آنالیز حالات بالقوه خرابی ماشین و آثار آن MFMEA

معرفی تکنيک FMEA آنالیز حالات بالقوه خرابی و آثار آن (یک)

یک از ابزارهای کلید و موثر در مهندسی تکنیک failure modes and effects analysis FMEA می باشد.بیش از 10 سال است که این ابزار تدریس و در بسیاری از صنایع به ویژه صنعت خودرو پیاده سازی شده است.به مزایا و مفاهیم بنیادی آن در بهبود دانش مهندسی اعتقاد و ایمان خاصی وجود دارد.

معرفی تکنيک FMEA آنالیز حالات بالقوه خرابی و آثار آن (یک)

در حوزه نگهداری و تعمیرات نیز این ابزار کاربرد ویژه در مبحث نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان RCM دارد به طوری که MFMEA یا آنالیز حالات بالقوه خرابی ماشین و آثار آن می تواند تحلیل گر خوبی برای بسیاری از خرابی های دستگاه ها باشد.در مطالب آینده سایت به صورت مفصل در خصوص این ابزار خواهیم نوشت به خصوص اینکه در مراحل اولیه بیشتر به معرفی تکنیک پرداخته خواهد شد و بعد در حوزه نگهداری و تعمیرات تجهیزات تکنیک تشریح می گردد.

معرفی تکنيک FMEA
افزايش رقابت، افزايش توقعات و تقاضاهاي مکررمشتري و تغييرات سريع فناوري، باعث افزايش سريع تعهدات توليدکنندگان امروزي شده است. هر کمبود و انحراف درعملکردمحصول، باعث از دست دادن سهم بازارمي شود. اين عوامل موجب شده که امروزه سازمان ها به استفاده ازاين تکنيک روي آورند تا به کمک آن مطمئن شوند محصولي بي عيب و قابل رقابت روانه بازار مي کنند .
اهم مطالبي که دراين فصل به اختصارتوضيح داده مي شوند عبارتند از :
1. معرفي تکنيک FMEA و اهداف آن
2. کاربرد FMEA
3. تأثير FMEA بر نرخ خرابي محصول
4. توصيف اصول تهيه يک فرم FMEA
5. فوايد FMEA
6. انواع FMEA

1-1. معرفي تکنيک FMEA و اهداف آن
تعريف : FMEA متدلوژي يا روشي است سيستماتيک که به دلايل زير به کار مي رود :
الف – شناسايي و اولويت بندي حالات بالقوه خرابي در يک سيستم، محصول، فرايند ويا سرويس .
ب- تعريف و اجراي اقداماتي به منظورحذف و يا کاهش ميزان وقوع حالات بالقوه خرابي .
پ-ثبت نتايج تحليل هاي انجام شده به منظور فراهم کردن مرجعي کامل براي حل مشکلات در آينده.
در دهه 1950 اهميت مسائل ايمني و پيشگيري ازحوادث قابل پيش بيني درصنعت هوافضا، علت اصلي پيدايش FMEA شد . چندي بعد، اين روش به عنوان ابزاري کليدي براي افزايش ايمني در فرايندهاي صنايع شيميايي مطرح شد واز آن به بعد، هدف از اجراي FMEA پيشگيري از تصادفات واتفاقات تعريف شده است. درفوريه 1992 استاندارد SAE-J-1739 به عنوان استاندارد مرجع FMEA در صنايع خودرو معرفي شد و به دنبال آن در سال هاي اخير، توسعه سيستم هاي تضمين کيفيت در صنعت خودرو بخصوص وضع استاندارد QS-9000 در صنعت خودرو امريکا، موجب شد که استفاده از FMEA رواج بيشتري يابد .
FMEA تکنيکي تحليلي و متکي بر قانون (( پيشگيري قبل از وقوع )) است که براي شناسايي عوامل بالقوه خرابي به کارمي رود . توجه اين تکنيک بر بالا بردن ضريب امنيت و درنهايت رضايت مشتري ازطريق پيشگيري از وقوع خرابي است .FMEA ابزاري است که با کمترين ريسک براي پيش بيني مشکلات و نقص ها درمراحل طراحي و يا توسعه فرايند ها وخدمات درسازمان به کار مي رود.
يکي از عوامل موفقيتFMEA زمان اجراي آن است. اين تکنيک براي آن طرح ريزي شده که (( يک اقدام قبل از واقعه باشد )) نه (( يک تمرين بعد از آشکار شدن مشکلات )). به بياني ديگر، يکي از تفاوت هاي اساسي FMEA با ساير تکنيک هاي کيفي اين است که FMEA يک اقدام کنشي است، نه واکنشي. در بسياري از موارد، وقتي با مشکلي مواجه مي شويم، ممکن است براي حذف آن، اقدامات اصلاحي تعريف و اجرا شود. اين اقدامات، واکنشي است در برابر آنچه اتفاق افتاده است. در چنين مواردي حذف هميشگي مشکل، به هزينه و منابع زياد نياز دارد؛ زيرا حرکت از وضعيت موجود به سمت شرايط بهينه اينرسي زيادي خواهد داشت، اما در اجراي FMEA با پيش بيني مشکلات بالقوه و محاسبه ميزان ريسک پذيري آنها، اقداماتي در جهت حذف و يا کاهش ميزان وقوع آنها تعريف و اجرا مي شود. اين برخورد پيشگيرانه، کنشي است در برابر آنچه ممکن است در آينده رخ دهد و مسلماً اعمال اقدامات اصلاحي درمراحل اوليه طراحي محصول يا فرايند، هزينه و زمان بسيار کمتري در برخواهد داشت. علاوه بر اين، هرتغييري در اين مرحله بر روي طراحي محصول يا فرايند براحتي انجام شده و در نتيجه احتمال نياز به تغييرات بحراني در آينده را حذف مي کند يا کاهش خواهد داد .
FMEA اگر درست و به موقع اجرا شود، فرايندي زنده و هميشگي است؛ يعني هر زمان که قرار است تغييرات بنيادي درطراحي محصول و يا فرايند توليد (يا مونتاژ) انجام گيرد بايد بروز شوند و لذا همواره ابزاري پوياست که درچرخه بهبود مستمر به کارمي رود .
هدف از اجراي FMEA جستجوي تمام مواردي است که باعث شکست يک محصول يا فرايند مي شود، قبل از اينکه آن محصول به مرحله توليد برسد و يا فرايند آماده توليد شود. FMEA به تنهايي مسائل و مشکلات را برطرف نمي کند، بلکه بايد درکنار ساير تکنيک هاي حل مسئله مورد استفاده قرار گيرد. تهيه FMEAفرصت هايي را براي سازمان فراهم مي کند که اگر فقط در قالب يک فرم مستند شوند، هرگز مشکلات را حل نمي کنند.ادامه دارد…

(منبع و مرجع این مطالب کتاب آنالیز حالات بالقوه خرابی و آثار آن انتشارات شرکت ساپکو می باشد)

17 پاسخ
  1. کریمی
    کریمی گفته:

    متشکر. ممنون میشم در زمینه های مختلف نت از قبیل تحلیل ریشه ای و قابلیت اطمینان و غیره مطالبی به جی میل بنده ارسال فرمایید rca.mcr.متشکر

    پاسخ
  2. ABEDIN
    ABEDIN گفته:

    باعرض سلام و خسته نباشد اینجانب دانشجویی ارشد میباشم پایان نامم راجع به ارزیابی ریسک به روش FMEA میباشد اطلاعات راجع به این روش نیاز دارم مخصوصا اگه راجع به FUZZY FMEA و ماتریس ریسک باشه بهتره ممنون میشم

    پاسخ
  3. مسعود
    مسعود گفته:

    سلام مطالبتون بسیار خوب و مفید بود اگه میشه تعریفی از خطای بالقوه بذارین.ممنون میشم

    پاسخ
  4. محمد آرشی
    محمد آرشی گفته:

    باسلام و احترام
    جناب آقای جلالی
    من افتخار شاگردی شما رو در دورههای آموزشی ساپکو داشتم خیلی ممنون از زحماتی که در مورد این مباحث،انجام میدین، اگه میشه اطلاعاتی درمورد شاخص MTBR تووسایت قرار بدین – بازم ممنون

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      با سلام و احترام
      خواهش می کنم از پیام شما خوشحال شدم انشالله که دوره ها مفید واقع شده باشد
      در زمینه این شاخص انشالله در آینده خواهیم نوشت
      موفق باشید

      پاسخ
  5. حمید رضا صادقی
    حمید رضا صادقی گفته:

    دوستان گرامی

    اگر جزوه و یا کتاب،مقاله و … مورد نیاز بود اعلام فرمایید تا در صورت وجود کمک کنم.

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      با سلام و تشکر از همکاری و لطف شما
      اگر به صورت فایلی محتوی وجود دارد به آدرس ایمیل درج شده در سایت ارسال فرمایید تا به مرور به خوانندگان سایت تقدیم گردد.
      موفق باشید

      پاسخ
  6. سید بهنام میر سعید قاضی
    سید بهنام میر سعید قاضی گفته:

    باعرض سلام و خسته نباشی به شما و گروه زیر گروهتان
    مطالب بسیار خوبی می باشد ولی جامع و کامل نمی باشد
    در کل بسیار عالی می باشد

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      با سلام و احترام
      و تشکر از پیامتان مطلب فوق ادامه دار است و در چندین بخش تقدیم می شود و انشالله کامل می گردد.
      موفق باشید

      پاسخ
  7. مجتبی
    مجتبی گفته:

    با سلام و تشکر فراوان از حضرتعالی
    جا دارد از زحمات شما و همکارانتان بابت ارسال و ارائه فایلهای آموزشی که بسیار تاثیر گذار است تشکر کنم.

    پاسخ
  8. الهام
    الهام گفته:

    با سلام و تشکر از مطالب جالبتون
    من مدتیه که در به در دنبال کتاب ساپکو می گردم اما پیدا نکردم. شما می دونین از کجا میشه گیر آورد؟ اگر خودتون هم دارین خواهش می کنم به من قرض بدین تا مدتی دستم باشه و استفاده کنم.
    هرطور که بهتره لطفا کمکم کنین
    ممنون

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      سلام
      برای تهیه این کتاب باید به کتاب فروشی شرکت ساپکو در تهران مراجعه کنید جاده مخصوص کرج نرسیده به چهارراه ایران خودرو
      موفق باشید

      پاسخ
  9. علی اکبر برزگر
    علی اکبر برزگر گفته:

    دوست و برادر گرامی جناب آقای مهندس جلالی
    باسلام
    از اینکه در زمینه برگزاری دومین همایش تحلیل خرابیها اطلاع رسانی نمودید از شما دوست عزیز ، کمال تشکر و قدردانی را دارم . ان شاء ا… کارگاه آموزشی شما در روز دوم مورد توجه حاضرین در همایش قرار گیرد.
    باتشکرمجدد
    برزگر

    پاسخ
  10. karim
    karim گفته:

    باسلام وعرض تشكر ازمطالبي كه به ايميل بنده ارسال مي شود باتوجه به اينكه شغل بنده در تضمين كيفيت مي باشد مورد استفاده قرار مي گيرد.
    بااحترام فراوان

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شش + شش =