جایگاه سازمانی انبار قطعات یدکی

معضل همیشگی واحدهای نگهداری و تعمیرات سازمان های بزرگ صنعتی دسترسی به قطعات یدکی موردنیاز برای تعمیر و تعویض تجهیزات سازمان است.
قراردادن انبار قطعات یدکی در زیرمجموعه واحد مالی یکی از اشتباهات استراتژیک اکثر سازمان های دولتی و بزرگ صنعتی است. بخصوص اینکه لینک شدن انبار قطعات یدکی به سیستم مدیریت مالی از واجبات و پیش فرض های اشتباه عادت شده در اذهان مدیران مالی و عامل سازمان هاست!!
در بخش خصوصی سازمان های هوشمند و فهیم عموما انبار کالا مواد اولیه و محصولات را زیر مجموعه واحد برنامه ریزی تولید و انبار قطعات یدکی را زیر مجموعه واحد برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات و انبار دیگر موجودی های ستادی سازمان عموما زیر مجموعه واحد اداری مالی سازمان قرار می دهند و بارها این مهم را در سازمان های خصوصی دیده یا اینکه پیاده سازی کرده ایم.
واقعا واحد مالی با انبار قطعات یدکی چه می کند؟ و چه الزامی به قرار گرفتن انبار قطعات یدکی در زیر مجموعه آن است؟
کجا، کی و کدام استاندارد اشاره به این الزام گنگ و نادرست داشته است.
اگر بحث مقدار موجودی و پول موجود در انبار است که می شود در هر سال انبارگردانی کل اطلاعات را به واحد مالی گزارش کرد.
مهم در انبارداری قطعات یدکی مدیریت موجودی و تعیین نقاط سفارش و فرآیند خرید کالا در زمان مقتضی خویش است که هیچ گاه واحد تعمیرات معطل تامین قطعات و مواد مصرفی خویش نباشد و بودجه سالانه نیاز به قطعات یدکی پیش بینی و مدیریت شود. این موارد دقیقا کارهایی است که هیچ گاه واحد مالی انجام نداده و اهمیت نیازش را درک نکرده و نمی کند!



این نوشته در آموزش و مشاوره, اپلیکیشن نگهداری و تعمیرات ارسال و برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *