آدیت (ممیزی) نگهداری و تعمیرات ۱

[تعداد: ۱   میانگین: ۳/۵]

ممکن است این مطلب را قبلا”” در سایت قدیمی نت بهره ور فراگیر مطالعه کرده باشید ولیکن بخاطر اهمیت موضوع و تهیه مقاله آدیت نت در همایش نت بهره ور فراگیر مجدد تمامی قسمتهای آن در این هفته درج می گردد.

در خصوص مبحث نت تاکنون در مورد آدیت یا همان ممیزی واحد نت مطالب پراکنده و در قالبهای ارزیابی اثر بخشی نت و یا چک لیست ارزیابی و غیره مطرح شده است و اگر در آنها دقت کنید به صورت هم تخصصی و هم سیستمی نظر نشده است و بیشتر جمع آوری سوالاتی است مرتبط با نت که وجود آنها فقط چک می شود در این مبحث تصمیم دارم به لحاظ سیستمی به این موضوع بنویسم و موضوع را به لحاظ حرفه ای باز کنم.

ابتدا نگاهی به مفهوم آدیت

یا همانAUDIT می اندازیم و از دیدگاه استاندارد بررسی می کنیم:

تعریف آدیت

ممیزی (آدیت) کیفیت مطابق استانداردISO 8402 بررسی مستقل و نظام یافتـه برای تعیین اینکه فعالیتهـای مرتبـط با کیفیـت و نتایـج مـربوطـه بـا دستورالعملهای برنامه‌ریزی شده مطابقت دارد و اینکه این دستورالعملها بطور مؤثر اجرا می‌شوند و برای دستیابی به اهداف مناسب هستند.

در این تعریف سه موضوع اصلی تعریف شده است که نیاز است در هنگام آدیت و یا تهیه چک لیستهای مورد نیاز در آدیت لحاظ شود و این سه اصل عبارتند از :

۱- الزامات : موارد که نیاز و ضرورت دارد در موضوع مورد آدیت وجود داشته باشد.

۲- کفایت : اینکه تازامات تهیه شده به لحاظ کیفی می تواند خواسته های مرتبط به اهداف کیفی را برآورده سازد.

۳- اثر بخشی : و این الزامات و کفایت وجودی در آنها توانسته اثر بخش باشند یا نه؟

در نظر داشته باشید هر سه این موضوع به یدکدیگر وابسته بوده و بر یک دیگر اثر میگذارند و نمی توان جدا از هم دید .لذا وقتی شما موضوعی را آدیت می کنید می بایست به این سه اصل با چارجوب مستقل و نظام یافته عمل کنید.

لوازمات آدیت

۱- چک لیست مرتبط به موضوع و طرح خواسته های مورد انتظار ( در این چک لیستها هر سه اصل مذکور لحاظ می شود)

۲- سیستم امتیاز دهی به وضعیت آدیت شده

۳- هدف گذاری و مشخص کردن سقف انتظار ایده آل و مورد پذیرش

۴- وجود سیستم تجزیه و تحلیل نتایج کسب شده

۵- فرمت اعلام مغایرتها و ذکر شواهد عینی

۶- آدیتور مستقل آموزش دیده به لحاظ مهارت آدیت و متخصص در خصوص موضوع مورد آدیت

۷- برنامه زمان بندی نحوه آدیت

تفاوت آدیت با ارزیابی

تقریبا می توانم بگویم اکثر چک لیستها و سوالت مطرح در خصوص نت در ایران مفهوم آدیت را نداشته اند و بیشتر در حد بررسی و بازدید وضعیت موجود به لحاظ الزامات آن بوده اند ! ( در این خصوص حدود ۵ الی ۶ مورد از چک لیستهای مورد استفاده در کارخانجات و کتب و دوستان را بررسی کرده ام ) و شاید تفاوت عمده این دو در مبحث مستقل و نظام یافته اجرای فعالیتها باشد که این موضوع در چک لیستها لحاظ نشده است و هم چنین سنجش اثر بخشی سیستم مورد نظر! در آنها در نظر گرفته نشده است.

 

خوب سوال اینست که:

آدیت نت یعنی چه ؟

و چگونه می تواند اجرا و یا بوجود آید؟

روش و یا چک لیست راهنمای آن چیست ؟

آیا به آدیت نت در واحدهای نت نیازداریم؟

و سوال مهم تر اینکه جایگاه آدیت نت در ساختار سیستمی مدیریت کیفیت سازمان کجاست؟

بعلاوه اینکه این را هم باید بدانیم که اکثر دوستان و همکاران فعال در واحدهای نت ( بغیر از مهندسین صنایع ) به این مباحث علاقه مندی کمی دارند و یکی از نقاط ضعف و عدم رشد این واحدها در کارخانجات به لحاظ جایگاه در سازمان همین است. به روشهای سیتماتیک و نگرش سیستمی دل نمی دهند و به این مهارت کم توجه اند!

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *