ساختار سازمانی نگهداری و تعمیرات را چگونه بهبود دهید!؟ ۳

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

 در هفته های گذشته (بخش اول و دوم) به پاسخ گویی سوالات دوستان در زمینه ساختار سازمانی نگهداری و تعمیرات پرداختیم ولی فرصت نشد در خصوص خود بهبود ساختار سازمانی نت صحبت کنیم.

ساختار سازمانی نت هر سازمانی از مدل کسب و کار آن سازمان تبعیت می کند مثلا شرکتی که در تهران مشاوره نت آنها هستیم و کار نصب و خدمات خودپردازهای بانکها ATM است.کسب و کار این شرکت نگهداری و تعمیرات محور است لذا ساختار سازمانی کل شرکت مبتنی بر مباحث نگهداری و تعمیرات است.

اما یک شرکت در زمینه فولاد ، سیمان و غیره تولیدی محور است و تولید محصولات حرف اول سازمان را می زند لذا این شرکت ساختار سازمانی نگهداری و تعمیراتش مبتنی بر یک فرآیند پشتیبانی از خط تولید می باشد.این شرکت باید مراقب باشد که به پرسنل خط تولید آنقدر اختیارات زیادی ندهد که برای تولید تیراژ بیشتر بروی تجهیزات سازمان فشار بیاورند و باعث استهلاک زود هنگام آنها شوند لذا در این سازمان باید واحد نت با اینکه نقش پشتیبان را دارد در زیر مجموعه واحد تولید یا بهره برداری به هیچ عنوان قرار نگیرد چون کشش مدیریت تولید به سمت تولید محصول بیشتر است و با فرامین خویش حوزه نت را تضعیف و اولویت دوم و سوم می شود.این موضوع را هم در نظر بگیرید که در سازمانها بزرگ حوزه مدیران یا معاونت های ارشد سازمان تغییر زیادی می کند و لذا مدیر و معاون زیاد به فکر آینده تجهیزات و سازمان نیست و آمار و رکورد تولیدی برایش مهم تر است!

بهترین حالت برای مدیریت نگهداری تجهیرات در سازمان ها با توجه به مدل کسب و کار آنها این است که سعی شود حوزه های زیر اگر نیاز است در یک زیر مجموعه قرار گیرند:

  1. برنامه ریزی نت(برنامه ریزی ، آمار)
  2. پایش تجهیزات(نت پیش بینانه)
  3. تعمیرات (مکانیکی ، برق ، ابزار دقیق)
  4. بازرسی فنی

و توسط یک نرم افزار مناسب ارتباطات تسریع شود.

چرا این ساختار خوب است؟

چون باعث می شود بین حوزه های تخصصی نت ارتباط بیشتر و هماهنگی بهتری ایجاد شود.ضمن اینکه بیشترین ارتباط واحد نت با دیگر واحدهای سازمان از طریق واحد برنامه ریزی نت می باشد که با واحد برنامه ریزی تولید ، انبار ، لجستیک و غیره مرتبط می شود.

این مهم است که سازمان شما با استراتژی تعمیرات محوری می خواهد جلو بیاید یا استراتژی نگهداری تجهیزات را مدنظر دارد.در استراتژی نگهداری محور باید حوزه های برنامه ریزی نت و پایش تجهیزات پر رنگ تر باشد و در استراتژی تعمیرات محور فعالیتهای تعمیرات و بازرسی ها زنده تر هستند!

با این موضوع اکثر سازمان های دولتی و بزرگ با دلایل زیادی مخالف هستند اما فقط نگرش ساختارهای وظیفه گرا و غیر فرآیندی است که با این موضوع مخالف هستند البته حق دارند چون وقتی ساختار سازمانی با طبقه بندی مشاغل ادغام شده است ساختار سازمانی وظیفه گرا و طبقه بندی شده است و سنگین است و امروزه با توجه به پیشرفت صنعت و مباحث مدیریتی این نوع ساختارهای سنتی پاسخگو نیست!

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *