نحوه انتخاب شاخصهای نت برای سازمان ۱

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

یک از مشکلات عمده در فعالیتهای فرآیند Processes  نگهداری و تعمیرات Maintenanceدر سازمان ها تعریف صحیح شاخص های اندازگیری عملکرد فعالیتهای نت Key Performance Indicators – KPIs می باشد.به تجربه در زمانهای مشاوره نگهداری و تعمیرات در کارخانجات و سازمانها کسب کرده ایم که کارشناسان فعال در زمینه فعالیتهای نگهداری و تعمیرات برخی مفاهیم را تفکیک نکرده اند و برداشت های گوناگونی در خصوص شاخص های نت در سازمان شان دارند.باید توجه داشت که شاخص ها به صورت عمده به دو گروه عمومی قابل تقسیم هستند:

گروه اول شاخص هایی که جهت گزارش دهی از وضعیت فعلی فعالیتهای انجام شده در زمینه نگهداری و تعمیرات Maintenance در سازمان تهیه می شود.

و گروه دوم شاخص هایی که برای پایش فعالیتهای فرآیند Processes  نگهداری و تعمیرات Maintenance در سازمان تعریف می شود و قابلیتهای خاصی باید داشت باشد.تشخیص تفاوت این دو گروه کمک بسیار خوبی به کارشناسان و بخصوص مدیران ارشد سازمان در بررسی و سیاست گذاری برنامه های نگهداری و تعمیرات می کند و هم چنین بر عکس عدم آشنایی با تفاوت بین ایندو گروه شاخص ها باعث تصمیم گیری های توام با ریسک بالا و حدس و خطا و گاها” دستکاری در سیستم اجرایی می شود و اتلافات زمان و هزینه ای زیادی را منجر می گردد.

برای اینکه تفاوت این دو گروه شاخص ها را درک کنیم به مفاهیم و جایگاه هر کدام از این نوع شاخص ها باید توجه کنیم گروه اول شاخص هایی هستند که گزارش ده از وضعیت اتفاقات افتاده در یک بازده زمانی خاص برای مورد انتخاب شده ای می باشند و فقط نقش اعلام داده ها و اتفاقات را به صورت هدفمند و کلاسه شده دارند و قابلیت هدف گذاری و محدوده بندی را ندارند. مثل گزارش تعداد درخواستهای انجام به کار یا تعمیر در بازه شش ماه اول سال / گزارش نفر ساعت نیروی انسانی صرف شده برای تعمیرات نت اضطراری و غیره

اما در شاخص های گروه دوم مبحث فرق می کند آنها شاخص هایی هستند که وضعیت فعالیتهای نگهداری و تعمیرات Maintenance سازمان را پایش می کنند به عبارتی شاخصی هستند برای نمایان کردن اینکه  فعالیتهای نت یا بهتر بگوییم وضعیت سلامتی تجهیزات Assessments تحت کنترل هستند.لذا جنسیت و نگاه این نوع شاخص ها هوشمند و قابل برنامه ریزی ، هدف گذاری و نتایج حاصل از آنها با محدوده های تعریف شده مدیریت قابل قیاس است و کارشناسان تصمیم ساز و مدیران تصمیم گیر را راهنما می باشند.

درک تفاوت و مفاهیم ایندو گروه شاخص بقدری مهم است که وقتی وارد سازمان ها می شویم با اینکه از قبل مشاورانی در این زمینه داشته اند ولی بدلیل آنکه اکثر مشاوران در زمینه نگهداری و تعمیرات تعمیر کاران خوبی هستند و نه مشاوران سیستم ده نگهداری سازمان را دچار سردرگمی می کند. … چه باید کرد؟ و چگونه تعریف کنیم ؟ … ادامه دارد

2 پاسخ
  1. علیرضا
    علیرضا گفته:

    لطفاً در مورد شاخص های گروه دوم بنده را راهنمایی و چند نمونه را جهت راهنمایی در صورت امکان ارائه فرمایید

    پاسخ
  2. بامداد
    بامداد گفته:

    با سلام
    بسیار متشکر از قرار دادن فایلها و مطالب خویش برای دانلود. ظاهرا” امکان دانلود ترجمه کتاب مقدمه ای بر نت پیشگویانه و مقاله آقای زواشکیانی مقدور نمی باشد. متشکر از پیگیریتون.

    پاسخ :
    سلام و تشکر از تذکرتان لینک مربوطه اصلاح شد

    پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *