جایگاه سازمانی انبار قطعات یدکی

معضل همیشگی واحدهای نگهداری و تعمیرات سازمان های بزرگ صنعتی دسترسی به قطعات یدکی موردنیاز برای تعمیر و تعویض تجهیزات سازمان است.
قراردادن انبار قطعات یدکی در زیرمجموعه واحد مالی یکی از اشتباهات استراتژیک اکثر سازمان های دولتی و بزرگ صنعتی است. بخصوص اینکه لینک شدن انبار قطعات یدکی به سیستم مدیریت مالی از واجبات و پیش فرض های اشتباه عادت شده در اذهان مدیران مالی و عامل سازمان هاست!!
در بخش خصوصی سازمان های هوشمند و فهیم عموما انبار کالا مواد اولیه و محصولات را زیر مجموعه واحد برنامه ریزی تولید و انبار قطعات یدکی را زیر مجموعه واحد برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات و انبار دیگر موجودی های ستادی سازمان عموما زیر مجموعه واحد اداری مالی سازمان قرار می دهند و بارها این مهم را در سازمان های خصوصی دیده یا اینکه پیاده سازی کرده ایم.
واقعا واحد مالی با انبار قطعات یدکی چه می کند؟ و چه الزامی به قرار گرفتن انبار قطعات یدکی در زیر مجموعه آن است؟
کجا، کی و کدام استاندارد اشاره به این الزام گنگ و نادرست داشته است.
اگر بحث مقدار موجودی و پول موجود در انبار است که می شود در هر سال انبارگردانی کل اطلاعات را به واحد مالی گزارش کرد.
مهم در انبارداری قطعات یدکی مدیریت موجودی و تعیین نقاط سفارش و فرآیند خرید کالا در زمان مقتضی خویش است که هیچ گاه واحد تعمیرات معطل تامین قطعات و مواد مصرفی خویش نباشد و بودجه سالانه نیاز به قطعات یدکی پیش بینی و مدیریت شود. این موارد دقیقا کارهایی است که هیچ گاه واحد مالی انجام نداده و اهمیت نیازش را درک نکرده و نمی کند!

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.