پرسش و پاسخ های طرح ریزی فرآیند نگهداری و تعمیرات

دوره آموزش مجازی طرح ریزی فرآیند نگهداری و تعمیرات حدود دو هفته ای می شود که برگزار شده است.پرسش های شرکت کنندگان این دوره مباحث کلیدی و مهمی را طرح موضوع می کند که مناسب دیدیم که در سایت برخی از آنها را درج کنیم که دیگر دوستان نیز استفاده ببرند.

در زیر نمونه ای پرسش و پاسخ های این دوره آموزشی آمده است:

تاریخ‌شروع: ۱۸/۰۳/۱۳۹۰ ۱۲:۳۲ ب.ظ

مدل فرایند معرفی شده

در صورتی که سازمانی از پیمانکارن به صورت گسترده استفاده میکند ، مدل فوق چه تغییراتی می کند .

اگر وظیفه پیمانکار در سطح مدیریت کار و انجام کار  یا فقط انجام فعالیت و مدیریت با سازمان باشد چه تفاوتی میکند ؟

ویرایش‌شده: ۲۵/۰۳/۱۳۹۰ ۱۲:۱۴ ب.ظ

با سلام دوست گرامی

اگر پیمانکاران سازمان یا بهتر بگوییم تامین کنندگان خدمات مورد نیاز سازمان زیاد باشد .مدل طرح ریزی فرآیند شامل تغییرات زیادی می کند:

۱- در ورودی ها نقش تامین کننده گان پر رنگ تر است و بعنوان یک ورودی در نظر گرفته می شود .(این ورودی می تواند : لیست تامین کنندگان یا لیست تامین کنندگان انتخاب شده باشد) توجه بفرمایید در یکی واحد نت لیست را می گیرد و بعد در فلوچارت گردش کار تامین کنندگان قسمتی ر مشخص می کند مبنی ر نحوه انتخاب و ارزیابی تامین کننده و در دیگر تامین کننده قبلا انتخاب شده است و واحد نت از خدمات آن بهره می برد.

۲- در زیر فرآیندها فرآیند نت سازمان باید فلوچارت و هم چنین روش اجرائی مستقلی از روش اجرائی نت نوشته شود که روند کاری با تامین کنندگان را نشان دهد .

۳- حتما در واحد نت یک الگو اجرائی برای نظارت و پایش تامین کنندگان باید وجود داشته باشد که می توانید به شکل یک دستورالعمل تدوین کنید قبلا در سازمانهای بزرگ روی این الگو های اجرائی نظارت زیاد کار کرده ایم نمی توانم اینجا نمونه ای ارائه دهم چون مستندات انحصاری آن سازمانها می باشد و هم چنین اینکه با توجه به هر سازمانی الگو تغییر می کند.

۴- در خروجی های زیر فرآیند تامین کنندگان و هم چنین فر آیند نت باید دقیقا مشخص کنید که چه چیزی باید حاصل شود و چه کسی این خروجی را تایید و صحه گذاری می کند (معمولا ما برای سازمانهای بزرگ با بیش از ۲۰ تامین کننده مختلف خدماتی از مدل های تصمیم گیری و ابزارهای مدیریت تامین کنندگان استفاده می کنیم که تجزیه وتحلیل اطلاعات سریع تر و بهتر صورت می گیرد مثل تامین کنندگان خدمات تعمیراتی شرکتهای توزیع گاز شهری یا مترو و قطار و غیره )

موفق باشید

ناصر جلالی

 

تاریخ‌شروع: ۲۲/۰۳/۱۳۹۰ ۱۱:۰۸ ق.ظ

نقش تامین کنندگان در درون دادها

لطفاً در مورد نقش تامین کنندگان در ورودیهای ساختار فرآیند یک مثال بیاورید.

ارسال‌شده: ۲۵/۰۳/۱۳۹۰ ۱۲:۰۲ ب.ظ

با سلام دوست گرامی

ابتدا باید در خصوص تامین کنندگان با هم  نظر شویم .معمولا تامین کننده را کسی می دانند که قطعات یدکی را از آن تهیه می کنند اما واژه تامین کننده می تواند درخصوص  تامین خدمات مورد نیاز سازمان نیز استفاده شود در استاندارد های جدید ایزو بیشتر روی مفهوم دومی صحبت می شود و تامین کننده با واژه کلان تر موضوع مدنظر است.لذا اینجا ما نیز تامین کننده را تمامی سازمانها و شرکتها و افرادی که به سازمان شما قطعه می فروشند یا تجهیز می فروشند یا تعمیرات تجهیزات سازمان را انجام می دهند در نظر می گیریم.

برای  گردش کار تامین کنندگان باید یک فلوچارت مستقل بکشید .سازمانهائی که کارشان بیشتر با پیمانکاران تعمیراتی می باشد باید یک الگوی اجرائی برای:

۱- انتخاب  تامین کنندگان

۲- نحوه قراردادها

۳- مدل همکاری

۴- نظارت و پایش کار تامین کنندگان

۵- صحه گذاری فعالیتهای انجام شده

۶- سنجش اثربخشی و ارزیابی عملکرد تامین کنندگان

در فرآیند نیاز است که یک فلوچارت برای گردش فعالیتهای فوق ترسیم کنید موارد سه ، چهار ، پنج و شش مربوط به واحد نت است که باید نحوه کارش را مشخص کند

موفق باشید

ناصر جلالی

 

تاریخ‌شروع: ۲۲/۰۳/۱۳۹۰ ۱۰:۵۳ ق.ظ

ارتباط فرآیندهای دیگر سازمان با فرایند نت

با سلام لطفاً در مورد ارتباط فرآیندهای دیگر سازمان با فرایند نت کاملتر توضیح بفرمایید. آیا بیشتر منظور حوزه تامین اقلام مصرفی و قطعات یدکی می باشد؟ واحد صنعتی تازه تاسیسی را در نظر بگیرید که در حال نصب و راه اندازی ماشین آلات است و واحد های دیگر بطور کامل مشخص نیستند در این موارد چگونه بایست عمل کرد؟

ارسال‌شده: ۲۵/۰۳/۱۳۹۰ ۱۱:۵۱ ق.ظ

با سلام دوست گرامی

خوبی آقای مهندس …. ؟ شما فکر کنم از خوانندگان شش دنگ نت بهره ور فراگیرهستید و به سایت لطف زیادی داشته اید.متشکرم.

در خصوص ارتباط بین فرآیندها واحد تضمین کیفیت سازمان باید نقشه فرآیندهای سازمان را طراحی کرده باشد و ارتباط بین ورودیها و خروجی های آنها نشان داده شود.هر واحدی ازسازمان مطمئنا در فرآیند از سازمان نقشی دارد و لذا ورودی و خروجی کارهایش باید مشخص باشند

واحد نت با کدام واحد ها در ارتباط است آیا از آنها چیزی می گیرد یا چیزی می دهد؟ مثلا به انبارها درخواست قطعات می دهد و از انبارها قطعات یدکی می گیرد پس یک ورودی قطعه یدکی دارد و یک خروجی درخواست قطعه دارد از خروجی اش  تکلیف سفارش گذاری ها را مشخص می کند و انبار مدیریت موجودی اش را می تواند تحت کنترل داشته باشد و با ورودی اش قطعات یدکی را به شکل فیزیکی دریافت می کند و برای تعمیرات استفاده می کند پس این ورودی نقشش مشخص است که روی چه دستگاهی نصب و استفاده می شود.

موفق باشید

ناصر جلالی

تاریخ‌شروع: ۲۲/۰۳/۱۳۹۰ ۱۱:۲۵ ق.ظ

شاخص KPI

شاخص درصد PM و درصد توقفات تجهیزات DT جزو کدام دسته از شاخص های KPI هستند؟اگر ممکن هست از هرکدام MP-KPI و MR-KPI مثالی بیاورید. آیا در مورد شاخص های کلیدی هم دوره ای برگزار می کنید؟

ویرایش‌شده: ۲۵/۰۳/۱۳۹۰ ۱۱:۳۳ ق.ظ

با سلام دوست گرامی

دردوره  پیاده سازی شاخص های کلیدی عملکرد فرآیند نگهداری وتعمیرات که یک ماه دیگر ارائه خواهد گردید پاسخ سوالات شما مفصل داده می شود.اما در مورد سوال شما این دو شاخص از نوع MP-KPI  می باشند.

موفق باشید

ناصر جلالی

تاریخ‌شروع: ۲۳/۰۳/۱۳۹۰ ۰۸:۴۹ ق.ظ

شاخص های نت

۱- لطفا توضیحات کاربردی درمورد چگونگی استفاده از شاخص های نت ( oee- mtbf – mttr – ,.. ) ارائه نمایید.

۲-از چه طریقی می توان تعداد نیروی انسانی مورد نیاز ( تعمیر کار) واحد نت محاسبه نمود ؟و استفاده بهینه نمود ؟

۳-گزارشات واحد نت بصورت روزانه قالبا چه نوع گزارشات مدیریتی است؟

ارسال‌شده: ۲۵/۰۳/۱۳۹۰ ۱۱:۲۲ ق.ظ

با سلام دوست گرامی

سوال اول : درد وره  پیاده سازی شاخص های کلیدی عملکرد فرآیند نگهداری وتعمیرات که یک ماه دیگر ارائه خواهد گردید داده خواهد شد.این موضوع بسیار مفصل است و یک سوم دوره فقط به این سه شاخص تخصیص داده شده است.

سوال دوم : سوال خوبی است  و این موضوع را که شما چگونه پرسنل نت را برآورد کنید وابسته به ترسیم درخت تجهیز و مشخص کردن سطح نت مورد نیاز تجهیز و رسته های نت لازم برای آن می باشد.سعی کرده ایم در دروه نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده دقیقا همین مسائل را شرح دهیم که چگونه یک درخت تجهیز را ترسیم کنید واز آن چه استفاده های بکنید .اکنون در اکثر کارخانجات سطح کشور متاسفانه روی برآورد علمی و مهندسی نیروی انسانی مورد نیاز نت مشکل دارند و دلیل اصلی آن عدم طرح ریزی نت برنامه ریزی شده می باشد.

سوال سوم : عموما گزارشات روزانه واحد نت مبتنی بر میزان کار ساعات تعمیرات اضطراری و ساعات نت برنامه ریزی شده  و میزان توقفات بدلیل خرابی تجهیزات می باشد.البته گزارشات گروه بندی های مختلفی دارد و تناوبهای خاصی دارند ولیکن در حوزه روزانه بهترین گزارشات موارد ذکر شده است البته اضافه کنم که این گزارشات خروجی واحد نت به صورت روزانه به مدیران می تواند باشد .

موفق باشید

ناصر جلالی

تاریخ‌شروع: ۱۸/۰۳/۱۳۹۰ ۰۸:۱۲ ق.ظ

بررسی مستندات

جناب آقای حلالی

باسلام

مستند روش اجرایی فقط یک صفحه وجود دارد ،‌در صورتی که به نظر میرسد باید۵ صفحه باشد .

با تشکر

ویرایش‌شده: ۲۵/۰۳/۱۳۹۰ ۱۱:۱۴ ق.ظ

با سلام دوست گرامی

بله درست می فرمایید ۵ صفحه می باشد ولیکن صفحه اول مهم بود که محتوی کار اصلی را تصویر میکند.نمونه ای از صفحات دیگر را هم در سایت برای دوستان گذاشته ایم که همان فلوچارتها و روند گردش کارهای نت را نشان می دهد.در واقع فلوچارت روش اجرائی نت بقیه صفحات می باشند که باز برای نمونه یکی از این فلوچارتها را برای ایده گرفتن آورده ایم.ولی کل فلوچارتها و روش اجرائی ارائه نشده است برای اینکه تجربه من نشان داده است که دوستان می روند همانها را دقیقا کپی و پیست در سازمان خودشان می کنند و هیچ به موضوع طراحی و طرح ریزی کار توجه نشان نمی دهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید