برای استقرار نت پایدار چگونه عمل کنیم؟ (قسمت دوم)

[تعداد: ۳   میانگین: ۴/۵]

هر دستگاهی اصطلاحا” لِمی دارد و کار کردن با آن بستگی به عوامل و شرایط خاص دستگاه دارد.و این لِم را کسی که با دستگاه کار می کند می تواند درک کند.

به عنوان مثل فرض کنید دو نفر ، خودرو پژو با یک مدل داشته باشند؛ هر کدام از آنها با خودرو خویش کاملا” آشنا و با معایب و زمان تعویض لاستیک ، روغن ، آب و غیره آشنا است؛ هم چنین در هنگام رانندگی نیز برخی نکات وجود دارد که فرد استفاده کنند، بر اثر تجربه و رانندگی مستمر با خودرو می داند.حال این دو نفر خودرو یکدیگر را برای زمانی محدود با هم تعویض کنند.هر کدام از آنها تا ساعتها رانندگی با خودرو نامانوس است و ممکن است چند بار خاموش کند یا اینکه انحراف داشته باشد و لذا مدتها با احتیاط و وسواس رانندگی می کند تا اینکه بعد از کسب تجربه کافی با تسلط به رانندگی می توانند ادامه دهند.

[contact-form-7 404 "Not Found"]

لِم کار با دستگاه ، زمان و نرخ خرابی های خودرو ،‌ نت پیشگیرانه و سوابق خرابی و تعمیرات و غیره همه در رانندگی مستمر و ایمن تاثیر بسزائی دارند ؛‌ امّا کسی که آنها را به خوبی می داند و

می تواند بیشترین بهره و بازدهی را از دستگاه ببرد ، راننده یا اپراتور تجهیز می باشد.

امّا این لِم کار کردن از دستگاه از کجا ناشی می شود ؛ هنگامی که دو تجهیز مشابه با مکانیزم ها و قطعات مشابه ساخته می شود و حتی سازنده آنها نیز یک شرکت می باشد چگونه است که تفاوتهای کاری و راه اندازی در تجهیز مشابه میشود؟

این موضوع بر می گردد به مقادیر و بازه های مهندسی در طراحی یک تجهیز که از یک تلرانس قابل پذیریش تبعیت می کنند حال این قطعات که در تجهیز گرد هم قرار می گیرند باعث می شوند که هر کدام بعنوان یک عامل از مجموع عوامل کار کردن یک تجهیز قرار گیرند؛ حال در هنگام کار کردن و عملیات تجهیز / دستگاه هر کدام از این قطعات و عوامل با یکدیگر اثر متقابل داشته و بریکدیگر تاثیر مستقیم و غیر مستقیم می گذارند این تاثیر ها بابی است برای ایجاد انحراف های کوچک ولی موجود در هر تجهیز با تجهیز مشابه دیگرش.

randy_p._007

بنابر این وجود تلرانسهای طراحی در قطعات یک تجهیز ، و اثرات متقابل این قطعات در هنگام کار کردن دستگاه با یکدیگر باعث می شود که لِم و یا نکات خاص و کلیدی در استفاده از دستگاه پیش آید.

اگر به مثال بالا توجه کنیم می بینیم مسئله انحراف رانندگی در خودروهای تولید داخلی بسیار بیشتر در خودروهای خارجی می باشد زیرا که انحراف از یکنواختی تولید قطعات داخلی بسیار بیشتر از قطعات (خودرو) خارجی می باشد و لذا انحراف کلی خودرو در نحوه استفاده تفاوت و اختلاف های چشم گیری دارد و مسائل لِم یا قِلق دستگاه قابل طرح می باشد.

نتیجه اینکه اپراتورهای تجهیزات کارخانه را به راحتی استخدام و اخراج نکنید ، به اپراتورها به عنوان متولیان اصلی کار با تجهیزات نگاه کنید ، آموزشهای متمرکز و هدف مند برای اپراتور متناسب با تجهیزش بر گزار کنید ،‌ انگیزه و عِرق کاری اپراتور ها را همیشه فعال و زنده نگه دارید ، سیستم یادگیری و یاددهی را درسطح کارخانه بین اپراتورها بوجود آورید ، به اپراتورها به عنوان با ارزش ترین جزء فرآیند تولید نظر کنید ، به اپراتورها به عنوان انسان های با هوش و مستعد خلاقیت و بهبود مداوم بنگرید و …

1 پاسخ
  1. شهرام
    شهرام گفته:

    استاد عزیز با سلام و عرض ادب

    بنده کاملا با نظر شما موافقم.لم کارکردن با دستگاه را میتوان در دستگاههای قدیمی بیشتر حس نمود.خصوصا در دستگاههای که در طول دوره کارد و تولید دستخوش تعمیرات سنتی گردیده اند.و یک برنامه مدون نگهداری و تعمیرات برایشان منظور نشده است.من اعتقاد دارم با یک برنامه نت منظم تا حد زیادی این وضعیت بهبود خواهد یافت.سرویس و نگهداری در پایان کار بسیار موثر واقع خواهد شد

    ارادتمند شما
    دلیری

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *