سیستم مدیریت کیفیت ISO TS 16949 : 2009 در مورد نگهداری و تعمیرات چه می گوید؟ بخش دوم

[تعداد: ۰   میانگین: ۰/۵]

در بخش اول آوردیم که در استاندارد سیستم مدیریت کیفیت ISO TS 16949 : 2009در مورد نگهداری پیشگیرانه و پیش بینانه چه مفادی آمده است:

”  ۷-۵-۱-۴ – نگهداری پیشگیرانه و پیش بینانه

سازمان باید تجهیزات کلیدی فرآیند را شناسایی کرده و منابعی برای نگهداری ماشین آلات / تجهیزات ایجاد نموده و یک سیستم جامع نگهداری پیشگیرانه طرح ریزی شده اثر بخش را بوجود آورد. این سیستم، حداقل باید شامل موارد زیر باشد :

– فعالیت‌های طرح ریزی شده نگهداری،

– بسته بندی و حفاظت از تجهیزات، ابزارآلات  و گیجها،

– در دسترس بودن قطعات جایگزین برای تجهیزات کلیدی ساخت،

– مستندسازی، ارزیابی و بهبود اهداف نگهداری.

سازمان باید روش‌های نگهداری پیش بینانه را به منظور بهبود مدوام اثر بخشی و کارایی تجهیزات تولیدی، به کار گیرد. “

در هنگام ممیزی ، ممیز به چند نکته ویژه توجه دارد و آنها را بررسی می کند :

اول اینکه تا کنون از نتایج تجزیه و تحلیل خرابی ها برای بهبود سیستم نگهداری پیشگیرانه و پیش بینانه استفاده شده است یا نه؟ که این نکته در واژه اثربخش بودن سیستم جامع نگهداری پیشگیرانه طرح ریزی شده نهفته است.لذا سیستم نت سازمان باید نشان دهد از خرابی های اضطراری تجهیزات درس گرفته شده است و اطلاعات خرابی بدرستی تجزیه و تحلیل گردیده است و نتایج این بررسی های و تجزیه و تحلیل ها در برنامه های نت پیشگیرانه استفاده شده است و در بیان کیفیت و کمیت محتوی فعالیتهای نگهداری پیشگیرانه موثر بوده است.

مثلا اگر دستگاهی در زمان پیش بینی نشده خودش خراب شده است و قطعه ای از آن باید تعویض یا تعمیر شده باشد نتایج تجزیه و تحلیل خرابی نشان دهد که علت اصلی آن چه بوده است و برمبنای آن فعالیتی اصلاحی و هم چنین پیشگیرانه برای برنامه های نگهداری پیشگیرانه آن تجهیز و تجهیزات هم گروه با آن دیده شده باشد که بتواند وقوع مجدد این خرابی را در آینده کم کند.

کجا می توانیم این موضوع را نشان دهیم؟

آیا نرم افزار های نگهداری وتعمیرات می توانند تبیین گر این موضوع باشند؟

سیستم پویائی خودش را در مستندات چگونه نشان دهد؟

سوابق فعالیتهای قبلی سازمان بروی نگهداری پیشگیرانه تجهیزات چطور می تواند اثربخشی سیستم جامع نگهداری پیشگیرانه را اثبات نماید؟

 

ادامه دارد …

 

مطالب مرتبط:

 

 

یادآوری:

ارائه مشاوره نگهداری و تعمیرات در کلیه سازمانهای صنعتی کشور

بررسی چالش های نگهداری و تعمیرات در صنعت کشور

بانک اطلاعات مدیران و مشاوران نگهداری و تعمیرات

کسب و کار نت ( اگر در زمینه نگهداری و تعمیرات خدماتی ارائه می دهید اطلاعات خویش را ثبت کنید)

خواهشمند است:

استفاده از مطالب و مراجع سایت نت بهره ور فراگیر با ذکر منبع ، لینک سایت و به صورت انتخابی و گزینه ای (نه کل مطلب) بلامانع است.با تشکر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *