داستانی برای یک شاخص کلیدی عملکرد نگهداری و تعمیرات بخش دوم

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

اینکه بدانیم چقدر نمی دانیم نصف دانش لازم را کسب کرده ایم.در حوزه نگهداری و تعمیرات همین که بدانیم چه مقدار سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات برروی فعالیتهای برنامه ریزی شده متمرکز نیست و چه مقدار باید می بود؟ می تواند کمک خوبی برای سیستم نت سازمان باشد که تصمیم بگیرد چه کاری باید انجام دهد.(بخش اول داستانی برای یک شاخص نت را بخوانید)

در فرآیند نگهداری و تعمیرات اگر آن را درست طرح ریزی کرده باشیم که به این موضوع تاکید زیادی می شود.یک شاخص عملکردی به نام درصد PM اگر تعریف شود.مبنای خوبی است برای آنکه بدانیم ماهانه در سازمان وضعیت فعالیتهای نگهداری و تعمیرات به شکل است.

این شاخص چند جنبه را می تواند برای فرآیند نگهداری و تعمیرات مدیریت کند لذا یک شاخص کلیدی و مهم است.(شاخص های کلیدی عملکرد فرآیند نت  Key Performance Indicator KPI)

  1. مقدار میزان انجام فعالیتهای نفر ساعت تیم واحد نت در فعالیتهای تعمیرات اضطراری مشخص می شود.
  2. مقدار میزان انجام فعالیتهای نفر ساعت تیم واحد نت در فعالیتهای نگهداری برنامه ریزی شده مشخص می شود.
  3. نمایانگر وضعیت فعلی فعالیتهای نت در دو حوزه برنامه ریزی شده و برنامه ریزی نشده (تعمیرات اضطراری) است.
  4. قابلیت هدف گذاری را دارد.
  5. مقایسه وضعیت فعلی با هدف طرح ریزی شده می تواند میزان فاصله کاری و دور یا نزدیک بودن دسترسی به هدف را تخمین بزند.
  6. می تواند مبنای بسیار خوبی برای تعریف اقدامات اصلاحی و بهبود وضعیت نت سازمان باشد که بر آن مبنا سیستم های نت برنامه ریزی شده موثرتری در سازمان برنامه ریزی و اجرا گردد.
  7. مبنای بسیار مناسب برای الگوبرداری سازمان از سازمانهای مشابه برای فعالیتهای نگهداری و تعمیرات می باشد.
  8. و از همه مهم تر نمودار روند این شاخص کلی اطلاعات در خصوص عملکرد واقعی فعالیتهای نت سازمان می دهد و میزان موفقیتها ، پتانسیل ها و اثربخشی اقدامات اجرا شده را بهبود سیستم مدیریت نت سازمان را تصویر می کند.

شناسنامه این شاخص را در مطلب بعدی ارائه خواهیم داد.

 

2 پاسخ
  1. ميثم معمارزاده
    ميثم معمارزاده گفته:

    باسلام وتقدیم احترام
    البته فقط شاخص درصدPM نشانگر موفقیت سیستم نگهداری وتعمیرات نمی باشد.بایستی اندازه گیری شودکه با افزایش PM چقدرازمیزان تعمیرات اضطراری کاسته است.وگرنه صرف افزایش فعالیتهای PM اگرتاثیری برتعمیرات اضطراری نداشته باشد،یک نوع افزایش اتلاف درسیستم می باشد.
    باتشکر

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      با سلام و تشکر
      در قسمت های بعدی فرمول محاسبه و نحوه تجزیه و تحلیل این شاخص تبیین می گردد و بسیار از سوالات دوستان و ابهامات احتمالی رفع می گردد.

      موفق باشید
      جلالی

      پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *