برای تجهیزات سیار (خودرو ،واگن ،کامیون و…) چه نوع شاخص های نت مناسبند؟ بخش دوم

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

ghatarبخش اول  ” برای تجهیزات سیار (خودرو ،واگن ،کامیون و…) چه نوع شاخص های نت مناسبند؟ ”  نکات مهم و پیش فرض های اصلی طرح شده است و حتما آن را بخوانید و ادامه دهید.در نظر بگیرید در تجهیزات کارخانجات چند پارامتر کلیدی در بحث تجهیزات وجود دارد که در فرمول های شاخص های نگهداری و تعمیرات نیز نقش بازی می کنند.آنها چی هستند:

  1. زمان
  2. نیروی انسانی
  3. مواد مصرفی
  4. قطعات
  5. شرایط کار

که مقوله زمان اهمیت ویژه ای دارد و معمولا ساعات عملیاتی دستگاه برای برنامه ریزی تعویض قطعات و روغن مهم است.در واقع پارامتر زمان با ساعات کارکرد (عملیات) دستگاه ارتباط پیدا می کند و اکثر شاخص های نگهداری و تعمیرات پایه زمان را در خود دارند و لذا دقت و صحت این شاخص ها بسیار وابسته به محاسبه دقیق زمان کارکرد یا عملیات دستگاه می باشد.این موضوع مهمی است اکثر سازمانها و هم چنین نرم افزار های نگهداری و تعمیرات بدلیل ضعف محاسبات زمانی و یا ورود اطلاعات حدودی و کلی در خصوص زمان کارکرد تجهیز گزارشات و شاخص های اشتباهی را تحلیل می کنند.

حال بر گردیم به تجهیزات سیار ، در این خصوص نیز پارمترهایی داریم مشابه تجهیزات ثابت کارخانه ای با این تفاوت که یک پارامتر مسافت نیز به آن اضافه می شود:

  1. مسافت
  2. زمان
  3. نیروی انسانی
  4. مواد مصرفی
  5. قطعات
  6. شرایط کار

پارامتر مسافت و زمان می توانند تابع یکدیگر باشند ولی حتما نباید توقع ارتباط شفاف بین آنها داشته باشیم.مثلا فرض کنید که یک لودر ممکن است ۵ ساعت کار کند و مسافتی معادل ۲ کیلو متر را طی کرده باشد ولی یک کامیون در ۵ ساعت مسافتی بیش از ۵۰۰ کیلومتر را طی کرده باشد.در این دو حالت شاخص های زمانی برای فعالیتهای نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه متفاوت می شود.مثلا اگر تعریف کنیم که فیلتر هوا هر ۸۰۰۰ کیلومتر تعویض شود این موضوع برای لودر معنی نمی دهد و به مشکل بر می خورید ولی برای کامیون درست عمل کرده اید.

از طرفی برای واگن ها و سیستم قطار بین شهری و قطار شهری نیز بحث ارتباط و تابع مسافت و زمان نیز صدق می کند.هم چنین بحث شرایط کار از مسائل بسیار مهم در تعریف شاخص ها و هدف گذاری آنها می باشد البته بیشتر در هدف گذاری و تعیین حدود مجاز نقش دارد مثلا یک واگن در خط مشهد – تهران برنامه نگهداری پیشگیرانه اش می تواند بسیار متفاوت و کم هزینه تر از یک واگن در خط تهران – اهواز باشد چون خط ریل آهن تهران – مشهد از کیفیت و یک نواختی بیشتر برخوردار است لذا وقتی در شاخص های نگهداری و تعمیرات بحث مسافت و یا زمان را تحلیل می کنید باید بگوییم در کدام خط ریل این واگن استفاده است.

اما نکته مهم در شاخص های نگهداری و تعمیرات تجهیزات سیار پیدا کردن رابطه منطقی موجود در سیستم تجهیزات سیار سازمان بین زمان و مسافت است.این ارتباط باید برای هر سازمان و تجهیزات سیارش بهینه سازی و طرح ریزی شود.چون تجهیزات سیار هستند رابطه مهمی بین مسافت و زمان بنام سرعت نیز داریم که می تواند مدل بهره برداری از تجهیزات را به ما نشان دهد.مثال می زنیم ، سازمان شما توزیع کننده مواد غذائی در یک شهر بزرگ است حدود ۱۰۰ عدد کامیونت این مواد را در سطح شهر توزیع می کنند حدود ۸۰ عدد از این کامیونت ها در داخل شهر و مرکز آن تردد دارند و ۲۰ عدد از آنها در حومه شهر تردد دارند.متوسط سرعت حرکت ۸۰ عدد از کامیون ها در داخل شهر حدود ۵۰ کیلومتر در ساعت است و متوسط سرعت ۲۰ کامیون در حومه شهر ۹۰ کیلو متر در ساعت است زمان و مساقت طی شده و هم چنین متوسط سرعتهای تردد این کامیونها در برنامه ریزی پیشگیرانه تعویض روغن ، فیلتر هوا ، فیلتر روغن و سرویس های ماهانه و غیره تفاوت زیادی ایجاد می کند و حتی فرمولاسیون برخی از شاخص ها  را باید کمی تغییر دهید.

این طور نیست!؟

آیا برای قطار شهری تهران شاخص MTBF معنی دارد؟ یا اینکه شاخص MDBF ( حرف D مخفف مسافت Distance) را باید تعریف کنیم ؟ یا اینکه رابطه بین زمان و مسافت را باید ابتدا کشف کنیم و بعد فرمول خرابی بین دو تابع را بهبود دهید!؟

شاخص های دسترسی یا آماده بکاری تجهیزات سیار آیا می تواند در حوزه نگهداری و تعمیرات تعریف شود؟

ادامه دارد…

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *