ارزیابی و سنجش عملکرد پرسنل نگهداری و تعمیرات

[تعداد: ۳   میانگین: ۳.۳/۵]

article_targetaudienceبرای مدیریت واحد نگهداری و تعمیرات یک سازمان یکی از نیازمندی های اصلی برای مدیریت فعالیتهای نگهداری و تعمیرات ارزیابی و سنجش عملکرد پرسنل واحد نت است.به طور کلی ارزیابی و سنجش عملکرد پرسنل واحد کمک می کند که بتوانیم کاستی ها و نقاط ضعف مدیریتی واحد را شناسائی کنیم.

در زیر مواردی از مزایای سیستم ارزیابی و سنجش عملکرد پرسنل واحد نگهداری و تعمیرات لیست شده است:

  1. شناسایی نقاط قوت و ضعف سیستم مدیریت نت
  2. شناسائی میزان عملکرد فعالیتهای تک تک پرسنل نت
  3. امکان بررسی روند مثبت و یا منفی عملکرد پرسنل نت
  4. شناسائی نوع عکس العمل پرسنل نت به مسائل خارجی و داخلی واحد و سازمان
  5. امکان برنامه ریزی بروی رضایت و افزایش عملکرد پرسنل نت
  6. امکان برنامه ریزی های آموزشی و ارتقاء سطح مهارتهای فنی و سیستمی پرسنل نت
  7. برآورد دقیق و منظم از نیازمندیهای پرسنل نت و عوامل موثر در افزایش عملکرد آنها
  8. امکان ایجاد رقایت کاری و افزایش حساسیت های اجرایی در پرسنل نت
  9. بازخورد موثر به پرسنل نت از فعالیتهای نت و عملکردشان
  10. امکان پیاده سازی سیستم پاداش و یا تشویق برای رضایت پرسنل نت

اما پیاده سازی سیستم ارزیابی و سنجش عملکرد پرسنل نگهداری و تعمیرات در واحد نت ساده نیست و اگر درست طرح ریزی نشود باعث یک سری مشکلات و عواقب منفی در نگرش پرسنل واحد می شود و بخصوص اینکه این سیستم باید هماهنگی با دیگر سیستم های ارزیابی سازمان نیز داشته باشد که باعث مشکلات دیگری نشود از عمده مشکلات سیستم ارزیابی و سنجش عملکرد پرسنل نگهداری و تعمیرات که اگر بدرستی طرح ریزی نشده باشد می توان موارد زیر را نام برد:

  1. ندید تلاش و عملکرد واقعی پرسنل
  2. حس سرخوری و عدم رضایت از مدل ارزیابی و سنجش عملکرد
  3. بازخور منفی و عکس العمل ها منفی از پرسنل نت
  4. انحراف در برنامه ریزی ها فعالیتهای نگهداری و تعمیرات و برنامه های آموزشی
  5. ایجاد حسادت و رقابت منفی
  6. ایجاد کانال های ارتباطی برای افزایش امتیاز
  7. پراکندگی داده ها و مسکوت ماندن اجرای سیستم در آینده
  8. فرار پرسنل نت از واحد نت و یا سازمان
  9. عدم تعهد اخلاقی و کاری پرسنل نت به فعالیتهای خویش و واحد نت

برای پیاده سازی یک سیستم ارزیابی و سنجش عملکرد پرسنل نگهداری و تعمیرات بسیار از سازمان ها به دنبال مدل های اجرایی و الگوهای دیگر در واحدهای دیگر سازمان و یا سازمانهای دیگر هستند و این کار خوب است ولی در حد الگو برداری و اکثر سازمانها چون تجربه طرح ریزی این گونه سیستم ها را ندارند به کپی کردن و اجرای آن اکتفا می کنند و متاسفانه بعد از مدتی سیستم متوقف و دچار مشکلات اجرایی می شود.با آنکه پیشنهاد می شود از مدل های مختلف الگو برداری شود و حتی استانداردهایی که در سازمانهای بزرگ طرح ریزی شده است دیده و مطالعه گردد ولی حتما خاص سازمان و واحد نت طرح ریزی مجدد گردد.در طرح ریزی یک سیستم ارزیابی و سنجش عملکرد پرسنل نگهداری و تعمیرات می توانید محدودیتها و عوامل زیر را مبنا کار قرار دهید:

  1. میزان سطح تحصیلات پرسنل نت
  2. میزان سابقه کاری کلی پرسنل و سابقه کاری در سازمان
  3. مدل و برنامه کاری فرآیند تولید سازمان
  4. نوع تجهیزات و نیازمندیهای برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات آنها
  5. فرهنگ محلی و منطقه مردمی
  6. فرهنگ کاری و مدیریتی سازمان
  7. سن و قدمت سازمان و پرسنل نت
  8. میزان پراکندگی مسافتی فعالیت های نت و تجهیزات
  9. ابزارهای و تجهیزات کمکی در فعالیتهای نگهداری و تعمیرات

توجه داشته باشید موارد فوق به عنوان محدودیت های سیستم در طرح ریزی می باشند و عوامل و مبانی محتوی سیستم ارزیابی و سنجش عملکرد پرسنل نگهداری و تعمیرات را ضرورتا تشکیل نمی دهند بلکه با توجه به موارد فوق باید محتوی چک لیست ها و دستورالعمل های سیستم ارزیابی و سنجش عملکرد پرسنل نگهداری و تعمیرات را طرح ریزی کرد.

ادامه دارد

1 پاسخ
  1. صادق میرحسینی
    صادق میرحسینی گفته:

    با عرض سلام و خسته نباشید.
    با احترام و تشکر فراوان از زحمات جنابعالی.آقای جلالی مطلب فوق که در مورد ارزیابی عملکرد پرسنل نگهداری و تعمیرات خیلی خوب و عالی بود.اگر مقدور هست ادامه این مطلب را در سایت آپلود کنید تا ازآن استفاده کامل را ببریم.خدا به شما اجر و پاداش فراوان بدهد. با تشکر فراوان

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *