مرتضي رضايي
    مرتضي رضايي گفته:

    آیا امکان محاسبه MTBF برای یک سالن و مجموعه ای از تجهیزات و یا یک کارخانه امکان پذیر است و به چه روشی MTBF کل را می توان محاسبه نمود

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      سلام دوست گرامی
      امکانش هست ولی باید هدف و فایده آن را نیز در نظر داشته باشید
      با توجه به اینکه ترکیب تجهیزات سری یا موازی باشد و برای یک محصول یا چند محصول باشد نحوه محاسبه نرخ خرابی های یا شاخص ها فرق می کند
      انشالله در آینده در این خصوص بیشتر خواهیم نوشت

      موفق باشید
      جلالی

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *