ابتدا باید این موضوع را درنظر گرفت که مدیریت نگهداری و تعمیرات به طور کلی در سازمان های بزرگ صنعتی شامل سه بخش مهم است: سیستم، اجرائیات و نرم افزار نت
و داخل آنها یک مبحث مفصل برنامه ریزی وجود دارد اغلب فکر می کند وقتی واژه برنامه ریزی استفاده می شود یعنی نگهداری پیشگیرانه یا اورهال در حالی که نه تنها آنها را شامل می شود بلکه نحوه برنامه ریزی هر اقدام و فعالیت در حوزه تعمیرات را نیز در بر می گیرد.
اما برنامه ریزی کار سختی است و نیاز برنامه ریز که تکنیک های انجام کار آن را بداند دارد.
باید بین عوامل مختلف زمان ، نیروی انسانی، قطعات یدکی و دسترسی تجهیزات رابطه ای ایجاد کند که با بهینه ترین حالت در هزینه و زمان و نیروی انسانی کار انجام گردد.

نکته دیگر اینکه نرم افزار های نگهداری و تعمیرات باید تجهیز محور استقرار یابند نه ساختار سازمانی محور!

در یک سازمان بزرگ صنعتی آن هم از مدل دولتی ما با وقایع و مسائلی برخورد می کنیم که روند استقرار یک مدیریت نگهداری و تعمیرات استاندارد را مهیا نمی سازد. آنهایی هم که ادعا اجرا و پیاده سازی آن را داشته اند فقط طبق عادت این گونه سازمان ها تحسین خود شیفتگی کرده اند والا در واقعیت و عمل دو شاخص استاندارد نگهداری و تعمیرات را محاسبه و تحلیل و اقدام اصلاحی نمی کنند!

هزینه های زیاد و تکراری را می توان در این گونه سازمان ها دید که با تغییر مدیران و کارشناسان بارها انجام شده است ولی سرانجام آن ختم به خیر یک نگهداری و تعمیرات استاندارد نبوده است!

چند فرد علاقه مند و پیشرو هم کم کم بی انگیزه و ساکن شده اند و یا اینکه در نهایت ماژول درخواست کار فقط جهت سابقه راه اندازی شده است.

در طبقه بندی عوامل و علل مختلف که باعث می شود مدیریت نگهداری و تعمیرات در سازمان های بزرگ صنعتی دولتی در کشور به سرانجامی نرسد می توان موارد زیر را لیست کرد:

  1. کمبود دانش پرسنل سازمان از سیستم های مدیریت نگهداری و تعمیرات (با اینکه در اکثر این سازمان ها در چند سال اخیر سطح تحصیلات بالا رفته و مدارک فوق لیسانس و دکتری زیادی کسب شده است)
  2. تغییر و جابجایی نیروی انسانی (می توان یک فرد که حوزه آموزش کار کرده است در حوزه عملیات یا تعمیرات نیز کار کرده باشد و در نهایت به سیستم و برنامه ریزی نیز ختم شود و افراد بسیار در گردش هستند)
  3. تغییر مدیران ارشد سازمان
  4. عدم تصمیم گیری منسجم و کلان در خود شرکت بلکه عمده تصمیمات در مرکز و شرکت بالاتری انجام می گردد و راس تصمیم گیرنده از کف اجرائیات فاصله زیادی دارد.
  5. نبود استراتژی منسجم و پایدار در سازمان و اگر هم تهیه شده است در مدیریت استراتژی و مستندسازی برای سیستم های مدیریت سازمان و دستوری بوده است.
  6. عدم الگوبرداری از دیگر صنایع و بزرگ و پر اهمیت دیدن زیادی کار خویش و منفعل عمل کردن نسبت به آن
  7. سکون و ایستایی فعالیت ها در نگرش بورکراسی و ساختارهای آبشاری سازمان های بزرگ دولتی
  8. خرید نرم افزار های نگهداری و تعمیرات متعدد برای پاسخگویی به فرآیندهای سازمان مبتنی بر ساختار سازمانی و گردش کارهای بورکراسی مآبانه سازمان

خدمات مدیریت نگهداری و تعمیرات PM و دارایی‌های فیزیکی PAM

۱٫ نرم‌افزار مدیریت نگهداری و تعمیرات MKMS مخصوص صنایع بزرگ و حرفه ای ، تحت وب و شبکه سازمان ، مطابق استاندارد ایزو ۱۴۲۲۴

۲٫ نرم‌افزار مدیریت نگهداری و تعمیرات PMworks برای صنایع متوسط و کوچک ، تحت شبکه ، مطابق استانداردهای نگهداری و تعمیرات

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.