چهار اقدام کلیدی در بهبود سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات سازمان ۲

[تعداد: 1   میانگین:  5/5]

در بخش اول این مبجث آوردیم که برای بهبود حوزه مدیریت نگهداری و تعمیرات سازمان روی چهار اقدام کلیدی زیر متمرکز شوید:

  1. آموزش نت پرسنل واحد نت
  2. تجزیه و تحلیل خرابی های اضطراری
  3. محاسبه و تحلیل شاخص های نت
  4. برنامه مشارکت پرسنل تولید

و مبحث آموزش نت پرسنل واحد نت تشریح شد.

تجزیه و تحلیل خرابی های اضطراری

یکی از فرمان های اصلی در بهبود نگهداری تجهیزات آنالیز خرابی های  اضطراری تجهیزات می باشد.معمولا در سازمانها برای خرابی تجهیزات در حد انجام تعمیرات و راه اندازی تجهیز اکتفا می کنند و اگر یک خرابی بارها تکرار شده تازه تصمیم به برگزاری جلسه برای رفع معضل و مشکل تکراریشان می کنند و آن هم منجر به تعویض تجهیز یا سیستم و یا اینکه مدارا کردن با آن منتهی می شود.

این را در اولویت کارهای واحد نگهداری و تعمیرات سازمان قرار دهید که برای هر خرابی اضطراری تجهیزات یک آنالیز علت خرابی تهیه شود و مبتنی بر آن آنالیز خرابی اقدامات پیشگیرانه و پیش بینانه ای که می تواند از وقوع تکرار آن جلو گیری کند تعریف و اجرا کنید.

برای انجام آنالیز خرابی حتما نیاز به ابزارها و تکنیک های پیشرفته و آموزش های خاص هزینه بر نمی باشد اگر فقط پرسنل نت بخصوص تکنسین هایی که بر سر کار تعمیرات اضطراری حضور می یابند برخی از تکنیک های کاربردی را بدانند واحد نت پیشرفتی ۸۰ درصدی در کاهش توقفات خواهد داشت!

تکنیک های کاربردی و اولیه در تجزیه و تحلیل خرابی های اضطراری عبارتند از:

  1. نمودار پاراتو
  2. تکنیک ۵ چرا
  3. نمودارهای علت و معلول
  4. ماتریس خرابی ها
  5. آنالیز حالات بالقوه خرابی
  6. و غیره

(وعده آن را می دهیم که دوره آموزشی این تکنیک ها را در سایت فعال شود)

اما در پیاده سازی تجزیه و تحلیل خرابی ها چه مراحلی را طی کنید:

  1. بررسی سوابق یک خرابی اضطراری پیش آمده
  2. ترسیم نمودارهای پاراتو برای شناسائی جایگاه این خرابی اضطراری در توقفات کلی تجهیزات سازمان
  3. آموزش اولیه و کاربردی پرسنل نت که در تعمیرات اضطراری آن تجهیز حاضر می شوند
  4. درخواست رسم نمودارهای علت و معلول و استفاده از تکنیک ۵ چرا برای پر کردن آن در حد مقدماتی و در کمترین زمان ممکن از فاصله وقوع آن خرابی اضطراری
  5. برگزاری جلسات کارشناسی و بررسی مستندات تهیه شده
  6. تعریف اقدامات اصلاحی موثر در رفع و عدم تکرار خرابی اضطراری
  7. طبقه بندی نوع اقدامات تعریف شده در گام قبل و تعیین سطح نت آن
  8. استاندارد سازی اقدامات و مشخص کردن جایگاه آنها در نت برنامه ریزی شده سازمان
  9. محاسبه شاخص های عملکردی قابلیت تجهیز در آینده برای سنجش میزان اثر بخشی اقدامات تعریف شده

این را بدانیم که بدون آنالیز خرابی های پیش رویمان چشم اندازی از بهبود نت در آینده سازمان حتی با خرید گران قیمت ترین نرم افزار های نت نخواهید داشت.

این عکس زیر هم بد نیست مراحل را سیستم گفته است ولی کمی سخت و پیچیدگی دارد:

بند سوم اقدام کلید در بهبود سیستم مدیریت نت در آینده تقدیم می شود ادامه دارد …

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *