سيستمهاي مکانيزه تعميرات و نگهداري (CMMS) قسمت سوم

جزئيات معيارها و شاخصهاي انتخاب سيستم CMMS            


با توجه به موارد فوق براي طراحي سيستم مناسب نت سئوالات ذيل بايد مورد بررسي قرار گيرد:

  1. نگهداري و تعميرات بر روي چه تجهيزاتي انجام خواهد گرفت؟
  2. كداميك از استراتژي هاي مختلف نت بر روي تجهيزات اعمال خواهد شد؟ استراتژي نگهداري و تعميرات بر كداميك از روش‌ها  مطرح مبتني خواهد بود؟
  3. سطوح تعميراتي براي تقسيم‌بندي وظايف فني تعميراتي چگونه خواهد بود؟ چه رده‌هاي تعميراتي براي فعاليت‌هاي نت تجهيزات در نظر گرفته مي‌شود؟
  4. سطوح تعميراتي فوق توسط چه واحدهايي از سازمان انجام خواهد گرديد؟
  5. محل انجام فعاليت‌هاي نت براي هر كدام از رده‌هاي تعميراتي، كجا و چگونه است؟ نوع فعاليت‌ها و ارتباط و وابستگي آنها چگونه خواهد بود؟
  6. در ساز و كار انجام فعاليت‌هاي تعميراتي چه نقشي براي سطوح سازماني مختلف و رده‌هاي اجرايي يا مديريتي در نظر گرفته مي‌شود؟
  7. واحدهاي تعميراتي و ساير واحدهاي سازمان از جمله سازمان‌هاي پشتيبان با چه ساختار تشكيلاتي شكل خواهند گرفت؟ نقش و وظيفه هر كدام در زمينه نت چه خواهد بود؟
  8. امكانات مورد نياز انجام فعاليت‌ها و فرآيندهاي نت توسط چه رده‌هايي تأمين شده و چگونه در اختيار تعميركاران يا مجريان نت قرار خواهد گرفت؟
  9. براي انجام فعاليت‌ها و فرآيندهاي سيستم نت چه اطلاعاتي و مابين كدام رده‌هاي سازمان و در چه سطحي بايستي مبادله شود؟
  10. براي جريان يافتن اطلاعات در هر سطح و هر زمينه فني يا پشتيباني، مديريتي و يا اجرايي چه محمل هايي مناسب است و چه فرآيندي در سازمان طي خواهد شد؟
  11. ابتدا و انتهاي جريان عمليات و فرآيند مناسب براي هر عمليات مرتبط با نت كجا و چگونه است؟
  12. چه اطلاعات مبنايي براي تغذيه اطلاعاتي عمليات و فرآيندهاي نت مورد نياز و با چه فرمت و ويژگي‌هايي قابل ارائه است، چگونه تدوين و چگونه ذخيره‌سازي شود؟
  13. نحوه تبادل اطلاعات بين رده‌ها و واحدها و اجزاء سازمان چگونه خواهد بود؟
  14. آيا نياز به اطلاعاتي براي ارزيابي سيستم، محاسبه هزينه‌ها/ مصرف اقلام و عملكردها در سطوح مختلف صفي و ستادي وجود دارد؟  تدوين گزارش چگونه صورت پذيرد؟
  15. آيا در تخصيص امكانات بويژه منبع نيروي انساني براي انجام فعاليت‌هاي نت محدوديت وجود دارد؟ محدوديت‌ها چگونه اعمال مي‌شود؟
  16. براي جريان يافتن اطلاعات و اجراي سيستم مطابق برنامه، كنترل‌هاي لازم چگونه خواهد بود؟
  17. براي استفاده از سوابق تعميراتي تجهيزات، ثبت، بايگاني و ذخيره‌سازي اطلاعات بازخور، چگونه خواهد بود؟
  18. شرايط، موقعيت‌ها و حالتهاي مختلفي كه براي تجهيزات و يا سازمان بكارگيرنده و پشتيبان ايجاد مي‌شود، چگونه است؟
  19. استفاده از منابع بيروني يا پيمانكاري و يا خدمات گارانتي از سازمانهاي ذيربط با چه ويژگي‌هايي انجام مي‌پذيرد؟
  20. ارتباط سازمان‌هاي بكارگيرنده تجهيزات، رده‌هاي تعميراتي، سازندگان و… در چه فرآيندي و با چه ويژگي‌هايي تعريف مي‌شود؟
  21. براي بهبود مستمر سيستم چه ويژگي‌هايي و در خصوص كدام عناصر و اجزاء سيستم و سازمان و ساير پارامترها بايد مورد ملاحظه قرار گيرد؟

و شايد چندين سئوال ديگر كه پاسخ به آن، اجزاء طراحي، فرمول‌هاي محاسباتي، نوع گزارشات، گردش اطلاعات، ويژگي شبكه، سطح هوشمندي سيستم مكانيزه، سطوح دسترسي به اطلاعات

سيستم و ساير پردازش‌ها و ويژگي‌ها را مشخص خواهد نمود و در تعاملاتي كه حسب نياز سازمان بكار گيرنده تبيين مي شود حول محورهاي ذيل تعريف و تدوين مي‌گردد:

ويژگي سازمان

ويژگي تجهيزات

ويژگي موقعيت‌ها و شرايط

محدوديتهاي منابع و پشتيباني

ويژگي سيستم و محدوديت‌ها

ويژگي فرآيندهاي نت

ويژگي ارتباطات، تعاملات و بسترها

ذيلا جزئيات مرتبط با هر كدام از معيارهاي عنوان شده در بالا آورده شده است:

  1. ويژگي سازمان
    • پراكندگي رده‌هاي بكارگيرنده از لحاظ جغرافيايي
    • مديريت‌هاي مجزاي عملياتي/ تعميراتي / پشتيباني
    • سطوح سازماني (عرضي و طولي) متغير متناسب با شرايط
  2. ويژگي تجهيزات
    • ويژگي فعاليت‌هاي نت
    • وابستگي فعاليت‌هاي نت
    • تعدد نوع پريود فعاليت‌هاي پيشگيرانه
    • همپوشاني فعاليت‌هاي نت
    • تعدد محل انجام فعاليت‌هاي نت
    • سطح‌بندي فعاليت‌هاي نت (رده‌بندي)
    • فعاليت‌هاي كنسرواسيون و خروج از كنسروه اقلام در شرايط عدم وجود نياز به عمليات تجهيز
    • تغيير نوع فعاليت‌ها حسب تغيير محيط نگهداري و عمليات (انبار/عمليات)
    • تغيير در مقدار پريود فعاليت‌ها بسته به موقعيت و شرايط (بويژه بحران )
    • تغيير در اطلاعات پايه فعاليت‌ها مثل ابزارهاي انجام نت بسته به شرايط (بويژه بحران )
    • تعهدات گارانتي و چندگانه بودن آن براي تجهيزات يا سازندگان مختلف
    • امكان همزماني برنامه انجام فعاليت‌هاي نت در رده هاي مختلف
    • لزوم برنامه ريزي انجام فعاليت‌هاي تعميراتي رده‌هاي غيروابسته در سطوح بالاتر تعميراتي بعد از بازرسي‌ها و اعلام سطوح پائين‌تر در شرايط مختلف عادي/بحران
    • وابستگي تجهيزات به يكديگر در عمليات و تعميرات (در بعضي از سيستم‌ها)
    • قطعات و اجزاء زمان‌دار و داراي اهميت سابقه در جابجايي روي تجهيزات مختلف كه آنها نيز در رده‌هاي مختلف جابجا مي‌شوند.
    • تجهيزات بهينه سازي شده
    • تجهيزات به غنيمت گرفته شده/به غنيمت داده شده
    • موبايل بودن تجهيزات
    • پيچيدگي تكنولوژيكي (مخابرات/مكانيك/هيدروليك/ اويونيك و…)
  3. ويژگي موقعيتها و شرايط

موقعيت عادي

    • موقعيت بحران
    • موقعيت‌هاي ويژه
    • موقعيت و شرايط استقرار تجهيز
    • عمليات (توليدي/خدماتي)
    • اورهال يا تعميرات اساسي/ب
4 پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      سلام
      لطفا شماره تماس به آدرس ایمیل یا شماره درج شده در سایت اعلام فرمایید ما در مترو مشهد تجربه پیاده سازی سیستم مدیریت نت را داریم
      موفق باشید

      پاسخ
  1. ZEINAB
    ZEINAB گفته:

    سلام من نیاز مبرم به فرمت استاندارد پلاک ماشین آلات دارم. لطفاً راهنماییم بفرمایید.

    پاسخ
  2. مهدی فکوری
    مهدی فکوری گفته:

    لطفآ اول هر مقاله ای توضیح بدهید که مثلآ سيستم CMMS و خود سی ام ام اس مخفف چیست؟ این نوع کار ها باعث میشود که مخاطب مقالات ارتباط روانی با موضوع داشته باشد.شما فکر نکنید که همه خوانندگان این مقالات و میهمانان سایت این موضوعات را میدانند. آنها که میداند خوب بحثی نیست , اما انها که نمیدانند به این طریق میتوانند بر معلومات خود اضافه کنند.نمونه افرادی که این سایت را میبینند ولی معانی کمات مخفف را نمیدانند صاحبان صنایع در شهرکهای صنعتی و اکثر مدیران شاغل در انهاست.متشکرم

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 + 5 =