مراحل پیاده سازی شاخص های کلیدی عملکرد فرایند نگهداری و تعمیرات KPI در سازمان ۲

[تعداد: 1    میانگین: 2/5]

در بخش اول مراحل پیاده سازی شاخص های کلیدی عملکرد فرایند نگهداری و تعمیرات KPI در سازمان به شرح زیر معرفی کردیم:

  1. تعریف شاخص برای سازمان
  2. نحوه محاسبه و مبنای شاخص
  3. پیاده سازی شاخص در سازمان

و مرحله اولش را که تعریف شاخص برای سازمان بود تشریح شد.در این بخش به تشریح مرحله دوم نحوه محاسبه و مبنای شاخص پرداخته می شود.

یکی از مباحث مهم در محاسبه شاخص های استفاده از فرمولاسیون و قاعده صحیح برای محاسبه شاخص می باشد اکثر سازمانهای با کپی کردن فرمول های مختلف از اینترنت و کتابهای نت به محاسبه شاخص های نت می پردازند در حالی که آن نحوه محاسبه شاخص قید شده در اینترنت و کتابهای به صورت عمومی و کلی است و تناسب با فرآیند نت سازمان و فرآیند تولید و استفاده تجهیزات در سازمان را ندارد.

در محاسبه صحیح یک شاخص باید نکات زیر مدنظر باشد:

  1. ابتدا شاخص هایی که در مرحله اول (تعریف شاخص برای سازمان) تعریف شده اند را بررسی کنید که در استانداردها و مراجع چطور فرمولاسیون شده اند.
  2. جدولی از انواع تعاریف و فرمولاسیون شاخص ها تهیه کنید و آنها را با هم مقایسه کنید.
  3. مشخص کنید که اختلاف فرمولاسیون شاخص ها به چه دلیلی بوده است و پیش فرض های محاسبه فرمول شاخص چه بوده اند.
  4. مفهوم و منطق فرمولاسیون شاخص را درک کنید.(مهم ترین گام است)
  5. جدول داده ها و ارتباط آنها با هم از لحاظ نوع وابستگی و مستقل بودن آنها برای محاسبه شاخص را ترسیم کنید.
  6. منبع استخراج و گردآوری این داده ها در سازمان را مشخص کنید.
  7. نحوه گردآوری را از منابع مشخص شده در بند قبلی را تعریف و سازماندهی کنید.
  8. آیا این اطلاعات قابلیت محاسبه شاخص مذکور را برای شما خواهد داد!؟
  9. اکنون می توانید فرمولاسیون و منطق مفهومی شاخص را برای سازمان خویش طرح ریزی کنید.
  10. بر اساس بند ۷ جدول داده ها و ارتباط آنها را بروز کنید.
  11. مبنای زمانی محاسبه شاخص را طرح ریزی کنید.
  12. بازه های زمانی محاسبه شاخص را با توجه به نیاز سازمان مشخص کنید.
  13. شاخص را محاسبه کنید.
  14. صحت و دقت داده های جمع آوری شده برای محاسبه شاخص را مجدد چک کنید.
  15. روی منابع و نحوه گردآوری داده ها از آنها تمرکز کنید.
  16. افرادی که مسئول منابع و گردآوری داده ها و گزارش آنها هستند را آموزش کامل و مستمر دهید.
  17. حداقل سه الی ۵ دوره اطلاعات دریافتی ، شاخص محاسبه شده و نحوه گردآوری اطلاعات را با هم مقایسه و نظارت کنید.

نکات کلیدی در این مراحل برای موفقیت های آینده محاسبه شاخص های کلید عملکرد فرآیند نگهداری و تعمیرات سازمان در بند ۴ ، ۱۱ و ۱۲ نهفته است و بزرگ ترین اشتباهات واحدهای نت سازمان در این بندهاست.

آیا مفهوم آنها را می دانید!؟ آیا تا کنون به آنها برخورد داشته اید!؟ استراتژی شما در تبیین آنها چه بوده است!؟

ادامه دارد …

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *