شناخت بیشتری از شاخص MTBF نیاز داریم!

[تعداد: 1    میانگین: 4/5]

چند روزی است که بدلیل جایجایی محل شرکت و بسته بندی مدارک و مستندات فرصت نشد مطالب سایت را بروز کنم. چند روز پیش همکار عزیزم جناب آقای مهندس برزگر در سایت وزینش مطلبی در خصوص شاخص MTBF (Mean Time Between Failures) درج کرده بود که بر اساس تجربیاتی که درکارخانجات در هنگام مشاوره و آدیت سوابق آنها کسب کرده ایم مناسب دیدم که مطالبی در به چالش کشیدن این شاخص جهت کسب شناخت بیشتر نسبت به آن ارائه گردد.

در ابتدا نگاهی شماتیک به این شاخص داشته باشیم در شکل زیر مفهوم MTBF سعی شده است نشان داده شود:

اگر اطلاعات کامل تری در خصوص این شاخص نیاز دارید به این

لینک ویکی پیدیا مراجعه کنید.هم در خصوص این شاخص نوشته است و هم در مورد مشتقات آن ؛ ضمن اینکه اشاره ای کوتاه به مشکلات و مسئله دار بودن این شاخص پرداخته است.و اگر درجستجوگر محبوب گوگل شاخص MTBF را سرچ کنید بیش از نیم میلیون سایت و مطلب معرفی می شود.

در مطلب نحوه انتخاب شاخص های نت در سازمان قسمت اول به تفاوت گروه های شاخص ها اشاره ای داشتیم و فرصت نشد قسمتهای تکمیلی دوم و سوم این مجموعه را ادامه دهم.

اما به نظر می رسد شاخص MTFB نقش کم رنگی در شاخص های فرآیندی یا گروه دو مقاله( انتخاب شاخص های نت در سازمان) دارد.

۱- کمی به مفهوم این شاخص توجه کنید: MTBF متوسط زمانی بین خرابی های یک تجهیز را بیان می کند و هر چه این مقدار بیشتر باشد به نفع سازمان است و تلاش بر این است که این مقدار را افزایش دهیم.

۲- اما شاخص MTFB خیلی کلی است.

۳- می دانیم که خرابی یک تجیهز به نوع خرابی و قطعات آن وابسته است و این شاخص به نوع خرابی یا قطعه تمرکزی ندارد.

۴- هدف گذاری برای این شاخص نگرش خطا زایی است برای هر تجهیزی و هر نوعی از خرابی های آن می تواند با توجه به میزان دسترسی و کاری که از آن ماشین کشیده می شود متفاوت و متغییر باشد و حتی برای یک خانواده مشابه از تجهیزات می تواند فرق کند.

۵- وقتی یک خرابی در تجهیزی وقوع پیدا می کند در همان لحظه باید سیستم تجزیه و تحلیل خرابی RCA – root cause analusis انجام گیرد و اقدام اصلاحی پایدار برای رفع آن خرابی و بعلاوه عدم وقوع مجدد آن تعریف و اجرا گردد.حال اگر بخواهیم با شاخص MTBF کار کنیم، چگونه می خواهید برایش اقدام اصلاحی تعریف کنید؟ برای کدام خرابی ، برای کدام قطعه! در کدام زمان وقوع خرابی!

۶- ارزش داده های جمع آوری شده برای شاخص MTBF یک تجیهز که سالها گرد آوری شده است در سازمان شما چقدر است؟

۷- این شاخص به نظرم نقش حداکثری و مفیدی در مدیریت فرایند نت سازمان نمی تواند ایفا کند و باید درکنار چند شاخص تکمیلی دیگر بعنوان گزارش اثر بخشی فعالیتهای اقدام اصلاحی رفع خرابی ها دیده شود.

موفق باشید

13 پاسخ
  1. مرتضی سلطانیه
    مرتضی سلطانیه گفته:

    با سلام بنده در مورد محاسبه شاخص mtbf از این فرمول استفاده می کنم:زمان برنامه ریزی شده برای دستگاه جهت تولید منهای زمان کل خرابی ها تقسیم بر تعداد کل خرابی ها؟
    نتایج خوب است فقط در زمانی که دستگاه برنامه تولید نداشته باشد تکلیف mtbf چه خواهد شد؟
    با تشکر

    پاسخ
  2. JAVID
    JAVID گفته:

    با سلام
    من در بازه های سه ماهه این محاسبات را انجام میدهم مشکلی که بنده دارم این است که در مورد دستگاهی اگر زمان زیادی لنگ خرید قطعه یا ساخت قطعه باشد را چگونه در نظر بگیرم آیا باید از محاسبه حذف شوند یا نه مثال :
    یکی از دستگاههای من در بازه سه ماهه در کل ۹۳۱ ساعت میتواند کار کند در این مدت سه بار خراب شده که بار اول ۵ ساعت توقف و بار دوم ۱۰۰ ساعت توقف داشته که از این ۱۰۰ ساعت ۸۸ ساعت در انتظار ساخت قطعه بوده و بار سوم ۱٫۵ متوقف بوده اگر محاسبه انجام شود MTBF آن ۲۷۵ و MTTR آن ۳۵٫۵ میشود آیا این درست است یا باید ۱۰۰ ساعت یا ۸۸ ساعت از محاسبه حذف شود؟

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      با سلام و احترام
      نه نمی توان فایده ای هم ندارد اکثر جاها این کار را می کنند ولی استفاده ای نمی کنند
      موفق باشید

      پاسخ
  3. hamid
    hamid گفته:

     نگهداری و تعمیرات بر پایه ریسک RBM (Reliability centered Maintenance)
     نگهداری و تعمیرات چابک Agile Maintenance
     نگهداری و تعمیرات مجازی Virtual Maintenance Maintenance
     نگهداری و تعمیرات واکنش سریعQRM Quick Response Maintenance
     نگهداری و تعمیرات بر پایه تجارت BCM (Business Centered Maintenance
    لطفا در مورد موارد بالا در حد یک یا دوخط برای هرکدام توضیحی بنویسید با تشکر

    پاسخ
  4. farzidi
    farzidi گفته:

    با سلام
    لطفا” در صورت امکان مرا در محاسبه شاخص MTBR راهنمائی فرمائید

    پاسخ:
    با سلام
    دوست گرامی این روزها بدلیل مشغلات کاری فرصت و وقت مناسبی برای سایت و پاسخگوئی به همکاران و دوستان متاسفانه پیدا نمی شود
    تاخیر در پاسخ گوئی مرا ببخشید
    معمولا آنچه را داریم در سایت برای دوستان ارائه می دهیم موارد که شما مطرح نموده اید مفصل است و برای هر کارخانه و تجهیزی باید بررسی شود با این وجود یک فایل پاورپوینت انگلیسی که تا حدودی راهنمای خوبی برای مفاهیم شاخص ها می باشد را می توانید در لینک زیر ببینید
    https://docs.google.com/viewer?url=http://lamspeople.epfl.ch/kirrmann/Slides/AI_910_Dep_Overview.ppt
    فایل را چند بار برای شما فرستادم هاست میل سرور سمت شما خطا می داد و ایمیل برگشت می خورد

    موفق باشید
    جلالی

    پاسخ
  5. سعید غائی
    سعید غائی گفته:

    با سلام
    تجربه عملی گویای این مطلب است که گرچه شاخص MTBF کلی است اما میتواند نقش مفیدی درسنجش اثربخشی اقدامات اصلاحی نت ایفا کند مشروط به اینکه در تحلیل اولیه خرابی نقش متغیرهای مستقل منظور شده باشدچون بهر حال این شاخص نشاندهنده برایند عوامل موثر است .نمودار ساده FISH BONE وهمچنین “تحلیل پارتو”کمک بسیار ماثری در اینمورد است.مثال موردی :فیدبک MTBF شکستگی بلبرینگ یکی از ماشین الات را بحرانی اعلام کرده بود با رسم نمودار FISH BONE این نتیجه حاصل شد که هم در طراحی هم در فرایند تولید هم در عملکرد اپراتور هم در نت وهم در کیفیت قطعه تدارک شده مشکل وجود دارد .اینها همه متغیر های مستقل هستند که برایند شان MTBF در حد ۲۰ ساعت شده بود با تمرکز تیم نت بر هرکدام از شاخه ها وپایش اثربخشی (تغییر مهندسی در Designe-تغییر فرایند تولید-اموزش اپراتور و نصب قطعه ای به عنوان راهنما-خرید بلبرینگ از تامین کننده معتبرو..) و سنجش mtbf نقش هر کدام از این عوامل حذف شد.اکنون پس از ۱۲۰۰ ساعت عملکرد گزارشی از خرابی تجهیز نشده است.نتیجه : MTBFبرایند کلی مجموعه ای از عوامل موثر است که نشان اثر بخشی برایند کلیه اقدام اصلاحی است نه صرفا” بهینه سازی پس ازتعمیر . با تشکر.

    پاسخ
  6. مهدی حسینی
    مهدی حسینی گفته:

    با سلام
    در خصوص مورد ۵ باید به عرض برساند کهشاخص MTBF یک پایه جهت پایش میانگین زمان ما بین خرابیها و پیاده شدن یک سیستمی جهت افزایش قابلیت اطمینان به ماشین می باشد شما وقتی این شاخص را تحلیل می کنی با این دیدگاه که دستگاه در حین تعمیر جهت کاهش خرابیها بهینه شده است این شاخص را تجزیه وتحلیل می کنی نه اینکه وبعد از تحلیل اولیه خرابی هیچگونه شاخصی دیگر نمی تواند در سیستم شما بهره وری ایجاد کند .همچنین این شاخص بعد از تعمیر در یک دوره به شما در جهت پیدا کردن عمر مفید هر قطعه یا تجهیز کمک می کند تا بتوانید بهتر جهت برنامه ریزی عمل نمائید پس من با نظر شما در مورد۲و۳و ۵ و ۶مخالف می باشم

    پاسخ:
    سلام و تشکر از مشارکت شما در ابراز نظرتان
    چند بار نظر شما را خواندم به این نتیجه رسیدم که محل اختلاف پیش فرض ها می باشند.
    موارد زیر در پاسخ به اختلاف شما نیست بلکه در افزودن موارد دیگر است:
    ۱- شاخص mtbf در کنار شاخص های دیگر اگر تواما” با هم مد نظر باشند می تواند در راستای افزایش قابلیت اطمینان تجهیز قرار گیرد و منفردا” چنین چیزی را نمی توان از آن کسب کرد رجوع شود به مبحث نت مبتنی بر قابلیت اطمینان و نمودارهای وان.
    ۲- هیچگاه شاخص ها در سیستم ها بهره وری ایجاد نمی کنند بلکه نشانگر وضعیت بهره وری هستند.
    ۳- بین تعمیر یک تجهیز با تجزیه و تحلیل علت وقوع خرابی برای آن تجهیز تفاوت است و مورد دوم است که شما را به سمت قابلیت اطمینان تجهیز سوق می دهد نه تعمیر تجهیز!

    با تشکر منتظر نظرات و پیشنهادات تجربی و تحلیل دیگر دوستان هستیم.

    پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *