چگونه روش اجرائی نگهداری و تعمیرات کارخانه را بنویسیم؟ بخش اول

[تعداد: ۱۰   میانگین: ۲.۸/۵]

در هر کارخانه ای که مبتنی بر سیستم مدیریت باشد نیاز است که فعالیتهای نگهداری و تعمیرات به شکل روش اجرائی و مجموعه دستوالعملهای لازمه تدوین شود.در این خصوص در اکثر کارخانجات دارنده سیستم های مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ ISO و ایزو تی اس ISO / TS جایگاه مستندات لازمه برای فعالیتهای نت مشخص و تعریف شده می باشد.

در اکثر بازدیدها و ممیزی هایی که در کارخانجات انجام می دهم ، اولین گام بررسی مستندات و سوابق کارخانه در خصوص نت بررسی مستندات روشهای اجرائی و دستورالعمل های آنها و طراحی فرم ها می باشد.برخی از کارخانجات سیستم اجرایی خودشان را بسیار سنگین و پر مستند دیده اند و این در حالی است که ۳۰ در صد از آنچه را که طراحی کرده اند را استفاده می کنند و الباقی استفاده نشده است.گاها” مشاهده می شود که اطلاعات و داده های زیادی را جمع آوری می کنند ولیکن هدف استفاده از آنها نامشخص است و یا اینکه بدلیل عدم صحت و دقت لازمه بدون کاربرد رها شده اند.هم چنین فرم های طراحی شده اشتراک داده زیادی با یکدیگر دارند و چرخش اطلاعات و دوباره نویسی زیاد است.

وقتی به مستندات سیستم مدیریت کیفیت سازمان دقت می کنیم برخی سازمانهای کوچک و متوسط ( زیر ۱۰۰۰ نفر ) در تعریف فرآیندهای کسب و کار خویش مبتنی بر سیستم ایزو فرآیندی بنام فرآیند نگهداری و تعمیرات تعریف کرده اند. در حالی که نیازمندیهای یک فرآیند را در آن در نظر نگرفته اند.شاخص های صحیحی برای پایش فرآیند نت ندیده اند و توجه کافی به نقش آنها در نمایان ساختن اثر بخشی فرآیند نت نشده است! و شاخص هایی هم چون MTBF Mean Time Between Failures , MTTR mean time to repair به عنوان شاخص های فرآیند اشتباها” در نظر گرفته اند در حالی که نقش این شاخص برای تجهیزات است.

وضعیت سیستم مستندات نت در سازمان شما چگونه است؟ با شرحی کوتاه معایب و محاسن آن را اشاره کنید تا در بخش های آتی به بررسی و طرح پیشنهادات بهبود آن خواهم پرداخت.برای دوستانی که در این مبحث مشارکت حداکثری نشان دهند به آدرس ایمیل آنها یک روش اجرائی مدون شده ( بعد از ارائه آخرین بخش این نوشتار ) به عنوان نمونه و پیشنهاد جهت گرفتن ایده و الگو تقدیم می شود.

35 پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تر
  1. امیر
    امیر گفته:

    با سلام
    ممنون از مطالب مفیدی که توی سایت قرار دادین.

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      با سلام و احترام
      خواهش می کنم امیدوارم در کار مدیریت نگهداری و تعمیرات سازمان موفق باشید

      پاسخ
  2. محسن
    محسن گفته:

    با سلام و خسته نباشید
    با توجه به متن بالا که شاخص های MTBF و MTTR را شاخص های مناسبی برای فرایند نگهداری و تعمیرات نداسته، چه شاخص هایی را باید در نظر گرفت؟؟؟
    با تشکر

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      با سلام و احترام
      البته خیلی وابسته به نحوه استفاده از این شاخص ها است در این خصوص و دیگر شاخص های خوب در حوزه مدیریت نگهداری و تعمیرات مطالب زیادی درسایت ارائه شده است لطفا بخش شاخص های نت سایت را بررسی فرمایید
      موفق باشید

      پاسخ
  3. وحید
    وحید گفته:

    با سلام
    ببخشید من تازه مشغول به کار نت در کارخانه لبنیات شدم
    اما نمیدونم از کجا شروع کنم میشه ی فایلی یا مطلبی بفرستین واسم که کمک کنه؟
    ممنون

    پاسخ
  4. امین
    امین گفته:

    این مطالب ادامه پیدا نکرد؟

    پاسخ
  5. پریسا
    پریسا گفته:

    با سلام
    ابتدا از سایت مفید و پربار شما در زمینه ی نت سپاسگزارم.
    بنده ب تازگی برای پیاده سازی سیستم نت در کارخانه ای مشغول ب کار شدم اما مراحل اجرا و پیاده سازی نت را نمیدانم از شما درخواست راهنمایی و پیشنهاد دارم.
    باتشکر

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      با سلام و احترام
      مطالب سایت را بخوانید قبلا بارها به این سوال پاسخ دادیم باز هم برای راهنمای گام به گام به مطلب زیر مراجعه کنید.
      مراحل پیاده سازی نت در سازمان
      موفق باشید

      پاسخ
  6. مهسا
    مهسا گفته:

    با سلام و اعرض ادب
    اگر امکان دارد یک نمونه عملی نت که در یک کارخانه یا کارگاه اجرا شده است، برای بنده بفرستید
    «با تشکر»

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      با سلام و احترام
      اطلاعات مشتریان را نمی توانیم نشر و یا توزیع کنیم. مطالب سایت و یا کتاب نت بهره ور فراگیر را دانلود فرمایید نمونه آمده است.
      موفق باشید

      پاسخ
  7. مهدی همامی
    مهدی همامی گفته:

    سلام من یک مکانیک ماشین الات هستم در شرکت دارویی میخوام تا جایی که در توانم باشه tpm رو در شرکت اجرا کنم دوره ای هم دیده ام میخواستم اگه ممکنه برای شروع کمک بکنید یا الگویی معرفی کنید

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      با سلام و احترام
      حوزه نت بهره ور فراگیر حوزه گسترده ای است و شما نیاز به بسترسازی و فرهنگ سازی اصولی در سازمان دارید و یکی از آنها حوزه منابع انسانی سازمان است که میزان رضایتمندی پرسنل و نرخ ترک کار در سازمان چقدر است.در مورد سازمان شما باید اطلاعات بیشتری داشته باشیم که بهتر بشود در خصوص آن صحبت کرد.
      مثل میزان پرسنل تولید ، نت و تعداد تجهیزات و گستردگی سازمان، خصوصی و دولتی بودن سازمان
      موفق باشید

      پاسخ
  8. محمد
    محمد گفته:

    با سلام و عرض خسته نباشید
    ممنون از سایت علمی و خوبتان. اگر امکان دارد یک نمونه عملی نت که در یک کارخانه یا کارگاه اجرا شده است، برای بنده بفرستید
    «با تشکر»

    پاسخ
  9. ghalandar
    ghalandar گفته:

    با سلام به نظر شما برای اجرای برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه ماشین آلات و تجهیزات مربوطه وجود کارت سابقه ماشین الات نصب شده روی هر دستگاه و همچنین دستورالعمل اپراتوری ضروریست
    با تشکر

    پاسخ
  10. امیر
    امیر گفته:

    باسلام، ضمن تشکر از مطالب آموزنده سایت، خواهشمند است درصورت امکان نحوه چگونگی شاخصصهای MTTR,MTBF را برای اینجانب E-mail نمائید. لینکهائی که در سایت وجود دارد امکان دسترسی به ان برای اینجانب مقدور نمی باشد.
    بسیار سپاسگزار خواهم بود که بتوانید بنده را در این مهم یاری رسانید.( جهت ارائه گزارش به ودیریت ارشد سازمان دچار مشکل گردیده ام )

    پاسخ:
    سلام دوست گرامی
    برای دست یابی به اطلاعات باید از فیلتر شکن بهره ببرید متاسفانه چون از هاستهای زیادی استفاده کردیم و هر روز به نحوی با بحث محدودسازی سایتها و هاستها مواجه هستیم این مشکل پیش آمده است و فرصت گردآوری اطلاعات و ارسال آنها برای دیگران به شکل شخصی را نداریم از طرفی این دو مبحث شاخص نت بسیار مفصل است و سعی خواهم کرد در دوره های آموزش مجازی سایت نت بهره ور فراگیر به آنها سر فرصت بپردازیم
    موفق باشید
    جلالی

    پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تر

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *