تعیین زمان تعویض قطعات – بخش دوم

[تعداد: ۰   میانگین: ۰/۵]

در قسمت اول این مبحث به طرح سوالی پرداختیم که در کاخانه چگونه به تعیین زمان تعویض قطعات تجهیزات در نت پیشگیرانه می پردازید؟ هیچ کس از همکاران و مراجعه کنندگان سایت جوابی در این خصوص نداد با اینکه این مطلب بیشترین بازدید را در طی هفته خودش داشت! البته جای تعجبی ندارد.در ماه بیش از ۵ کارخانه  متنوع و جدید را بازدید داریم و سیستم های نت آنها یا بازدید یا آدیت یا نظارت و مشاوره می دهیم و در کل بیش از ۳۰ الی ۴۰ کارخانه مختلف در بازه یک سال اخیر حضور داشته ایم و به طور ۱۰۰ درصد در هیچ کدام از آنها مبنای تعیین زمان تعویض قطعات را مشاهده نکرده ایم!

تعیین زمان تعویض قطعات یک تجهیز در برنامه های نت پیشگیرانه و دیگر سیستم ها و ابزارهای نت بسیار مهم است وبراساس تجزیه و تحلیلهای آماری داده های تجهیز می توانیم در مسیر استقرار نت مبتنی بر قابلیت اطمینان گام برداریم.

در تعیین زمان تعویض قطعات چهار عامل اصلی وجود دارد که بهینه سازی و تجزیه و تحلیل این عوامل باعث خروجی صحیح در تعیین زمان تعویض قطعات می گردد.این چهار عامل عبارتند از:

۱-قطعه  ۲- زمان   ۳- هزینه   ۴- فرآیندDSC00254

برای هر تجهیزی و نوع قطعات آن مبنای تعیین تعویض قطعات فرق می کند.البته باید اشاره کرد که در تعیین زمان تعویض قطعات به داده های زیادی در زمینه هزینه های سازمان و تجهیز نیازمندیم و یکی از دلایل اصلی عدم محاسبه درست و صحیح زمان تعویض قطعات در کارخانجات نبود اطلاعات کافی و لازم است.همیشه بهینه سازی هزینه ها در انجام فعالیتهای نت حرف اول را می زند.لذا اگر هزینه های نت در سازمان شما محاسبه نمی شود و کارخانه فاقد یک سیستم حسابداری صنعتی می باشد کار بسیار سخت است و بهتر است گام اول برای استفاده از هر تکنیکی در زمینه نگهداری و تعمیرات مبحث محاسبه هزینه های نگهداری وتعمیرات باشد.

مورد مهم دیگر داده های جمع آوری شده از فعالیتهای نت می باشد بانک اطلاعاتی برای هر تجهیز و قطعات آن حرف دوم در بهینه سازی فعالیتهای نت می زند.پس فرض های ابتدایی ما در تعیین زمان تعویض قطعات اینست که داده های هزینه ای در سازمان موجود و هم چنین سوابق فعالیتهای نت با صحت و دقت جمع آوری می گردد.به کلمات صحت و دقت توجه داشته باشید. ادامه دارد…

با اشتراک درخبرنامه وبلاگ هر روز از طریق ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید.

0 پاسخ
  1. زارع
    زارع گفته:

    با عرض سلام و تشکر از دست اندرکان این سایت بخصوص جناب آقای جلالی،
    موضوعی که در حال حاضر موضوع تعویض قطعات یدکی را در بعضی از صنایع تحت الشعاع قرار میدهد،مشکلات تأمین کالا بخصوص با لحاظ شرایط روز و برخودهای سیاسی بعضی سازندگان است، آیا میتوان با توجه به اهمیت کار نسبت به ذخیره سازی (Stock) بعضی از قطعات اقدام کرد؟و اگر جواب مثبت است معیار محاسبه ایی در این زمینه وجود دارد؟
    با تشکر

    پاسخ:

    سلام ، بدون شک در شرایط فعلی باید چنین کاری بکنیم البته در هیچ جای دنیا چنین بحثی به این شکل مطرح نیست ولیکن نمونه های خاصی در دنیای صنعت وجود دارد مثلا” برخی صنایع که در نقاط دور افتاده جهان واقع هستند باید از چنین سیستمی تبعیت کنند مانند کارخانجات و شرکتهایی که در کشور کانادا و آلاسکا وجود دارند بدلیل بعد مسافت و زمان طولانی حمل نقل و عدم استفاده از هواپیما در اکثر فصول سال به دلیل سردی هوا از چنین سیستم ذخیره سازی قطعات بهره می برند که با توجه به نوع تجهیزات و فرآیند کاری نحوه اجرا فرق می کند.
    معیار محاسبه در این زمینه هزینه و زمان است.البته شاخص های متوسط زمانی بین دو خرابی یا تعویض قطعات در تجهیزات دخیل می باشند ولیکن چون دورنمای آینده نا مشحص است نسبت به این شاخص ها نمی توانیم اطمینان و ریسک کنیم.لذا هزینه تهیه قطعه ، تورم و افزایش قیمت ، هزینه حمل و نقل ، هزینه کیفیت قطعات ، هزینه انبار داری ، هزینه زمان نگهداری و شرایط نگهداری با توجه به مقدار شاخص اثر بخشی تجهیز می تواند استراتژی شما در این زمینه را مشخص کند.
    موفق باشید – جلالی

    پاسخ
  2. رضا
    رضا گفته:

    باسلام :
    باتشکر از مطالب مفید وارزنده جنابعالی . گاهی اوقات مطالب و نوشته های شما را نمتوانم ببینم . آیا نرم افزار خاصی لازم است که داشته باشم . لطفا مراراهنمایی کنید . با سپاس از شما

    پاسخ : با سلام نرم افزار خاصی نیاز نیست این به سیستم کامپیوتر و نرم افزار مرورگر شما مربوط است اگر رفرش بزنید ممکن است درست شود ضمن اینکه مرکز ارائه دهنده خدمات اینترنت نیز ممکن است پروکسی گذاشته باشد

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *