ماتریس تحلیل خرابی تجهیزات

یکی از نکات اصلی و مهم در ارتقا و بهبود سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات سازمان ، تجزیه و تحلیل خرابی های تجهیزات می باشد.خرابی ها از علل مختلفی ناشی می شوند برخی از آنها بالقوه هستند و برخی بالفعل می باشند که در حوزه علل بالفعل با تجزیه و تحلیل صحیح علل و معلول ها (خرابیهای موقع پیدا کرده) می توان به علل ریشه وقع یک خرابی پی بود.

اما برای شناسائی دقیق و درست این علل و جلوگیری از بروز آنها تا عدم وقوع یک خرابی در تجهیزات ابزارها و تکنیک های زیادی طرح ریزی شده است که هر کدام به نوعی سهمی از تجزیه و تحلیل اصولی و سیستماتیک را برای رفع و وقوع مجدد خرابی های دستگاه های سازمان تقبل می کنند.

در کنفراس ۱۸ و ۱۹ مهرماه همایشی آموزشی راهکارهای تحلیل و ریشه یابی خرابی ها در نت در تهران برگزار گردید.در روزدوم کارگاهی ارائه دادم که تحت عنوان ابزارهای کلیدی در تحلیل علل ریشه ای خرابی ها بود.در این کارگاه به ۵ ابزار کاربردی اشاره شد و ترتیب استفاده آنها در سازمان شرح داده شد.یکی از این ابزارهای ماتریس تحلیل خرابی ها می باشد.شاید اگر در اینترنت هر چه در این خصوص سرچ کنید چیزی پیدا نکنید و یا تحت این نام در مقالات و کتب مطلبی مستقیم پیدا نشود.

در کتاب اصول کاربردی نگهداری و تعمیرات تجهیزات صنعتی که زحمت ترجمه و گردآوری مطالبش را آقای مهندس ستار صالحی از خوانندگان قدیمی و دوستان سایت نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر کشیده است.به جداول و ماتریسهایی برمی خورید که به خوبی رابطه بین خرابی های محتمل را با علل مختلف قابل وقوع در یک دستگاه ترسیم کرده است و نشان می دهد که ممکن است یک الی چند علل چگونه مسبب ایجاد چند خرابی در یک دستگاه باشند و یا اینکه یک علت چطور در ایجاد چندین خرابی محتمل می تواند نقش بازی کند.

از آن مهم تر استفاده کاربردی و صنعتی است که می توان از این ماتریسها در بهبود سیستم نت برنامه ریزی شده PM کارخانه بهره مند شد.عملا با ایده گرفتن از جداول و ماتریسها در برخی از پروژه های مشاور باعث شد محتوی فعالیتهای بازرسی ، تعویض و نظافت پیشگیرانه سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات پر بار تر گردد از طرفی بدلیل اثر متقابل یک علت خرابی بر وقوع چندین خرابی با شناختی که پیدا می شد امکان کنترل و جلو گیری از بسیاری از مشکلات و خرابی های اضطراری بوجود می آمد.

  1. این جداول و ماتریسهای تحلیل خرابی چگونه است؟
  2. رابطه آنها با یکدیگر چطور ترسیم می شود؟
  3. اقدامات و رفع علل خرابی ها در این ماتریسها چه جایگاهی دارد؟
  4. چگونه به سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده سازمان محتوی تحلیل را مرتبط کنیم؟
  5. چرخه نت در این ماتریسها چگونه دیده می شود؟
  6. چه مقدار این نوع تحلیل برای کارخانه شما کاربرد دارد؟
  7. اثربخشی این مدل تجزیه و تحلیل خرابی را چگونه می توان سنجید؟

سوالاتی است در مطالب آینده طرح  و پاسخ داده می شود!!

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =