سیستمهای مکانیزه تعمیرات و نگهداری (CMMS) قسمت سوم

[تعداد: ۰   میانگین: ۰/۵]

جزئیات معیارها و شاخصهای انتخاب سیستم CMMS            


با توجه به موارد فوق برای طراحی سیستم مناسب نت سئوالات ذیل باید مورد بررسی قرار گیرد:

  1. نگهداری و تعمیرات بر روی چه تجهیزاتی انجام خواهد گرفت؟
  2. کدامیک از استراتژی های مختلف نت بر روی تجهیزات اعمال خواهد شد؟ استراتژی نگهداری و تعمیرات بر کدامیک از روش‌ها  مطرح مبتنی خواهد بود؟
  3. سطوح تعمیراتی برای تقسیم‌بندی وظایف فنی تعمیراتی چگونه خواهد بود؟ چه رده‌های تعمیراتی برای فعالیت‌های نت تجهیزات در نظر گرفته می‌شود؟
  4. سطوح تعمیراتی فوق توسط چه واحدهایی از سازمان انجام خواهد گردید؟
  5. محل انجام فعالیت‌های نت برای هر کدام از رده‌های تعمیراتی، کجا و چگونه است؟ نوع فعالیت‌ها و ارتباط و وابستگی آنها چگونه خواهد بود؟
  6. در ساز و کار انجام فعالیت‌های تعمیراتی چه نقشی برای سطوح سازمانی مختلف و رده‌های اجرایی یا مدیریتی در نظر گرفته می‌شود؟
  7. واحدهای تعمیراتی و سایر واحدهای سازمان از جمله سازمان‌های پشتیبان با چه ساختار تشکیلاتی شکل خواهند گرفت؟ نقش و وظیفه هر کدام در زمینه نت چه خواهد بود؟
  8. امکانات مورد نیاز انجام فعالیت‌ها و فرآیندهای نت توسط چه رده‌هایی تأمین شده و چگونه در اختیار تعمیرکاران یا مجریان نت قرار خواهد گرفت؟
  9. برای انجام فعالیت‌ها و فرآیندهای سیستم نت چه اطلاعاتی و مابین کدام رده‌های سازمان و در چه سطحی بایستی مبادله شود؟
  10. برای جریان یافتن اطلاعات در هر سطح و هر زمینه فنی یا پشتیبانی، مدیریتی و یا اجرایی چه محمل هایی مناسب است و چه فرآیندی در سازمان طی خواهد شد؟
  11. ابتدا و انتهای جریان عملیات و فرآیند مناسب برای هر عملیات مرتبط با نت کجا و چگونه است؟
  12. چه اطلاعات مبنایی برای تغذیه اطلاعاتی عملیات و فرآیندهای نت مورد نیاز و با چه فرمت و ویژگی‌هایی قابل ارائه است، چگونه تدوین و چگونه ذخیره‌سازی شود؟
  13. نحوه تبادل اطلاعات بین رده‌ها و واحدها و اجزاء سازمان چگونه خواهد بود؟
  14. آیا نیاز به اطلاعاتی برای ارزیابی سیستم، محاسبه هزینه‌ها/ مصرف اقلام و عملکردها در سطوح مختلف صفی و ستادی وجود دارد؟  تدوین گزارش چگونه صورت پذیرد؟
  15. آیا در تخصیص امکانات بویژه منبع نیروی انسانی برای انجام فعالیت‌های نت محدودیت وجود دارد؟ محدودیت‌ها چگونه اعمال می‌شود؟
  16. برای جریان یافتن اطلاعات و اجرای سیستم مطابق برنامه، کنترل‌های لازم چگونه خواهد بود؟
  17. برای استفاده از سوابق تعمیراتی تجهیزات، ثبت، بایگانی و ذخیره‌سازی اطلاعات بازخور، چگونه خواهد بود؟
  18. شرایط، موقعیت‌ها و حالتهای مختلفی که برای تجهیزات و یا سازمان بکارگیرنده و پشتیبان ایجاد می‌شود، چگونه است؟
  19. استفاده از منابع بیرونی یا پیمانکاری و یا خدمات گارانتی از سازمانهای ذیربط با چه ویژگی‌هایی انجام می‌پذیرد؟
  20. ارتباط سازمان‌های بکارگیرنده تجهیزات، رده‌های تعمیراتی، سازندگان و… در چه فرآیندی و با چه ویژگی‌هایی تعریف می‌شود؟
  21. برای بهبود مستمر سیستم چه ویژگی‌هایی و در خصوص کدام عناصر و اجزاء سیستم و سازمان و سایر پارامترها باید مورد ملاحظه قرار گیرد؟

و شاید چندین سئوال دیگر که پاسخ به آن، اجزاء طراحی، فرمول‌های محاسباتی، نوع گزارشات، گردش اطلاعات، ویژگی شبکه، سطح هوشمندی سیستم مکانیزه، سطوح دسترسی به اطلاعات

سیستم و سایر پردازش‌ها و ویژگی‌ها را مشخص خواهد نمود و در تعاملاتی که حسب نیاز سازمان بکار گیرنده تبیین می شود حول محورهای ذیل تعریف و تدوین می‌گردد:

ویژگی سازمان

ویژگی تجهیزات

ویژگی موقعیت‌ها و شرایط

محدودیتهای منابع و پشتیبانی

ویژگی سیستم و محدودیت‌ها

ویژگی فرآیندهای نت

ویژگی ارتباطات، تعاملات و بسترها

ذیلا جزئیات مرتبط با هر کدام از معیارهای عنوان شده در بالا آورده شده است:

  1. ویژگی سازمان
    • پراکندگی رده‌های بکارگیرنده از لحاظ جغرافیایی
    • مدیریت‌های مجزای عملیاتی/ تعمیراتی / پشتیبانی
    • سطوح سازمانی (عرضی و طولی) متغیر متناسب با شرایط
  2. ویژگی تجهیزات
    • ویژگی فعالیت‌های نت
    • وابستگی فعالیت‌های نت
    • تعدد نوع پریود فعالیت‌های پیشگیرانه
    • همپوشانی فعالیت‌های نت
    • تعدد محل انجام فعالیت‌های نت
    • سطح‌بندی فعالیت‌های نت (رده‌بندی)
    • فعالیت‌های کنسرواسیون و خروج از کنسروه اقلام در شرایط عدم وجود نیاز به عملیات تجهیز
    • تغییر نوع فعالیت‌ها حسب تغییر محیط نگهداری و عملیات (انبار/عملیات)
    • تغییر در مقدار پریود فعالیت‌ها بسته به موقعیت و شرایط (بویژه بحران )
    • تغییر در اطلاعات پایه فعالیت‌ها مثل ابزارهای انجام نت بسته به شرایط (بویژه بحران )
    • تعهدات گارانتی و چندگانه بودن آن برای تجهیزات یا سازندگان مختلف
    • امکان همزمانی برنامه انجام فعالیت‌های نت در رده های مختلف
    • لزوم برنامه ریزی انجام فعالیت‌های تعمیراتی رده‌های غیروابسته در سطوح بالاتر تعمیراتی بعد از بازرسی‌ها و اعلام سطوح پائین‌تر در شرایط مختلف عادی/بحران
    • وابستگی تجهیزات به یکدیگر در عملیات و تعمیرات (در بعضی از سیستم‌ها)
    • قطعات و اجزاء زمان‌دار و دارای اهمیت سابقه در جابجایی روی تجهیزات مختلف که آنها نیز در رده‌های مختلف جابجا می‌شوند.
    • تجهیزات بهینه سازی شده
    • تجهیزات به غنیمت گرفته شده/به غنیمت داده شده
    • موبایل بودن تجهیزات
    • پیچیدگی تکنولوژیکی (مخابرات/مکانیک/هیدرولیک/ اویونیک و…)
  3. ویژگی موقعیتها و شرایط

موقعیت عادی

    • موقعیت بحران
    • موقعیت‌های ویژه
    • موقعیت و شرایط استقرار تجهیز
    • عملیات (تولیدی/خدماتی)
    • اورهال یا تعمیرات اساسی/ب
4 پاسخ
  1. بیژن بیگلر
    بیژن بیگلر گفته:

    سیستم CMMS برای مدیریت تعمیرات مترو مورد نیاز است

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      سلام
      لطفا شماره تماس به آدرس ایمیل یا شماره درج شده در سایت اعلام فرمایید ما در مترو مشهد تجربه پیاده سازی سیستم مدیریت نت را داریم
      موفق باشید

      پاسخ
  2. ZEINAB
    ZEINAB گفته:

    سلام من نیاز مبرم به فرمت استاندارد پلاک ماشین آلات دارم. لطفاً راهنماییم بفرمایید.

    پاسخ
  3. مهدی فکوری
    مهدی فکوری گفته:

    لطفآ اول هر مقاله ای توضیح بدهید که مثلآ سیستم CMMS و خود سی ام ام اس مخفف چیست؟ این نوع کار ها باعث میشود که مخاطب مقالات ارتباط روانی با موضوع داشته باشد.شما فکر نکنید که همه خوانندگان این مقالات و میهمانان سایت این موضوعات را میدانند. آنها که میداند خوب بحثی نیست , اما انها که نمیدانند به این طریق میتوانند بر معلومات خود اضافه کنند.نمونه افرادی که این سایت را میبینند ولی معانی کمات مخفف را نمیدانند صاحبان صنایع در شهرکهای صنعتی و اکثر مدیران شاغل در انهاست.متشکرم

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *