انواع شاخص های نگهداری و تعمیرات و گروه بندی آنها ۱

armهمیشه مفاهیم را جدی بگیرید در تبیین واژه ها و مفاهیم روی مباحث مدیریتی دقت زیادی بخرج بدهید.زیرا نکات ریزی وجود دارد که عدم درک صحیح آنها باعث انحرافات اجرایی زیادی برای سازمان می شود.

یک نکته طلایی در مباحث مدیریتی این است که بزرگان مدیریت دنیا گفته اند “هر چه را اندازه گیری کنید می توانید کنترل و یا مدیریت کنید.”

شاخص ها سنجه هایی هستند که می توانند درامر اندازه گیری کمک کنند.این موضوعی که در خصوص شاخص های نگهداری و تعمیرات می خواهم مطرح کنم برای کلیه شاخص های سازمانی نیز صادق است ولی در اینجا مثال ها و ارتباط این شاخص ها را با مباحث نگهداری و تعمیرات می خواهیم نشان دهیم.

گروه بندی شاخص های نگهداری و تعمیرات می تواند بر اساس سه دسته بیان شود:

  1. شاخص های کلیدی نتیجه گرا  KRIs
  2. شاخص های عملکردی PIs
  3. شاخص های کلیدی عملکرد KPIs

مخفف ها : K =  key  و P= performance و R= result  و I=indicator  و  s = جمع می باشند.

متناسب با بزرگی و کوچکی سازمان و تعداد تجهیزات و استراتژی حاکم بر سازمان تعداد شاخص های هر گروه می تواند متفاوت باشد.بعنوان مثال در یک شرکت پتروشیمی با ۲۰۰۰۰ تگ تجهیزات تعداد شاخص های کلیدی نتیجه گرا را ۵ الی ۸ تا توصیه می کنم و برای شاخص های عملکردی حدود ۲۰ الی ۳۰  تا شاخص و برای شاخص های کلیدی عملکرد نت ۲ الی ۴ تا مناسب است.

شاخص های کلیدی نتیجه گرا  KRIs

شاخص های کلیدی نتیجه گرای روی نتایج کسب شده از اجرای سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات تمرکز دارند.آنها می گویند که با اجرای سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات چه چیزی هایی کسب شد آنها برای اینکه ما تصمیم گیری کنیم مناسب نیستند فقط نشان می دهند که اجرائیات به کجا رسید و چه چیزی کسب شد ولی اینکه ایده بدهند باید چه کاری کنیم چیزی نمی گویند.مثل اکثر شاخص های هزینه های نگهداری و تعمیرات این گونه هستند ، همانند اینکه بعد از اجرای سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات پیش بینانه  PdM در قالب تجهیزات پایش وضعیت تجهیزات CM کاهش هزینه های معادل ۳۰ درصد نسبت به شش ماه قبل در هزینه های نت کسب شده است.بازه های زمانی این شاخص های طولانی مدت هستند و می تواند در داشبورد مدیریت نرم افزار نت وضعیت نتایج کسب شده در نگهداری و تعمیرات را نشان دهد.هر چند که نتایج مثبت و منفی می تواند باعث تبیین اقدامات خاصی در واحد نشود ولی برای تصمیم گیری مدیریتی برای بهبود نتایج شاخص های نت نیاز به شاخص های مهم تر و عملکردی داریم که روی آنها کار شود.

نکته مهم و طلایی

هر شاخصی در نت  باید دید در چه بازه زمانی و بلوغ سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات سازمان تعریف شده است توجه کنید بسیاری از شاخص های نت ممکن است بعد مدتی کاربرد و نقش خودشان را از دست بدهند.مثلا درصد مستندات آرشیو فنی تجهیزات سازمان یک گزارش یا شاخص نتیجه گرا از اجرای فرآیند آرشیو سازی فنی تجهیزات می باشد که در شاید برای یک سال کاربرد خوبی در واحد نگهداری و تعمیرات داشته باشد و نشان دهد فعالیتهای تعریف شده درفرآیند آرشیو فنی باعث کسب چه نتایجی از مستند سازی شده است و بعد از اینکه به بالای ۹۵ درصد رسید کم کم کاربردش کم رنگ می شود.

ادامه دارد (الان اهواز فولاد کاویان هستم ، سیستم نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده را پیش می رویم و خیلی کار است) …

گفتار آخر:

معمولا این مباحث را در کلاس ها و جلسات مشاوره کمتر بیان می کنم چون بلوغ واحدهای نگهداری و تعمیرات متفاوت است و برداشت های اشتباهی از موضوعات می شود ولی در طرح ریزی شاخص های نگهداری و تعمیرات به این نکات توجه ویژه داریم از طرفی باید دقت کنید این گروه بندی و تبیین ها برای سازمانهای کوچک و متوسط چندان بازخوری ندارد و خودتان را اذیت نکنید ولی در یک سازمان بزرگ که در بالا مثال آوردیم گاها فقط تعریف درست یک شاخص و پیاده سازی صحیح آن می تواند نتایج مثبت بسیار زیادی ارمغان آورد.



این نوشته در شاخص ها نت ارسال و , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

8 پاسخ به انواع شاخص های نگهداری و تعمیرات و گروه بندی آنها ۱

  1. پارسا صدر می‌گوید:

    با سلام
    اطلاعاتی در زمینه سیستم CM میخواستم. در ضمن آیا شما در خصوص پیاده سازی سیستم فوق در زمینه ارتعاشات کاربردی و همچنین ارزیابی وضعیت ماشین آلات دوار نیز میتوانید بنده را کمک نمائید.
    شرح کار نیز بدین صورت خواهد بود
    ۱- اندازه گیری ارتعاشات و ارزیابی وضعیت ماشین آلات دوار(A- اندازه گیری B-جمع آوری سایر داده ها مانند دما – فشار – دبی و آمپر مصرفی)
    ۲- تشکیل پرونده تجهیزات دوار و جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای سیستم CM
    ۳- ارائه مشاوره در خصوص خرید دستگاههای CM
    ۴-آموزش ارتعاشات کاربردی همراه با کارهای عملی
    ۵- آموزش تفسیر و آنالیز نتایج آزمایشات روغن

    در صورت موافقت شما هزینه خدمات فوق را ارائه فرمائید.

    با تشکر- پارسا صدر

    • ناصر جلالي می‌گوید:

      با سلام و احترام
      چه نوع صنعتی؟ کجای کشور؟ برای چه تعداد تجهیزات؟ طول عمر تجهیزات تا کنون؟
      آیا سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات پیش بینانه طرح ریزی شده است؟
      شماره تماس نیز اعلام فرمایید
      موفق باشید

  2. مصطفی موسی سرداری می‌گوید:

    با سلام
    من در موسسه تحقیقات و آموزش توسعه نیشکر خوزستان (اهواز) مشغول به فعالیت در بخش مکانیزاسیون، ماشین آلات و ادوات کشاورزی مشغول بکار هستم.
    خواستم در صورت امکان با شما از نزدیک دیداری داشته باشم. من از ۲۹ اسفند ۹۳ تا ۴ فروردین در مشهد مقدس هستم و بعد از آن در اهواز در محل کار مستقر میشم. ممنون میشم برنامه ریزی برای دیدار داشته باشید و به من هم اطلاعه بدید.
    در صورتی که حتی نمیتونید در مشهد با همدیگر ملاقات کنیم خیلی مشتاق هستم که از محل کارتون دیداری داشته باشم.

    منتظر تماس شما هستم

    با تشکر
    مصطفی موسی سرداری
    کارشناس ارشد مکانیزاسون ماشین آلات کشاورزی

  3. مرتضی می‌گوید:

    سلام.
    میخواستم در مورد KPi هایی که میشه برای ارزیابی اثربخشی سیستم پایش وضعیت تجهیزات دوار (condition monitoring ) تعریف و محاسبه کرد اطلاعاتی بهم بدین. اگر مقاله یا کتابی در این زمینه هست هم ممنون میشم بهم معرفی کنین.
    با تشکر

  4. سید مجید حسینی می‌گوید:

    با سلام
    کارشناس بهروری شرکت تولید برق هستم درخواست اطلاعات بیشتر در خصوص تعیین شاخص ارزیابی سیستم نت دارم در این خصوص راهنمایی بفرمایید .
    از توجه شما متشکرم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *