مراحل پیاده سازی شاخص های کلیدی عملکرد فرایند نگهداری و تعمیرات KPI در سازمان

شاخص های نگهداری و تعمیرات در سازمان تحت عنوان شاخص های کلیدی عملکرد فرآیند نگهداری و تعمیرات KPI Maintenance مطرح می شود.خود واژه KPI نیز مخفف Key Performance Indicators می باشد.در سایت ویکی پیدیا می توانید درخصوص شاخص KPI توضیحات عمومی را مطالعه کنید.(هم چنین در شهریور ماه امسال دوره تخصصی این شاخص در مشهد برگزار می شود)

اما یکی از اصولی ترین مباحث در زمینه شاخص های KPI مراحل پیاده سازی آنها در سازمان می باشد.بهر حال در استانداردها و کتابهای نگهداری و تعمیرات (در پاییز امسال توسط این سایت کتاب شاخص های نگهداری و تعمیرات KPI چاپ خواهد گردید) در خصوص این شاخص فرمول ها و تبیین های کلی ارائه شده است ولیکن هیچگاه به اصول پیاده سازی آنها و نحوه استقرارشان اشاره نشده است.

مراحل پیاده سازی شاخص های کلیدی عملکرد فرآیند نگهداری و تعمیرات در سازمان KPI به شرح زیر می باشد:

  1. تعریف شاخص برای سازمان
  2. نحوه محاسبه و مبنای شاخص
  3. پیاده سازی شاخص در سازمان

مراحل به نظر ساده و کلی می رسد ولیکن هر گام دارای محتوی کلیدی می باشد.

گام اول تعریف شاخص KPI برای سازمان

باید متناسب با تجهیزات سازمان و فرآیند نگهداری و تعمیرات سازمان شاخص های مناسبی را برای ارزیابی و سنجش عملکرد آنها انتخاب و تعریف کنید.این گام مهمی است اکثرا با کپی کردن شاخص ها از سایتها یا کتابهای مختلف یا مراجع دیگر اقدام به تعریف شاخص می کنند.یا شاخص هایی که معمول هستند و در جاهای مختلف توصیه شده است را برای سیستم سازمان خویش تعریف و در نظر می گیرند.هم چنین برخی ها بر اساس مُد روز صنعت شاخصی را در نظر می گیرند و اصرار به تعریف آن برای سازمان خویش دارند.مثل شاخص اثر بخشی کلی تجهیزات OEE که در صنعت کشور مشاهده کرده ایم که برای صنایعی هم چون پتروشیمی و سیمان این شاخص تعریف شده است و در نهایت اعداد بالای ۹۰ الی ۱۱۰ درصد نیز برای برخی از تجهیزات محاسبه شده است!! یا اینکه این شاخص را برای تجهیزات واحد تاسیسات سازمان مثل کمپرسورها محاسبه می کنند!!یا اینکه یک شاخص را برای کلیه فرآیندهای نت یا کلیه تجهیزات سازمان محاسبه و اصرار به تفسیر و تبیین دارند.

اینها نمونه هایی از تعریف اشتباه و نگران کننده برای سنجش شاخص های کلیدی عملکرد فرآیند نت در سازمان است.جز انحراف و صرف اتلافات هزینه ای نخواهد بود.

پس برای تعریف صحیح شاخص KPI در سازمان چه باید بکنید!؟

اول باید لیستی از تجهیزات کلیدی سازمان داشت.

دوم فرآیند کسب و کار سازمان را باید شناسائی کرد.

سوم برنامه زمانی تولید یا خدمات سازمان را باید طرح ریزی یا از واحد برنامه ریزی کسب کرد.

چهارم فرآیند نگهداری و تعمیرات سازمان را طرح ریزی کرد و نقش واحد نت را مشخص نمود.

پنجم ارتباط بین شاخص ها و اهداف کلاس سازمانی را با واحد نگهداری و تعمیرات و داده های آن را ترسیم نمود.

ششم آشنائی کاملی از اکثر شاخص های نگهداری و تعمیرات در مراجع کسب نمود.

هفتم متناسب با داده های مورد نیاز در اهداف کلاس سازمان و گام های قبلی شاخص های نگهداری و تعمیرات را مرتب  اولویت بندی نمود.

هشتم حداقل ۵ شاخص کلیدی عملکرد فرآیند نگهداری و تعمیرات را برای فعالیتهای نگهداری و تعمیرات تجهیزات سازمان تبیین نمود.

نهم شاخص هزینه ای فراموش نشود.

ادامه دارد …

بخش دوم مراحل پیاده سازی شاخص های کلیدی عملکرد فرایند نگهداری و تعمیرات KPI در سازمان را بخوانید.

4 پاسخ
  1. محمد بهرو
    محمد بهرو گفته:

    KPI و مباحث آن در همه ی زمینه ها خیلی مهمند و از جمله در زمینه ی نگهداری و تعمیرات. دوستان در کنار درسهای این سایت می توانند به کتاب ” شاخصهای کلیدی عملکرد” نوشته ی پارمنتر نیز مراجعه کنند، به تفاوتهای شاخصهای نتیجه، شاخصهای عملکرد و شاخصهای کلیدی عملکرد توجه نمایند تا از درسهای این سایت و استاد در این مورد بیشتر لذت ببرند.

  2. محمد حیدری
    محمد حیدری گفته:

    بسیار عالی. ممنون میشم از دوستان اگر عزیزی در این زمینه و در پیاده سازی این شاخص ها بصورت عملی کار کرده به آدرس ذیل اطلاع رسانی کنه تا هم از تجربه و در صورت امکان از همکاری ایشان استفاده کنیم.mohammad.hedaryyy@gmail.com

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.