نحوه انتخاب شاخصهاي نت براي سازمان 1

يک از مشکلات عمده در فعاليتهاي فرآيند Processes  نگهداري و تعميرات Maintenanceدر سازمان ها تعريف صحيح شاخص هاي اندازگيري عملکرد فعاليتهاي نت Key Performance Indicators – KPIs مي باشد.به تجربه در زمانهاي مشاوره نگهداري و تعميرات در کارخانجات و سازمانها کسب کرده ايم که کارشناسان فعال در زمينه فعاليتهاي نگهداري و تعميرات برخي مفاهيم را تفکيک نکرده اند و برداشت هاي گوناگوني در خصوص شاخص هاي نت در سازمان شان دارند.بايد توجه داشت که شاخص ها به صورت عمده به دو گروه عمومي قابل تقسيم هستند:

گروه اول شاخص هايي که جهت گزارش دهي از وضعيت فعلي فعاليتهاي انجام شده در زمينه نگهداري و تعميرات Maintenance در سازمان تهيه مي شود.

و گروه دوم شاخص هايي که براي پايش فعاليتهاي فرآيند Processes  نگهداري و تعميرات Maintenance در سازمان تعريف مي شود و قابليتهاي خاصي بايد داشت باشد.تشخيص تفاوت اين دو گروه کمک بسيار خوبي به کارشناسان و بخصوص مديران ارشد سازمان در بررسي و سياست گذاري برنامه هاي نگهداري و تعميرات مي کند و هم چنين بر عکس عدم آشنايي با تفاوت بين ايندو گروه شاخص ها باعث تصميم گيري هاي توام با ريسک بالا و حدس و خطا و گاها” دستکاري در سيستم اجرايي مي شود و اتلافات زمان و هزينه اي زيادي را منجر مي گردد.

براي اينکه تفاوت اين دو گروه شاخص ها را درک کنيم به مفاهيم و جايگاه هر کدام از اين نوع شاخص ها بايد توجه کنيم گروه اول شاخص هايي هستند که گزارش ده از وضعيت اتفاقات افتاده در يک بازده زماني خاص براي مورد انتخاب شده اي مي باشند و فقط نقش اعلام داده ها و اتفاقات را به صورت هدفمند و کلاسه شده دارند و قابليت هدف گذاري و محدوده بندي را ندارند. مثل گزارش تعداد درخواستهاي انجام به کار يا تعمير در بازه شش ماه اول سال / گزارش نفر ساعت نيروي انساني صرف شده براي تعميرات نت اضطراري و غيره

اما در شاخص هاي گروه دوم مبحث فرق مي کند آنها شاخص هايي هستند که وضعيت فعاليتهاي نگهداري و تعميرات Maintenance سازمان را پايش مي کنند به عبارتي شاخصي هستند براي نمايان کردن اينکه  فعاليتهاي نت يا بهتر بگوييم وضعيت سلامتي تجهيزات Assessments تحت کنترل هستند.لذا جنسيت و نگاه اين نوع شاخص ها هوشمند و قابل برنامه ريزي ، هدف گذاري و نتايج حاصل از آنها با محدوده هاي تعريف شده مديريت قابل قياس است و کارشناسان تصميم ساز و مديران تصميم گير را راهنما مي باشند.

درک تفاوت و مفاهيم ايندو گروه شاخص بقدري مهم است که وقتي وارد سازمان ها مي شويم با اينکه از قبل مشاوراني در اين زمينه داشته اند ولي بدليل آنکه اکثر مشاوران در زمينه نگهداري و تعميرات تعمير کاران خوبي هستند و نه مشاوران سيستم ده نگهداري سازمان را دچار سردرگمي مي کند. … چه بايد کرد؟ و چگونه تعريف کنيم ؟ … ادامه دارد

2 پاسخ
  1. علیرضا
    علیرضا گفته:

    لطفاً در مورد شاخص های گروه دوم بنده را راهنمایی و چند نمونه را جهت راهنمایی در صورت امکان ارائه فرمایید

    پاسخ
  2. بامداد
    بامداد گفته:

    با سلام
    بسیار متشکر از قرار دادن فایلها و مطالب خویش برای دانلود. ظاهرا” امکان دانلود ترجمه کتاب مقدمه اي بر نت پيشگويانه و مقاله آقای زواشکیانی مقدور نمی باشد. متشکر از پیگیریتون.

    پاسخ :
    سلام و تشکر از تذکرتان لینک مربوطه اصلاح شد

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × چهار =