مدیریت دانش نگهداری و تعمیرات ۲

دو ماه پیش مطلبی در سایت درج کردیم مبنی بر “ مدیریت دانش نگهداری و تعمیرات ۱ ” در این مطلب به شرح مبانی مدیریت دانش از منابع مختلف پرداخته شد و یکی از بخش های اصلی مدیریت دانش مبحث به ” اشتراک گذاری دانش ” به صورت جزئی تری تشریح گردید.

عموما حوزه مدیریت دانش به دانش سازمان و پرسنل آن می پردازد اما این ایده نیز می تواند پیشنهاد شود که دانش در گستره فراخ تری مدیریت شود.مدتها (بیش از ۵ سال) است که بدنبال این هستیم که دانش نگهداری و تعمیرات تجهیزات را فراتر از برگزاری آموزش ها و کنفرانسها توسعه یابد.به شکلی که هر فردی در هر زمان و در هر جایی که حضور دارد بتواند نیازمندیهای فنی ، سیستمی و دانش نگهداری و تعمیرات مربوط به تجهیز مورد نظرش را در اختیار داشته باشد و با بیشترین دقت و صحت عملیات نگهداری و تعمیرات را انجام دهد.
در بین تعاریف مختلفی که برای مدیریت دانش در کتابها و سایتهای اینترنتی ارائه شده است تعریف مدیریت دانش توسط ” هورویچ ” را بیشتر نزدیک به مدیریت دانش نگهداری و تعمیرات می باشد.(تعاریف دیگر در گستره های سازمانی مختلفی ارائه شده است و بار عملیاتی و فنی آن کمتر است).
به اعتقاد ” هورویچ ” مدیریت دانش عبارت است از خلق ، استخراج ، انتقال و ذخیره دانش و اطلاعات درست و صحیح به منظور طراحی رویه های بهتر ، اصلاح عملیات و انتقال نتایج.
اگر این تعریف را به حوزه نگهداری و تعمیرات بکشانیم می توانیم مدیریت دانش نگهداری و تعمیرات را اینگونه تعریف کنیم:

تعریف مدیریت دانش نگهداری و تعمیرات
عبارت است استانداردسازی عملیات نگهداری و تعمیرات ، تحلیل خرابی ها و علل ریشه ای وقوع آنها ، آموزش و اطلاع رسانی داده های نت و مستندسازی آنها به طوری که در اختیار تمام پرسنل مرتبط با نگهداری و تعمیرات قرار گیرد و امکان فرصتهایی برای پیشنهاد بهبودهای موثر فعالیتهای نگهداری و تعمیرات ایجاد نماید.

مبنی بر این تعریف مراحل زیر باید در نظر گرفته شود:

  1. استاندارد سازی و آموزش فعالیتهای نگهداری و تعمیرات
  2. ایجاد بانک های اطلاعاتی از استانداردها ، مقالات ، کتب ، شاغلین و مراجع مرتبط با نت
  3. اشتراک گذاری مستندات ، استانداردها ، تجربیات فردی ، برنامه های نت برنامه ریزی شده برای تجهیزات مختلف
  4. اجرای نگهداری و تعمیرات و گردآوری بازخور نتایج ، تحلیل و بهبود استاندارد سازی فعالیتهای نگهداری و تعمیرات

این مبحث را با مطلب ” نگهداری و تعمیرات تجهیزات یک شغل پایدار برای همه ” که در چند روز پیش در سایت درج شد پیوند دهید.آنجا آمده بود که ” پیش بینی می شود که در آینده صنعت کشور زمینه های نگهداری و تعمیرات مبتنی بر فناوری اطلاعات پیشرو باشد و کلیه جنبه های کاری در نگهداری و تعمیرات مجهز به سیستم های فناوری اطلاعات برای کاهش سرعت ، زمان و هزینه فعالیتهای نگهداری و تعمیرات مجهز گردد.”

ما در حال ایده سازی ، تحلیل ، طراحی و ایجاد نرم افزاری نگهداری و تعمیرات ویژه و منحصر بفردی هستیم که بتواند این مفهوم ” مدیریت دانش نگهداری و تعمیرات ” را در صنعت کشور محقق سازد.انشالله

خط مشی مدیریت دانش نگهداری و تعمیرات : دسترسی آسان ، امن و سریع به بهینه و موثرترین دانش فنی و سیستمی نگهداری و تعمیرات تجهیزات توسط هر فردی در هر مکانی.

این مطلب تاکنون ۱۰۷۰ بار مطالعه شده است.

این نوشته در مدیریت دانش نت ارسال و برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Notify me by email when my comments gets approved.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>