استراتژی باد و آتش در مدیریت سیستم نگهداری و تعمیرات

[تعداد: ۰   میانگین: ۰/۵]

fireدر مباحث سیاسی و فرهنگ سازی عمومی مردم استراتژیی وجود دارد تحت عنوان باد و آتش! این موضوع در بسیاری از موارد مدیریتی نیز کاربرد دارد بخصوص در پیاده سازی سیستم های مدیریتی در کارخانجات و از جمله سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات سازمان نیز می توان این موضوع را در نظر داشت ودر پیاده سازی یک سیستم پایدار بهره برد.

باید قبل از اینکه به تبیین این موضوع بپردازیم چند نکته را در نظر بگیرید:

در تکنیک تریز TRIZ که یکی از تکنیک های حل مسئله است و امروز در دنیا به آن به صورت حرفه ای پرداخته می شود واکثر شرکتهای بین المللی و بزرگ جهان هم چون مایکروسافت و گوگل و جنرال موتورز و غیره این تکنیک را به پرسنل واحدهای مهندسی و تحقیق و توسعه به صورت تخصصی آموزش می دهند ، نکته کلیدی وجود دارد! و آن این است که شما می توانید از تکنیک ها و ایده های استفاده شده در رشته ها و تخصص های دیگر استفاده کرده و آن را با توجه به نیاز و تخصص فعلی و مورد نیاز تغییر و بهینه سازی کنید.در واقغ خیلی از روش های بکار برده شده در علوم دیگر را می توانیم در کار خود به صورتی و یا همانند استفاده کنیم ، مثل استفاده نمودار پارتو در علم اقتصاد که هم اکنون در اکثر علوم مدیریتی استفاده می شود.البته باید بدانید که این تکنیک قواعد و اصول ۴۰ گانه ای دارد و بانک اختراعات و اکتشافات بشر در آن روز بروز کامل تر و طبقه بندی می شود و فراگیری و استفاده از آن به دوره های آموزشی ۶ ماه الی دو ساله می انجامد.

استراتژی باد و آتش به این اشاره دارد که برای آنکه مردم به نگرش جدیدی دست یابند و جامعه را تغییر دهند فقط حرف زدن کفایت نمی کند حرف زدن همانند باد می باشد و از بین می رود و مردم را تشویق به عمل نمی کند و اگر هم بکند موقتی است و بعد از مدتی اثرش از بین می رود ولی اگر در مردم فرهنگ سازی شود و بروی نیاز های فعلی آنها و آینده اشان تمرکز شود و با توجه به سطح درک و گیرایی اشان پیش روید مثل این می ماند که بخواهید یک هیزم آتش درست کنید ابتدا باید از نقطه ای کلیدی که نازک ترین و خشک ترین چوب ها هستند ( نیازمندیها و درد های مردم در فکر و اندیشه اشان) کمی آتش گُر دهید و بعد باد خودش آتش را به تمام چوب ها خواهد رساند و آتش مورد نظر مهیا می شود.لذا برای تغییر عمده در جامعه باید روی کلیدترین نیازمندیها مردم فرهنگ سازی شود و بعد با حرف (تبلیغ و سخنرانی و مجله و غیره ) آن را به سطح کل جامعه تسری داد!

در حوزه نگهداری و تعمیرات برای سازمان ها و کارخانجات بزرگ صنعتی یکی از تکنیک های موثر در فرهنگ سازی نگهداری تجهیزات بخصوص در حوزه نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر TPM بحث نگهداری و تعمیرات خودگردان یا نت اپراتوری استراتژی باد و آتش است.بارها در سازمانهای بزرگ شاهد تبلیغ وبزرگ نمایی در زمینه پیاده سازی  سیستم نگهداری و تعمیرات بوده ایم ولی بعد از مدت زمان کوتاهی همه چیز افت کرده است و با وجود اینکه حمایت مدیریتی نیز وجود داشته است ولی بعد از مدتی خود مدیریت نیز از اصرار به پیاده سازی سیستم دست کشیده است!؟

اگر بتوانید مخصوص سازمان خود نیازمندی های کلیدی اپراتور های تولید و تکنسین های نگهداری و تعمیرات را شناسایی کنید و بروی آنها مبادرت به فرهنگ سازی و کلاس های آموزشی یا افزایش دستمزدها و سیستم های ارزیابی و سنجش عملکرد را تمرکز دهید قادر خواهید بود ابتدا نگرش فکری پرسنل سازمان را شناسائی کنید و مبتنی بر این شناخت بروی نیاز مندی های نگهداری و تعمیرات تجهیزات برنامه ریزی بلند مدت را طرح ریزی نمایید و گام به گام از ساده ترین موارد به بزرگ ترین ها پیش روید.این موضوع همانند این است که شما ابتدا شاخه های خشک و کوچک را شناسایی کرده اید و آتش کوچک کبریت خود را به آنها نزدیک کرده اید و چون آنها تشنه حضور آن هستند آتش می گیرند و بعد باد یا فوت است که به کمک شما می آید و تمام شاخه های بزرگ و حتی نیم خشک را آتش می زد.

باید روی نیازمندی های شخصی ، کاری ، ابزاری و پیشنهادات پرسنل تولید و نت کار کرد و با آنها نزدیک شد و از طرفی با اطلاع از تکنیک ها و ابزارهای مدیریتی سیستم نگهداری و تعمیرات برنامه و نقشه مسیر پیاده سازی نگهداری تجهیزات را ترسیم و اجرا کرد.به نظر می رسد برای دستیابی به پایدار ترین سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات وقتی حاصل می شود که پرسنل تولید و نگهداری سازمان از یک نگرش جدید و صحیح در نگهداری تجهیزات برخوردار شوند و این نگرش جدید هیچگاه با دستورالعمل ، آموزش ، تشویق و تنبیه و فشار مدیریتی بدست نخواهد آمد مگر اینکه فکرها و ایده ها و نیازمندیهای شخصی افراد از کار و حضور در سازمان را تغییر دهید و بعد خودشان به دنبال فراگیری تکنیک ها و ابزارها داوطلب خواهند بود.

انشالله موفق باشید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *