اهداف عارضه یابی و نقش آن در بهبود سازمان

[تعداد: ۳   میانگین: ۲.۷/۵]

Getting-Noticed_alexsl_226x150چند روز پیش یکی از خوانندگان محترم سایت ایمیل در خصوص عارضه یابی سازمان واهداف آن ارسال نموده بودند که باب خوبی برای تشریح اهداف عارضه یابی و مدیریت سازمان می باشد.سوال:

سازمان ها معمولا” برای “عارضه یابی” از مشاور خارج مجموعه استفاده می کنند.اما همیشه این سئوال توسط مدیران میانی و کارکنان مطرح است که:ما خودمان مشکلات را می دانستیم ، پس چه لزومی به استفاده از مشاور و هزینه اضافی وجود دارد؟؟ ممنون خواهم شد اگر نظر جنابعالی را درباره ضرورت یا مزیت استفاده از مشاور بدانم.
پاسخ:
این موضوع بیشتر بر می گردد به اهداف شما از عارضه یابی و شخصی را که برای عارضه یابی انتخاب می کنید
اکثر افرادی که عارضه یابی می کنند تجربه و سابقه بالایی ندارند و بیشتر حرف های سازمان را گرد آوری می کنند لذا به نظر من سابقه کار این فرد باید بیش از ۱۵ سال باشد و کارش مشاوره و صنعتی باشد.
اما هدف برای مدیریت خیلی مهم است.

مثلا گاهی شما می دانید مشکلات چیست ولی یک عارضه یابی دانسته های شما را تصدیق و صحه گذاری می کند و یا الویت بندی می کند و این به شما اطمینان خاطر بیشتری می دهد در این خصوص شما از دید مدیریت ارشد سازمان به این موضوع نگاه کنید.

ولی عارضه یابی تخصصی و با افراد با تجربه ضمن اینکه دانسته های شما را تصدیق می کند ممکن است که برخی موارد پنهان و یا نادانسته شما را نیز اعلام کند و یا اینکه موضوعی که شما فکر می کنی می دانید را تکمیل تر و پخته تر ارائه دهد.

بحث دیگر بر می گردد به مشاهدگری عارضه یابی به عنوان شخص ثالثی از سازمان شما اینجا او در فرآیند کاری سازمان شما نیست ولی در کنار شما مشاهده گر نحوه مدیریت سازمان و عکس العمل های کارکنان است و می تواند خیلی خوب مشکلات ارتباطی و رفتاری سازمان را با آنکه ممکن است همه فکر کنند می دانند شناسایی کند.

در این خصوص کتاب های آقای دکتر پیتر دراکر را توصیه می شود مطالعه کنید بخصوص اینکه کتابی تحت عنوان “ماجراهای یک  مشاهده گر” دارد.

بیشترین بهره مندی را هنگامی از عارضه یابی خواهید برد که اهداف را برای خود شفاف کرده باشید و از افراد با تجربه و متفکر در این کار استفاده کنید گاها فقط حضور یک مشاور و عارضه یاب در یک سازمان به مدت سه ماه یا شش ماه گاه یک سال ممکن است توصیه و پیشنهادی ارائه دهد که ارزش افزوده زیادی برای سازمان به ارمغان آورد.

به عنوان مثال چند ماه پیش بعنوان عارضه یابی یک سازمان مهندسی و تولیدی که کار مهندسی معکوس انجام می داد حضور یافتیم بعد از دو ماه ارتباط را قطع کردم و تاکید کردم باید قبل از حضورم یک فرد قوی در سازمان مدیریت کارخانه را در دست بگیرد چون نداشتند از طرف ما کسی معرفی و با بالاترین حقوق معمول و عرف آن سازمان در حال کار است از آن به بعد در سازمان برای مشاوره حضور یافتیم الان با گذشت فقط دو ماه بسیاری از مشکلات و بی برنامگی ها و عدم رضایت مشتریان کم شده است

چرا چون در عارضه یابی تشخیص دادیم دلیل بی سیستمی بودن سازمان (این موضوع را همه کارکنان و مدیریت ارشد سازمان می دانست) نبود فرد قوی در مباحث مدیریتی کارخانه است و کارها تا انتها پیگیری نمی شود چون خود مدیریت ارشد سازمان در زمینه مباحث مهندسی و ساخت گرایش دارد و نه در مدیریت منابع انسانی سازمان لذا افراد زیر دست و استخدام شده نیز بر حسب آنچه ضرورت دارد کار می کنند و بیشترین گرایش مهندسی و تولید است و سیستم گرایی و نگرش مدیریتی در کل ضعیف است.

5 پاسخ
  1. رضا سعیدی
    رضا سعیدی گفته:

    با عرض ادب و احترام
    بنده در یک شرکت تولیدی کار میکنم. مدتیست بعنوان مسئول تعالی معرفی شدم. خودم خیلی به این مقوله علاقمندم و دوست دارم در ایت زمینه فعالیت کنم. از طرفی مدیران شرکت هیچ تغییری را نمیپذیرند و فقط در حد یک اسم اکتفا کردند. ولی من تا آنجایی که درک کردم بحث عارصه یابی خیلی خیلی مهم و جدیست!
    متاسفانه خیای از مدیران قدرت ریسک کردن ندارند چراکه فکر میکنند هر تغییری ممکنست باعث هزینه و شکست باشد که ی وقتی میز و صندلی به خطر نیفته!!!
    من چون خودم به مدیریت هم علاقمندم خیلی مطالعه دارم و تا کنون فرصتی پیش نیامده که بتونم کار کنم. ولی بشدت علاقمند به نظم و تر تیب، برنامه ریزی، چشم انداز، رفاه و ارتقا دانش کاری و فرهنگ سازی هستم. ولی افسوس که اختیارات ناچیز هستند و تنهایی و بدون حامی کاری نمیشه کرد.

    پاسخ
  2. مینو خلیلی
    مینو خلیلی گفته:

    سلام من خیلی علاقمندم در این زمینه فعالیت کنم شما چی پیشنهاد میکنید .ضمن این که سازمانهایی رو میشناسم بشدت موقعیتشان نیازمند دریافت مشاوره هست اما اصلا ب این زمینه توجهی ندارن .
    دانشجوی ترم اخر کارشناسی ارشد MBAبا گرایش ITهستم

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      سلام و وقت بخیر
      شما ابتدا در خصوص این موضوع باید مراحل کار را فرابگیرید و بعد از آن باید تعداد کارخانجات زیادی را دیده باشید و با انواع فرایندهای تولیدی و نیازمندی های آنان در حوزه نگهداری و تعمیرات آشنا باشید
      برای مرحله اول ما دوره جامع مدیریت دارایی فیزیکی و نگهداری و تعمیرات را طرح ریزی کرده ایم که با فیلم و جزوات و مستندات کافی می تواند سطح دانش شما و دیگران را در زمینه پیاده سازی با توجه به مثال ها و تجربیات ما در اجرا کمک کند و مرحله دوم به صنعت اطراف شهر شما بستگی دارد که چقدر ارتباطات موثر داشته باشید
      موفق باشید

      پاسخ
  3. منصور
    منصور گفته:

    سلام آقای مهندس جلالی / خوشوقتم که با راهنمایی استاد اسماعیلیان مبحث عارضه یابی در سازمان برای بایان نامه من انتخاب شد . بیشتر مدیران کنونی سازمان سوادشان در حدی است که از آن گذر غلمی کرده اند و همه زوایای یک شرکت را نمی بینند. وجود مشاوران داخلی باعث میشود برخی اخبار و نکات مهم به سمع و نظر ایشان نرسد و همیشه مصالح و مناسبات و تعارف های بی خوذشان را به عارضه های سیستم و سازمان ترجیه میدهند . اینست که ذر همامی که سازمان احتیاج به رشد دارد ؛این مهم صورت نمی بذیرد.

    پاسخ
  4. جاوید تقی زاده
    جاوید تقی زاده گفته:

    جناب مهندس جلالی
    مجددا ضمن تشکر از طرح سئوال و پاسخ مناسب آن، می بایست بعرض برسانم در پروژه ای که شخصا درحال اجرا هستم وقتی همین سئوال در جلسه عمومی مطرح شد خدمت مدیران آن سازمان گفتم: کاملا صحیح می فرمائید، اما اگر امکان دارد لطفا یکی از عزیزان داوطلب شده و فقط “تعداد” مشکلاتی که همین الان در واحد تحت امرش وجود دارد را بگوید؟ آیا این مشکلات تفکیک شده اند که کدام از جنس مالی، کدامیک قوانین و مقررات ، کدام ها در حوزه نیروی انسانی و… می باشند؟
    پاسخ معلوم بود: “سکوت”!… ادامه دادم:مدیران سازمان مانند فردی هستند که در رودخانه مواج درتقلا و تلاش روزمره قرار دارند و مشاور نقش کسی را دارد که در کنار(ساحل) ایستاده و اگرچه قدرت اجرائی ندارد اما شما را مطلع میکند که کدام سو بروید یا مواظب چه موانعی باشید.
    مشاور برای اینکه خود را اثبات کند سعی دارد تا همه زوایای سازمان را برای پیداکردن مشکل ببیند اما مدیران شاغل همان سازمان، برای رعایت مصالح و سلام علیک و… ناچارند چشم بر روی برخی مشکلات ببندند.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *