افزایش کارائی نگهداری و تعمیرات یا افزایش اثر بخشی آن !؟

[تعداد: ۰   میانگین: ۰/۵]

در سمینار های و کنفرانسها مختلف نت که حضور پیدا کنید یکی از مباحث عمده در زمینه نگهداری و تعمیرات افزایش کارائی و اثربخشی فعالیتهای نگهداری و تعمیرات است.از آنجائی که اغلب ارائه دهندگان مقالات افراد فنی و یا مرتبط با مباحث نت می باشند خیلی بروی واژه ها و مفاهیم آنها تاکید ندارد.

دو مقوله کارائی و اثربخشی مفاهیم متفاوت و وجه تمایز بین نگرشهای مدیریتی را نشان می دهد.آقای دکتر پیتر دراکر (که قبلا در سایت در خصوص راهبری و ارزشهای ایشان صحبت زیاد آورده ایم) ، کارایی را ” انجام دادن درستِ کار ” و اثربخشی را ” انجام دادن کارِ درست ” می کند.آنچه باید محو توجه افراد ، مدیران و سازمان ها قرار گیرد ” انجام دادن کار درست است ” و آنچه میتواند مکمل این امر باشد آن است که این کار درست به نحوی درست و عاری از خطا و اتلاف به انجام برسد.
در حوزه نگهداری و تعمیرات این موضوع کاملا صادق است کارایی نت بالا است و پرسنل با تجربه نت با انجام عملیات تعمیراتی صحیح هر دستگاهی که خراب شده است را به خوبی تعمیر و در کمترین زمان ممکن آماده برای عملیات می کنند.اما اثربخشی نت کم است چون دستگاه ها مکرر خراب می شوند و میزان توقفات و خرابی های اضطراری زیاد است.با آنکه هزینه های زیادی برای آموزش و ارتقاء مهارتهای فنی تکنیسین های نت شده است ولی اثر بحشی کم است.با وجود اینکه سازمان دارنده نرم افزار نگهداری و تعمیرات بسیار خوبی است و هزینه بسیاری برای پیاده سازی آن در سازمان انجام شده است ولیکن هنوز اثربخشی نت کم است.پرسنل مدیریتی واحد نت هر سال در انواع کلاس ها و کنفرانسها نت شرکت می کنند و مقالات مختلفی هم ارائه می دهند و یا اینکه پروژه های شیک مثل نت مبتنی بر قابلیت اطمینان RCM انجام گرفته است و مدعی پیاده سازی نت بهره ور فراگیر TPM در سازمان هستند ، ولیکن در نهایت اثر بخشی نت کم است.
چه چیزی می تواند نشانگر اثر بخشی نت در سازمان باشد و شاخص های اثر بخش نشانده نت چیستند؟  چگونه و چرا باید بدنبال اثربخشی نت باشیم؟ و مکمل آن کارایی را چاشنی موفقیتهای پی در پی اثربخشی نت بکنیم؟
سال ۹۰ پروژه های زیادی در زمینه نگهداری و تعمیرات در سازمانها و کارخانجات صنعتی کوچک و بزرگ کشور انجام شد اکثر این پروژه ها شروعشان با دغدغه های مدیران ارشد و نت این سازمانها برای بهبود وضعیت نگهداری و تعمیرات بودند و آنچه بیشتر نمود داشت افزایش اثر بخشی فعالیتها و فرآیند نت بود تا افزایش کارایی فعالیتهای نت.
شاید پاسخ کوتاه به چراها و چگونگی ها افزایش اثر بخشی نگهداری و تعمیرات طرح ریزی و برنامه ریزی مجدد فرآیند نگهداری و تعمیرات تجهیزات سازمان باشد.عمدتا بر اساس سلیقه فردی و بر حسب حدس و خطا و شرایط پیش آمده در سازمان مجموعه ای از فعالیتهای نت تعریف شده است و با یک ساختار دست و پا گیر مبتنی بر رتبه بندی حقوقی افراد نت جلو رفته است.
هر طرح ریزی نت مبتنی بر فرهنگ سازی ، آموزش و بستر سازی مناسب برای فرآیند نگهداری و تعمیرات است و این کمترین توجه مدیران را خود جلب می کند و متاسفانه با تعریف پروژه های مختلف بدنبال راه انحرافی در ایجاد و افزایش اثر بخشی نت هستند.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *