برای تجهیزات سیار (خودرو ،واگن ،کامیون و…) چه نوع شاخص های نت مناسبند؟ بخش دوم

[تعداد: ۱   میانگین: ۵/۵]

ghatarبخش اول  ” برای تجهیزات سیار (خودرو ،واگن ،کامیون و…) چه نوع شاخص های نت مناسبند؟ ”  نکات مهم و پیش فرض های اصلی طرح شده است و حتما آن را بخوانید و ادامه دهید.در نظر بگیرید در تجهیزات کارخانجات چند پارامتر کلیدی در بحث تجهیزات وجود دارد که در فرمول های شاخص های نگهداری و تعمیرات نیز نقش بازی می کنند.آنها چی هستند:

  1. زمان
  2. نیروی انسانی
  3. مواد مصرفی
  4. قطعات
  5. شرایط کار

که مقوله زمان اهمیت ویژه ای دارد و معمولا ساعات عملیاتی دستگاه برای برنامه ریزی تعویض قطعات و روغن مهم است.در واقع پارامتر زمان با ساعات کارکرد (عملیات) دستگاه ارتباط پیدا می کند و اکثر شاخص های نگهداری و تعمیرات پایه زمان را در خود دارند و لذا دقت و صحت این شاخص ها بسیار وابسته به محاسبه دقیق زمان کارکرد یا عملیات دستگاه می باشد.این موضوع مهمی است اکثر سازمانها و هم چنین نرم افزار های نگهداری و تعمیرات بدلیل ضعف محاسبات زمانی و یا ورود اطلاعات حدودی و کلی در خصوص زمان کارکرد تجهیز گزارشات و شاخص های اشتباهی را تحلیل می کنند.

حال بر گردیم به تجهیزات سیار ، در این خصوص نیز پارمترهایی داریم مشابه تجهیزات ثابت کارخانه ای با این تفاوت که یک پارامتر مسافت نیز به آن اضافه می شود:

  1. مسافت
  2. زمان
  3. نیروی انسانی
  4. مواد مصرفی
  5. قطعات
  6. شرایط کار

پارامتر مسافت و زمان می توانند تابع یکدیگر باشند ولی حتما نباید توقع ارتباط شفاف بین آنها داشته باشیم.مثلا فرض کنید که یک لودر ممکن است ۵ ساعت کار کند و مسافتی معادل ۲ کیلو متر را طی کرده باشد ولی یک کامیون در ۵ ساعت مسافتی بیش از ۵۰۰ کیلومتر را طی کرده باشد.در این دو حالت شاخص های زمانی برای فعالیتهای نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه متفاوت می شود.مثلا اگر تعریف کنیم که فیلتر هوا هر ۸۰۰۰ کیلومتر تعویض شود این موضوع برای لودر معنی نمی دهد و به مشکل بر می خورید ولی برای کامیون درست عمل کرده اید.

از طرفی برای واگن ها و سیستم قطار بین شهری و قطار شهری نیز بحث ارتباط و تابع مسافت و زمان نیز صدق می کند.هم چنین بحث شرایط کار از مسائل بسیار مهم در تعریف شاخص ها و هدف گذاری آنها می باشد البته بیشتر در هدف گذاری و تعیین حدود مجاز نقش دارد مثلا یک واگن در خط مشهد – تهران برنامه نگهداری پیشگیرانه اش می تواند بسیار متفاوت و کم هزینه تر از یک واگن در خط تهران – اهواز باشد چون خط ریل آهن تهران – مشهد از کیفیت و یک نواختی بیشتر برخوردار است لذا وقتی در شاخص های نگهداری و تعمیرات بحث مسافت و یا زمان را تحلیل می کنید باید بگوییم در کدام خط ریل این واگن استفاده است.

اما نکته مهم در شاخص های نگهداری و تعمیرات تجهیزات سیار پیدا کردن رابطه منطقی موجود در سیستم تجهیزات سیار سازمان بین زمان و مسافت است.این ارتباط باید برای هر سازمان و تجهیزات سیارش بهینه سازی و طرح ریزی شود.چون تجهیزات سیار هستند رابطه مهمی بین مسافت و زمان بنام سرعت نیز داریم که می تواند مدل بهره برداری از تجهیزات را به ما نشان دهد.مثال می زنیم ، سازمان شما توزیع کننده مواد غذائی در یک شهر بزرگ است حدود ۱۰۰ عدد کامیونت این مواد را در سطح شهر توزیع می کنند حدود ۸۰ عدد از این کامیونت ها در داخل شهر و مرکز آن تردد دارند و ۲۰ عدد از آنها در حومه شهر تردد دارند.متوسط سرعت حرکت ۸۰ عدد از کامیون ها در داخل شهر حدود ۵۰ کیلومتر در ساعت است و متوسط سرعت ۲۰ کامیون در حومه شهر ۹۰ کیلو متر در ساعت است زمان و مساقت طی شده و هم چنین متوسط سرعتهای تردد این کامیونها در برنامه ریزی پیشگیرانه تعویض روغن ، فیلتر هوا ، فیلتر روغن و سرویس های ماهانه و غیره تفاوت زیادی ایجاد می کند و حتی فرمولاسیون برخی از شاخص ها  را باید کمی تغییر دهید.

این طور نیست!؟

آیا برای قطار شهری تهران شاخص MTBF معنی دارد؟ یا اینکه شاخص MDBF ( حرف D مخفف مسافت Distance) را باید تعریف کنیم ؟ یا اینکه رابطه بین زمان و مسافت را باید ابتدا کشف کنیم و بعد فرمول خرابی بین دو تابع را بهبود دهید!؟

شاخص های دسترسی یا آماده بکاری تجهیزات سیار آیا می تواند در حوزه نگهداری و تعمیرات تعریف شود؟

ادامه دارد…

3 پاسخ
  1. جاوید تقی زاده
    جاوید تقی زاده گفته:

    جناب آقای مهندس جلالی
    با سلام و تشکر از مطلب خوب تان.
    دو نکته لازم بیادآوریست:
    ۱- سال هاست (شاید یک دهه است)که در صنعت ریلی کشور شاخص MDBF استفاده می شود و خوشبختانه کارشناسان این صنعت، از مدت ها قبل نسبت به این موضوع آگاهی داشته اند.
    ۲-برنامه نت قطاری که در مسیر تهران- مشهد سیر می کند با قطار مسیر تهران-اهواز در کلیات تفاوت ندارد بلکه interval برخی اجزاء (خیلی تعداد کم)، در این دو مسیر متفاوت است.
    احتمالا اطلاع دارید که هر واگنی می تواند از روی یک قطار به قطار دیگری منتقل شده و در مسیر جدید سیر نماید اما در هر صورت برنامه نت آن ثابت و تابع مقررات راه آهن جمهوری اسلامی است.

    موید باشید

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      سلام بر جناب آقای مهندس تقی زاده گرامی
      مشتاق دیدار
      خیلی ممنون بابت پیام و نکات مفیدی که طرح کردید
      در خصوص شاخص MDBF تحلیل اطلاعات و نتیجه گیری از آن مهم است در صنعت ریلی کشور جایی را ندیدم که یک فرمول درستی استفاده کنند دو اینکه داده های درست و به موقع و منسجمی گرد آوری کرده باشند و در نهایت تحلیل و نتیجه گیری مناسبی شده باشد که حسب آن اقدامات تعریف شده باعث بهبود و افزایش قابلیت اطمینان تجهیزات شده باشد. اگر نمونه خوبی که در سطح صنعت ریلی ثبات پیدا کرده باشد داشته باشید محبت کنید ارسال کنید
      در خصوص برنامه نت قطاری مسیر تهران و مشهد و مسیر تهران و اهواز چند نکته وجود دارد که باید در برنامه نگهداری تجهیزات تفاوت ایجاد می کند یکی اینکه این دو مسیر از نظر زیرساخت و کیفیت مسیر یکسان نیستند کیفیت مسیر تهران و مشهد بالاتر و نوسانات کمترتر دارد و مسیر تهران به اهواز گاها فرسوده و نوسانات بیشتر دارد لذا واگن و لوکوموتیو روی این خطوط استهلاک ها مختلفی مواجه هستند که در عمل برنامه نگهداری و تعمیرات را تغییر می دهند نکته دوم روی مبحث بهره بردار و استاندارد سازی مهارت پیمانکاران تعمیراتی در این دو مسیر است که مطمنا یکسان نیستند و باز باید برنامه نگهداری و تعمیرات تغییرات محتویی زیاد داشته باشد
      از آنجایی که سیستم مدیریت صنعت ریلی کشور هم چون دیگر صنایع دولتی منسجم و استاندارد نیست عملا با مشکل گردآوری داده درست و مناسب ، عدم تحلیل و اثربخشی فعالیت های نگهداری و تعمیرات مواجه می شویم
      امیدوارم با درایت مدیران و کارشناسان خوبی هم چون شما که در این صنعت فعال هستند تحولات خوبی ایجاد شود
      موفق باشید

      پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      تکمیلی مبحث ۱
      در قطار شهری مشهد روی شاخص MDBF با اینکه جهانی است کمی شبه داشتم به این نتیجه رسیدم که این شاخص حتما باید با شاخص MTBF تجهیز با هم محاسبه و تحلیل شود و فاصله طی شده به عنوان ملاک تحلیل قرار نگیرد دقیقا مثل اینکه در تجهیزات خطوط تولید شما نباید فقط شاخص MTBF را محاسبه کنید شاخص MTTF را هم نیاز دارید در واقع شاخص MDBF مشابه شاخص MTTF است و معادل شبیه سازی شده MTBF نیست

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *