پرسنل حرفه ای در نت جذبه کار را بیشتر دوست دارند!

[تعداد: ۰   میانگین: ۰/۵]

متن زیر مقاله ای است که روزنامه دنیای اقتصاد روز ۵ شنبه ۱۳ آبان نشر پیدا کرده بود و اشاره به این داشت که “کارگران حرفه ای جذبه را دوست دارند” .موضوع اشاره شده در این مقاله مهم و درست است.در اکثر سازمانهائی برای مشاوره و تدریس در خدمتشان هستیم به این موضوع در روحیه پرسنل نگهداری و تعمیرات بر خورد می کنیم ولیکن متاسفانه تصمیم های اشتباه مدیران ارشد سازمان ها باعث مشکلات انگیزشی فراوانی می شود که مطمئنا شما نیز تجربه کرده اید.

آیا می توانید زمان هایی را به یاد آورید که چنان غرقه در کاری بوده اید که هیچ چیز دیگر برایتان اهمیتی نداشته است؟ در این لحظه ها کار مربوطه چنان شما را به طور کامل مجذوب خود می کند که گذشت زمان را از یاد می برید.

اکثر مردم می توانند به چنین وضعیتی دست یابند. این وضعیت معمولاوقتی که مشغول یک فعالیت دلپذیر، نظیر اسکی کردن یا خواندن یک داستان کوتاه هستید، پیش می آید، به این وضعیت کاملاافسون کننده جذبه می گویند. مدیران باید جذبه را به عنوان یک روش کاملاموثر انگیزاندن کارکنان حرفه ای در نظر بگیرند.
پژوهش ها نشان می دهند که تجربه گر الزاما در زمان گذراندن تجربه جذبه احساس لذت و سرخوشی و شادی نمی کند، بلکه در تمرکز عمیق فرو می رود. ولی زمانی که یک کار جذبه آور تمام می شود و فرد تجربه گر به واقعه روی داده فکر می کند سرشار از احساس سپاسگزاری برای تجربه خود می گردد. در این وقت است که فرد تجربه گر به درک خوشنودی حاصل از این تجربه و چگونگی تاثیر آن در خوشحال تر کردن او نائل می شود.
آیا می توان شرایطی به وجود آورد که موجب بروز تجربه جذبه در انسان شود؟ بله. زمانی که افراد از تجربیات جذبه خود صحبت می کنند، به مشخصه های یکسانی در وظایفی که منجر به این تجربیات می شوند اشاره می کنند. این وظایف چالش برانگیز بوده و نیازمند مهارت های زیادی بوده اند. وظایف مذکور هدفمند بوده و باز خورد لازم در مورد چگونگی عملکرد ایشان را به آنها می داده اند. این وظایف همچنین نیازمند تمرکز و خلاقیت کامل بوده اند و بالاخره اینکه وظایف مذکور به قدری جذاب و وقت گیر بوده اند که هیچ فرصتی برای فرد تجربه گر برای پرداختن به کارهای دیگر و دلواپسی در مورد مسائل مربوطه باقی نگذاشته اند.
تجربه های جذبه گزارش شده توسط افراد به ندرت وقوع چنین تجربه ای را در زمان فعالیت های اوقات فراغت آنها نظیر نگاه کردن به تلویزیون، نشان می دهند. تجربه جذبه به طور عمده در محل کار و نه در خانه اتفاق می افتد!
چنانچه از مردم بپرسید که آیا علاقه مند به کمتر کارکردن هستند یا خیر، پاسخ آنها همواره مثبت است. مردم فراغت از کار را با شادی و خوشحالی مرتبط می دانند. آنها تصور می کنند که اگر وقت آزاد بیشتری داشته باشند، خوشحال تر خواهند بود. مطالعه وضعیت هزاران نفر نشان می دهد که معمولافاقد هدف مشخصی می باشند، در مورد چگونگی عملکرد خود بازخوردی ندارند، روحیه شان ضعیف می شود و تصور می کنند که از مهارت هایشان به نحو کامل استفاده نمی شود و به طور مرتب احساس خستگی و دلخوری می کنند، ولی کار دارای خصایص زیادی است که وقوع تجربه جذبه را تحریک می کند. کار معمولادارای هدف های روشن و مشخصی است، همواره بازخورد لازم در مورد چگونگی انجام کار را چه از طریق خود فرآیند کار و چه ارزیابی رییس مربوطه به فرد می دهد.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *