معرفی تکنیک FMEA آنالیز حالات بالقوه خرابی و آثار آن (دو)

[تعداد: 2    میانگین: 1/5]

در قسمت اول این مجموعه به اهداف ابزار آنالیز حالات بالقوه خرابی و آثار آن FMEA اشاره داشتیم در این بخش به کاربرد ، تاثیر این ابزار بر کاهش نرخ خرابی های محصول و فواید اجرای آن پرداخته می شود.قصد داریم ابتدا خوب مفاهیم این ابزار را تبیین شود و در بخش های آینده به انواع FMEA و مدل های آن خواهیم پرداخت و بعد از آن این ابزار به حوزه نگهداری و تعمیرات ارتباط می دهیم و در نهایت نقش این ابزار را مبحث نت مبتنی بر قابلیت اطمینان RCM بررسی می کنیم.امیدواریم این مجموعه مباحث مطالبی ماندگار در بهبود ایده ها و توسعه ابزارهای مهندسی نگهداری و تعمیرات در سازمان شما و صنعت شود.

۱-۲ . کاربرد FMEA
FMEA  failure modes and effects analysis در هر یک از شرایط زیر اجرا می شود :
در زمان طراحی سیستمی جدید، محصولی جدید و یا فرایندی جدید.
۱٫ زمانی که قرار است طرح های موجود و یا فرایند تولید/مونتاژ تغییر کند.
۲٫ زمانی که فرایند های تولید یا مونتاژ و یا یک محصول در محیطی جدید و یا شرایط کاری جدید قرار می گیرد .(Carry Over Designs/Processes)
۳٫ برنامه های بهبود مستمر.

۱-۳ .تاثیر FMEA بر نرخ خرابی محصول
استفاده از FMEA در مراحل مختلف، موجب کاهش نرخ خرابی محصول در زمان مصرف می شود .
الف – اجرای FMEA – (System) / Design : فرایند طراحی را با کاهش میزان ریسک خرابی، استحکام می بخشد. همچنین با تصحیح نقص ها واشکالات طراحی محصول (یا سیستم)، میزان خرابی را در دوره ((عمر مفید)) کاهش داده، وشکست های محتمل در زمان فرسودگی را نیز به تعویق می اندازد (شکل ۱).
ب- اجرای FMEA – Process : عوامل بالقوه خرابی فرایند ساخت یا مونتاژ را که منجر به تولید محصول نامناسب می شود، شناسایی می کند ولذا فرایند ساخت وتولید محصول را با کاهش ریسک خرابی، استحکام می بخشد. PFMEA با اصلاح نقص های فرایند ساخت و یا مونتاژ، نرخ خرابی های محصول را دردوره ((عمر آغازین)) محصول کاهش می دهد.

۱-۴ . مراحل تهیه FMEA

۱٫ تهیه FMEA نیازمند فعالیت تیمی است. تعداد ترکیب افراد درتیم FMEA به پیچیدگی فرایند یا محصول تحت بررسی بستگی دارد، اما توصیه می شود که تعداد افراد تیم بیشتر از ۶ نفر نباشد . درصورت پیچیدگی محصول یا فرایند، بهتراست کمیته های متعددی تشکیل شوند وهرتیم فرعی ، قسمتی ازموضوع را به عهده بگیرد. تیم ها از افراد خبره که بیشترین شناخت را از محصول/فرایند دارند، تشکیل می شود؛ افرادی چون مهندسین ومتخصصین طراحی، ساخت و مونتاژ، کیفیت، خدمات پس ازفروش، بازاریابی وتدارکات. این تیم ها ازمراحل آغازین کارتا زمان اجرای اقدامات پیشنهادی وبررسی نتایج آنها ونهایتاً تکمیلFMEA ، مسئولیت تمام فعالیت های مربوط را به عهده خواهند داشت. یکی ازفواید این رویکرد تیمی این است که هر فعالیتی که تعریف می شود همواره مورد توافق همه واحدهای سازمان خواهد بود و بنابراین، اجرای آنها هیچ گونه مشکل و یا مقاومتی را در پی نخواهد داشت .

۲٫ به منظورتکمیل فرم FMEA تیم باید برای سؤالات زیر پاسخ کاملی تهیه کند :
الف – تحت چه شرایطی محصول نمی تواند اهداف و مقاصد طراحی را برآورده سازد و یا نیازهای فرایند تحقق نمی یابد ؟
ب – حالات خرابی چه تأثیری بر مشتری و یا فعالیت های بعدی خواهند داشت ؟
پ – اثرخرابی (براساس رتبه بندی ۱تا ۱۰ ) چه شدتی دارد؟ (عدد شدت).
ت – علل بالقوه خرابی کدامند ؟
ث – احتمال وقوع علل خرابی(براساس رتبه بندی ۱ تا ۱۰) چقدر است ؟ (عدد وقوع)
ج – درحال حاضر چه کنترل هایی به منظور پیشگیری ویا تشخیص حالات خرابی وعلل آن انجام می شود ؟
چ – قدرت تشخیص کنترل های موجود (براساس رتبه بندی ۱ تا ۱۰) چه میزان است ؟ (عدد تشخیص).
ح – میزان خطر پذیری حالات بالقوه خرابی به ازای علل مختلف چه مقدار است ؟(محاسبهRPN).
(تشخیص) * (وقوع) * (شدت)=(RPN) نمره اولویت ریسک
خ – به منظور کاهش میزان خطر پذیری چه اقداماتی می تواند صورت گیرد؟

FMEA به دلایل زیر به عنوان سوابق محصول و یا فرایند مستند می شود :
۱٫ ارتباطات به سادگی برقرار می شود (به عنوان یک زبان مشترک برای همه افراد) .
۲٫ به عنوان یک منبع اطلاعاتی مفید برای تهیه FMEA آتی قابل استفاده است .
۳٫ تمامی تفکرات و نظرهای افراد جمع آوری می شود .
۴٫ یکی از منابع مهم بهبود مستمر است .

۱-۵ . فواید اجرای FMEA
پاره ای از فواید اجرای FMEA عبارتند از :
۱٫ بهبود کیفیت، افزایش درجه اطمینان کالا و ایمنی محصولاتی که تولید خواهند داشت .
۲٫ کاهش زمان معرفی محصول به بازار. دیر رفتن محصول به بازار معمولاً ناشی از بروز مسائل و مشکلاتی در مراحل نهایی طراحی ویا مراحل اولیه تولید است. اجرای FMEA با شناسایی چنین مشکلاتی در مراحل آغازین کار از وقوع آنها جلوگیری می کند .
۳٫ نیاز به تغییرات ضروری درفرایند ویا محصول در زمان تولید انبوه کاهش می یابد .
۴٫ بهبود تصویر سازمان در نظر مشتری، چرا که مشتری عیوب کمتری را تجربه می کند و موجب افزایش رقابت پذیری سازمان در بازار می شود .
۵٫ کاهش هزینه های مرتبط با محصولات خراب و یا نامنطبق .
۶٫ رواج فرهنگ کار تیمی در درون سازمان .

(منبع و مرجع این مطالب کتاب آنالیز حالات بالقوه خرابی و آثار آن انتشارات شرکت ساپکو می باشد)

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *