نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه PM چیست؟ Preventive Maintenance

فهرست محتوی نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه PM

نگهداری و تعمیرات – نگهداشت پیشگیرانه چیست و چگونه پیاده سازی می شود؟ در این مقاله به بررسی آنچه کارخانجات و سازمان های صنعتی برای افزایش عمر تجهیزات و کاهش خرابی اضطراری بر مبنای فعالیت های پیشگیرانه روی تجهیزات می باشد خواهیم پرداخت و تعاریف و مراحل پیاده سازی نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه PM Preventive Maintenance ارائه خواهیم داد:

  1. تعریف نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه
  2. اهداف نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه چیست؟
  3. مراحل پیاده سازی نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه
  4. عکس و اسلایدهای استقرار نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه در سازمان
  5. نقش نرم افزار مدیریت نگهداری و تعمیرات آویژه
  6. چالش ها و عارضه های استقرار نگهداری پیشگیرانه در سازمان
  7. درخواست چک لیست خودارزیابی مدیریت نگهداری و تعمیرات

امکان دریافت و دانلود رایگان PDF کتاب نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر TPM نیز مهیا ساختیم. برای دریافت و کسب اطلاعات بیشتر از تعریف و انواع سطح و استراتژی نگهداری و تعمیرات به مقاله نگهداری و تعمیرات چیست؟ حتما مراجعه کنید.

1- تعریف نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه مجموعه فعالیت های است که باعث پیشگیری از خرابی تجهیزات شوند. این موضوع را در دو بخش باید بررسی کنیم:

  1. نگهداری پیشگیرانه
  2. تعمیرات پیشگیرانه

نگهداری پیشگیرانه

به مجموعه فعالیت های لیست شده در زیر فعالیت های نگهداری محوری گفته می شود که روی تجهیزات انجام می شود تا در شناسایی وضعیت کارکرد تجهیز اطمینان حاصل شود.

  1. آچار کشی
  2. نظافت
  3. روان کاری یا گریس کاری
  4. بازدیدهای چشمی
  5. نشت یابی
  6. بازرسی ها فنی
  7. پایش وضعیت (که در قابل نگهداری پیش بینانه PdM Predictive Maintenance گنجاده می شود ولی نقش پیشگیرانه Preventive را بازی می کند)

تعمیرات پیشگیرانه

به مجموعه فعالیت های تعمیراتی و فنی گفته می شود که بروی تجهیزات انجام می دهید تا از بروز خرابی بزرگ تر و اضطراری در آینده جلوگیری کند. مثل:

  1. تعمیر نشتی
  2. تعویض قطعات یدکی زمان بندی شده
  3. تعویض روغن
  4. الایمنت کردن ماشین
  5. هر گونه عارضه و مشکلی که در نگهداری پیشگیرانه دیده شده است و باید صدور کار تعمیراتی برایش صادر شود.

2- اهداف نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه چیست؟

هدف اصلی و کلیدی در اجرای نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه جلوگیری از توقف کارکرد تجهیز – دستگاه – ماشین – دارایی فیزیکی می باشد.

حسب دست یابی به این هدف اصلی بسیاری از اهداف دیگر یا مشخصات مدنظر ما از اجرای مدیریت نگهداری و تعمیرات کسب می شود مثل کاهش خرابی های اضطراری یا کاهش هزینه های تعمیرات اضطراری و کاهش استرس نیروی فنی و تولید و غیره

3- مراحل پیاده سازی نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه

به صورت مشروح همراه با جزو و ویدئو و مستندات لازم در دوره آموزش نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده PM موارد تقدیم شده است با ثبت نام آنلاین می توانید فایل های این دوره را دانلود و تهیه کنید و بارها با همکاران خویش در محل کار ملاحظه فرمایید. هم چنین برای این دوره گواهی نامه آموزشی نیز صادر می شود.

بیش از 22 دوره حرفه ای و نادر در سطح آموزش کشور در زمینه مدیریت دارایی های فیزیکی و نگهداری و تعمیرات در سه سطح پایه ، تکمیلی و پیشرفته در بخش آموزش نگهداری و تعمیرات طرح ریزی شده است.

اما سوالی که برای شما پیش می آید  برای پیاده سازی نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه از کجا شروع کنم؟ 

برای شروع پیاده سازی و استقرار ابتدا باید دید سازمان چه شرایطی دارد اینکه سازمان شما در چه سطحی از مدیریت نگهداری و تعمیرات است بسیار مهم است. چرا؟ چون از کارهای تکراری و متفرقه جلوگیری می شود. و با چشم باز و درست به سراغ بندهای پیاده سازی خواهید رفت.

برای اینکه سازمان را ارزیابی کنید که شرایط مدیریت نگهداری و تعمیرات چگونه است مراحل زیر را پیش بروید:

  1. ابتدا فرم خودارزیابی نگهداری و تعمیرات ما را پر کنید. (برای دریافت لینک فرم خود ارزیابی در بخش دیدگاه پیام بگذارید و آدرس ایمیل و شماره همراه برای پیام واتس اپ اعلام فرمایید برایتان فرم خودارزیابی به همراه پسورد ارسال می شود)
  2. حداقل سه نفر از پرسنل سازمان این فرم را پر کنند. (حدود 50 سوال در 10 بخش مهم در مدیریت نگهداری و تعمیرات است)
  3. نتایج این خودارزیابی نگهداری و تعمیرات را به شما اعلام می شود و پیشنهادات کلی برای اجرای و پیاده سازی مدیریت نگهداری و تعمیرات داده می شود.
  4. حسب گزارش دریافتی به ادامه این مطلب یعنی چهار بخش مهم پیاده سازی نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه را پیش بروید.

چهار بخش کلید در مراحل پیاده سازی نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه

برای پیاده سازی 4 بخش کلید و سه فاز مهم وجود دارد سه فازی که برای پیاده سازی نیاز دارید. در مقاله نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده مراحل پیاده سازی در کارخانجات این 3 فاز تشریح شده است حتما مطالعه کنید دیدگاه خوبی می دهد.

لیست چهار بخش مهم پیاده سازی نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه در سازمان

  1. مدیریت تجهیزات
  2. استانداردسازی
  3. برنامه ریزی و اجرا
  4. گزارشات و شاخص ها

حال به ترتیب هر کدام از این چهار بخش را لیست می کنیم و گام به گام مراحل پیاده سازی مرور می شود:

  1. تهیه لیست تجهیزات
  2. مرزبندی تجهیزات
  3. طبقه‌بندی تجهیزات
  4. اولویت‌بندی تجهیزات
  5. کدگذاری تجهیزات
  6. آرشیو فنی تجهیزات
  7. کدگذاری مکان استقرار تجهیزات
  1. استانداردسازی آرشیو
  2. گروه‌بندی اقدامات نگهداری و تعمیرات
  3. استانداردسازی فعالیت‌های تعمیراتی
  4. استانداردسازی فعالیت‌های نگهداری
  5. استانداردسازی حالات خرابی تجهیزات
  6. استانداردسازی علل وقوع خرابی
  7. استانداردسازی رسته‌های کاری
  1. طرح‌ریزی ساختار سازمانی واحد فنی
  2. طرح‌ریزی فعالیت‌های نگهداری تجهیز
  3. طرح‌ریزی گردش کارهای تعمیراتی
  4. طرح‌ریزی گردش کارهای نگهداری
  5. برنامه‌ریزی هفتگی، ماهانه و سالانه
  6. برنامه‌ریزی اجرا تعمیرات اضطراری
  7. اجرا فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده
  1. گردآوری داده‌های وقایع نگهداری
  2. گردآوری داده‌های وقایع خرابی
  3. محاسبه شاخص‌های فرایندی
  4. محاسبه شاخص‌های قابلیت اطمینان
  5. محاسبه شاخص‌های نیروی انسانی
  6. تهیه گزارشات پارتو و تجمیعی
  7. تحلیل شاخص‌ها و گزارشات

4- عکس و اسلایدهای استقرار نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه در سازمان

مراحل تشریح شده برای پیاده سازی در عکس های زیر نیز نشان داده شده است نکته اینکه در کانال اینستاگرام نگهداری و تعمیرات مراحل پیاده سازی نگهداری پیشگیرانه در حال تشریح و فیلم برداری است و هر هفته جلسات آنلاین مشاوره روزهای پنج شنبه یا جمعه ساعت 21 برگزار می شود.

مراحل پیاده سازی نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه
نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه مدیریت تجهیزات
نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه استانداردسازی
نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه برنامه ریزی و اجرا
نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه گزارشات

5- نقش نرم افزار مدیریت نگهداری و تعمیرات آویژه

هر سیستم مدیریتی در سازمان ها در نهایت به یک نرم افزار مدیریت آن سیستم نیازمند می شود چراکه کم کم حجم داده ها و اطلاعات زیاد می شود و نیاز است که آنها تحلیل و گزارشات مفید و موثر داشته باشید. در حوزه مدیریت نگهداری و تعمیرات ما نیازمند نرم افزار مدیریت نگهداری و تعمیرات تحت عنوان CMMS هستیم.

به کلیه نرم افزار های نگهداری و تعمیرات ایرانی و خارجی CMMS می گویند که مخفف Computerized Maintenance Management System می باشد.

در مقاله ای به صورت تخصص در مورد نرم افزار مدیریت نگهداری و تعمیرات CMMS چیست؟ مفصل نسبت به معرفی مفاهیم و ماژول ها اقدام شده است حتما این مقاله مفید را مطالعه فرمایید.

کلیه گام های پیاده سازی نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه باید در یک نرم افزار مدیریت نگهداشت حرفه ای استقرار یابد و داده های آن درج شود. نرم افزار هم چنین به شما دید می دهد که در برخی از ماژول ها باید چکار بکنید و چه اطلاعاتی را گردآوری و نیاز دارد تا بتواند به شما گزارش و شاخص ارائه دهد.

برای دریافت دمو فیلم و کاتالوگ و اطلاعات مشاوره برای تهیه نرم افزار مدیریت نگهداری و تعمیرات آویژه CMMS PMworks اقدام کنید.

6- چالش ها و عارضه های استقرار نگهداری پیشگیرانه در سازمان

برای استقرار نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه با مشکلات مختلفی مواجه هستید که برای رفع هر کدام باید برنامه و طرحی داشته باشید:

1- دانش فنی پرسنل سازمان

پرسنل فنی سازمان از نظر دانش و مهارت کاری ضعف دارند و آموزش های فنی  لازم را برای انجام فعالیت های تعمیراتی ندیده اند و یا اینکه با توجه به نوع تجهیزات شما بر کلیه فعالیت های فنی آن دستگاه یا تجهیز مسلط نیستند. اینجا با حدس و خطا باعث استهلاک و کاهش عمر تجهیزات خواهند شد و ضمن اینکه فعالیت های نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه از نظر محتوی فنی ضعیف است و اثربخشی لازم برای کاهش تعمیرات اضطراری را ندارد.

این موضوع را در اغلب سازمان های صنعتی مواجه می شویم با وجود آنکه چک لیست های PM زیادی دارند و برای خودشان تیم PM مشخص کرده اند و اجرا می شود ولی عملا اثربخشی لازم را نداشته و محتوی اجرائیات نگهداری پیشگیرانه ضعیف است و در آینده با خرابی های زیاد و تکراری مواجه هستند.

2- حجم زیاد تعمیرات اضطراری

هم چنین در سازمان بدلیل مواجه شدن با انواع تعمیرات اضطراری و کمبود قطعات یدکی یا کیفیت نامناسب آنها پرسنل فنی اکثر اوقات در حال انجام تعمیرات فورس و اجباری برای راه اندازی تجهیزات هستند و فرصت لازم برای انجام فعالیت های نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه نیست و با وجود اینکه واحد برنامه ریزی نت در حال اعلام انواع دستورکارهای تعمیراتی و نگهداری است ولی اکثر آنها به تاخیر مواجه است و برخی آنقدر تاخیر دارد که به بازه زمانی بعدی اشان می رسند و عملا حذف می شوند!

3- نگرش مدیریت ارشد سازمان یا مدیر فنی سازمان

نگرش و دیدگاه مدیران ارشد سازمان و بخصوص مدیر فنی سازمان در اجرای نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه تاثیر زیادی دارد. مدیران دولتی مآب که بازه کوتاه یک الی 2 سال در سازمان حضور دارند و با انتصاب های نسجیده می آیند و می روند به نگهداری پیشگیرانه دلبستگی ندارند و فقط به دنبال افزایش تولید و کار کشیدن از تجهیزات هستند چون می دانند که کمتر از 2 سال دیگر از سازمان خارج می شوند و آمار تولید برای سوابق کاری اشان مهم است و عمر تجهیزات در آینده مهم نیست. لذا آنها مدیران فنی تعمیر کاری را سرکار می گذارند که فقط تجهیزات را تعمیر و برای روند تولید بعدی آماده کنند حال بهر شکل و هزینه ممکن این کار انجام شود.

نتیجه اینکه تجهیزات به شدت فرسوده و مستهلک می شوند و در آینده دور و نزدیک با خرابی های اضطراری و تکراری بسیار زیادی مواجه خواهید شد که مجال انجام فعالیت های نگهداری محور نخواهید داشت.

4- عدم آموزش کافی در حوزه مدیریت نگهداری و تعمیرات

پرسنل فنی و بخصوص سرپرستان و مدیر فنی آموزش لازم و با کیفیت در زمینه مدیریت نگهداری و تعمیرات ندیده اند و یک برنامه مدون را دنبال نکرده اند و بر اساس مطالعات پراکنده و حضور در دوره های ضعیف هم چون کنفرانس ها و برخی انجمن ها دانشی پراکنده و ضعیف کسب کرده اند  و برای پیاده سازی سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات حسب سلیقه و در بازه های زمانی موقت اقدام نموده و یک برنامه و استراتژی مناسب از ابتدا تا انتها نداشته لذا بعد از مدتی دلسرد و مدیریت نگهداری محور می شود.

5- جابجای و تغییر نیروی انسانی فنی در سازمان

این موضوع بیشتر در سازمان های دولتی مآب و بزرگ اتفاق می افتد. جابجای نیروی انسانی در سازمان های دولتی بسیار زیاد است و پراکندگی دانش فنی و کمبود نیروی متعهد به تخصص و کار خویش باعث می شود به تجهیزات فقط با نگرش تعمیرات و رفع عیب موقت رسیده بشود.

7- درخواست چک لیست خودارزیابی مدیریت نگهداری و تعمیرات

درخواست خودارزیابی مدیریت نگهداری و تعمیرات

برای اینکه وضعیت نگهداری و تعمیرات سازمان خویش را ارزیابی کنید نیاز به چک لیست و قالبی دارید ما با طراحی چک لیست خودارزیابی نگهداری و تعمیرات 50 سوال در 10 بخش را طراحی کردیم که بعد از پر کردن آن گزارش خودارزیابی و پیشنهادات بهبود به شما کمتر از یک هفته تقدیم می شود تا راهنمای کارتان باشد هر چند ارزیابی دقیق تر باید توسط مشاور و به صورت حضوری باشد ولی حسب تجربه و سابقه مدیریتی شما این چک لیست کمک بزرگی است. لذا در بخش دیدگاه آدرس ایمیل و شماره همراه برای تماس در واتس اپ را اعلام فرمایید تا فرم چک لیست ارزیابی نگهداری و تعمیرات ارسال شود.

8 پاسخ
  1. نسیم طالبی
    نسیم طالبی گفته:

    ممنون بابت آموزش های عالی و پشتیبانی و مشاوره هاتون ، به خصوص که گاهی به صورت رایگان پاسخگو هستید. بسیار سپاسگذارم…

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      سلام و عرض ادب
      خواهش می کنم در خدمت دوستان اگر زمان و وقت مناسب باشد همیشه بوده ایم
      موفق باشید

      پاسخ
  2. سیامک توحیدی
    سیامک توحیدی گفته:

    با سلام ، ضمن تشکر از ارسال کتاب کتاب نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر ، بعد از مطالعه این کتاب اکنون به مطالعه چک لیست خود ارزیابی نگهداری و تعمیرات می باشم.
    سپاس

    پاسخ
  3. علیرضا عطایی
    علیرضا عطایی گفته:

    با سلام درخواست فرم خود ارزیابی نگهداری و تعمیرات را داشتم
    شماره تلفن : 09053692**9

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 3 =