سیستم مدیریت کیفیت ISO TS 16949 : 2009 در مورد نگهداری و تعمیرات چه می گوید؟ بخش اول

[تعداد: ۰   میانگین: ۰/۵]

هفته پیش ممیزی سیستم مدیریت کیفیت ISO TS 16949 : 2009  در شرکت کیهان صنعت قائم داشتیم در این شرکت از سال پیش با همکاری مشاور (شرکت رسا تدبیر پارس) بروی سیستم مدیریت کیفیت تلاش زیادی شد و هفته پیش این شرکت موفق به کسب گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت ISO TS 16949 : 2009 گردید.تلاش چند ماهه پرسنل شرکت کیهان صنعت قائم و همکاران در شرکت رسا تدبیر پارس با بهترین نتیجه ممکنه منتهی به اخذ این گواهینامه شد.

اما در نظارت و مشاوره فرآیند نگهداری و تعمیرات سازمان بندهای موردنظر سیستم مدیریت کیفیت ISO TS 16949 : 2009 مدنظر باید قرار می گرفت در استاندارد ISO TS 16949 : 2009 در خصوص نگهداری و تعمیرات آمده است:

”  ۷-۵-۱-۴ – نگهداری پیشگیرانه و پیش بینانه

سازمان باید تجهیزات کلیدی فرآیند را شناسایی کرده و منابعی برای نگهداری ماشین آلات / تجهیزات ایجاد نموده و یک سیستم جامع نگهداری پیشگیرانه طرح ریزی شده اثر بخش را بوجود آورد. این سیستم، حداقل باید شامل موارد زیر باشد :

– فعالیت‌های طرح ریزی شده نگهداری،

– بسته بندی و حفاظت از تجهیزات، ابزارآلات  و گیجها،

– در دسترس بودن قطعات جایگزین برای تجهیزات کلیدی ساخت،

– مستندسازی، ارزیابی و بهبود اهداف نگهداری.

سازمان باید روش‌های نگهداری پیش بینانه را به منظور بهبود مدوام اثر بخشی و کارایی تجهیزات تولیدی، به کار گیرد. “

 

به کلمات باید توجه ویژه ای داشته باشید که اگر هر کدام از مفاد مربوط به این کلمه در سازمان رعایت نشده باشد عدم انطباق مهم یا Major می باشد.حال سوال این است که چگونه می توانیم این بند را بخوبی پاس کنیم و یا اینکه نیازمندیهای مورد نظر این بند استاندارد را چگونه می توان تامین نماییم؟

الزامات موردنیاز برای یک سیستم مدیریت نگهداری وتعمیرات را می توان به شرح زیر لیست کرد:

۱- شناسنامه فرآیند نگهداری و تعمیرات

۲- روش اجرائی نگهداری و تعمیرات

۳- دستورالعمل های سیستمی (نحوه کدگذاری تجهیزات ، قطعات ، خرابی ها ، علل خرابی ها و …)

۴- فرم ها (درخواست تعمیرات ، دستور کار ، فعالیتهای نت ، شناسنامه تجهیز و …)

۵- شاخص های نگهداری و تعمیرات

۶- سیستم تجزیه و تحلیل خرابی ها

۷- سیستم نگهداری سوابق نگهداری و تعمیرات

 

ادامه دارد …

 

 

یادآوری:

ارائه مشاوره نگهداری و تعمیرات در کلیه سازمانهای صنعتی کشور

بررسی چالش های نگهداری و تعمیرات در صنعت کشور

بانک اطلاعات مدیران و مشاوران نگهداری و تعمیرات

کسب و کار نت ( اگر در زمینه نگهداری و تعمیرات خدماتی ارائه می دهید اطلاعات خویش را ثبت کنید)

 

خواهشمند است:

استفاده از مطالب و مراجع سایت نت بهره ور فراگیر با ذکر منبع ، لینک سایت و به صورت انتخابی و گزینه ای (نه کل مطلب) بلامانع است.با تشکر

4 پاسخ
  1. محمد شهمیرزادی
    محمد شهمیرزادی گفته:

    با سلام
    آیا تنها فرق ورژن ISO/TA16949 : 2002 با ۲۰۰۹ فقط مسئوله نت می باشد ؟ یا موضوعات دیگری نیز هست ؟

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      با سلام و احترام
      اینو نمی دانم الان هم منابع در دسترسم نیست نگاه کنم

      پاسخ
  2. الناز باقری
    الناز باقری گفته:

    با سلام و تشکر بابت سایت پربارتون.
    آیا برای دانلود از این سایت باید عضو شد؟ لینکهای دانلود فیلتر هستند. اگر امکانش هست فایل “نت بهره ور فراگیر به روایت پاور پوینت” رو می خواستم.
    با آرزوی تداوم تلاش و موفقیتتون

    پاسخ
    • جلالي
      جلالي گفته:

      با سلام از این بابت متاسفم از فیلتر شکن استفاده کنید این روزها همه ابزاری برای این کار دارند
      موفق باشید

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *