چگونگی بهبود سیستم مدیریت نت در سازمان های بزرگ صنعت

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

اکثر صنایع کلانگرا کشور در پیاده سازی سیستم های مدیریتی مشکلات زیادی دارند.سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات نیز یکی از سیستم هائی که است در سازمانهای صنعتی کلانگرا فقیر باقی مانده است و بیشتر در قالب تعمیرات رشد کرده است.در این سازمانها اکثرا یک فرهنگ ۳۰ الی ۴۰ سال قبل حتی بیشتر بر اساس سیستم های اروپائی حاکم است که تعمیرات اولویت اول می باشد.

واژه پرمیت در اکثر این صنایع نقل تمام جلسات بهره برداری و تعمیرات می باشد صنایع نفت ، پتروشیمی ، گاز ، سیمان ، نیروگاه برق ، معدن و غیره که رگ و ریشه ای کلانگرا یا کارمندی دارند بیشترین مصرف این واژه را دارند.

تلاشهای زیادی در این اصنایع برای بهبود تعمیرات شده است و اولین ذهنیت سیستم پی ام بوده است که بیشتر به نرم افزار نت پرداخته شده است تا به سیستم مدیریت نت برنامه ریزی شده و جالب این جاست در هنگام نصب نرم افزار نت یا همان سیستم پی ام گردش کار پرمیت اولویت اول بوده است و بدنبال نرم افزاری بوده اند که بتواند کارهای جاریشان را دنبال کند و بانکی برای ذخیره اطلاعات داشته باشند.

اگر شما در سازمانهای این چنینی کار می کنید از نزدیک تجربه این راه را داشته اید.هزینه های گزافی نیز صورت گرفته است ولیکن هیچ وقت اثربخشی نتایج به اندازه هزینه انجام شده معادل نبوده اند.آیا نرم افزار های نت مناسب نبوده اند؟ آیا مدیران و کارشناسان نت در این سازمانها مشکل اصلی بوده اند؟ و غیره

عارضه یابی این مسائل می تواند گام موثری در بهبود سیستم مدیریت نت سازمانهای و صنایع کلانگرا داشته باشد.اما یکی از مواردی که می تواند سریعا بهبود های مهم و بزرگی در این سازمانها برای سیستم مدیریت نت داشته باشد تغییر ساختار سازمانی نت و فرهنگ بورکراتیک است.ساختار سازمانی اکثر صنایع کلانگرا  در حوزه نت ایرادات کلی دارد (بگذریم از کل ساختار که روی سخن نمی باشد):

۱- ساختارهای چند لایه ای از معاونت ، اداره ، امور ، گروه ، رئیس ، مدیر ، کارشناس و تکنیسین بگیرید تا بخش بخش کردن هر کدام از آنها به تجهیزات یا عناوین کوچک و بزرگ دیگر

۲- منفک بودن برخی از بخش های باید نت از یکدیگر مثلا واحد برنامه ریزی نت در معاونت مهندسی یا برنامه ریزی است و واحد تعمیرات در معاونت تعمیرات و واحد پایش وضعیت در واحدی دیگر کنار دست مدیر ایکس بسر می برد.

۳- اکثر این صنایع واحد برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات ندارند.

۴- بیشتر واژه مورد استفاده در این صنایع پرمیت و تعمیرات است و کمتر می شنوید و می بینید که واژه نگهداری و تعمیرات در کلام و نوشته بکار رود.

۵- با توجه به بند دو سرعت ارتباطات و تبادل اطلاعات در حد کندی اینترنت کشور است!

۶- مدیران اگر بخواهند ساختار را تغییر دهند دو مشکل بزرگ دارند یک اینکه نمی دانند چطور!؟ دو اینکه چون از سیستم بالاتری تبعیت دارند روند تایید و تصویب آن در حد چند سال است.

اما با توجه به تجربه ای که در این گونه سازمانها داشته ایم یکی از راه بهبود نت از مسیر تغییر و اصلاح ساختار سازمانی و فرهنگ بورکراتیک آن می گذرد.

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *