تحلیلی بر نگرش سازمان ها به نرم افزار های نگهداری و تعمیرات

[تعداد: ۰   میانگین: ۰/۵]

network_enot_poloskun_226x150هفته پیش در تهران ، کرج و کاشان بودم و بعد از آن سریعا در مشهد یک کارخانه فولاد و بعد از آن در یکی از بزرگ ترین بیمارستان های کشور در زمینه نگهداری و تعمیرات مبحث مشاوره را پیش بردیم.جمعا اگر قطار شهری مشهد را اضافه نکنیم حدود ۵ سازمان در خصوص مباحث نگهداری و تعمیرات و از جمله نرم افزار نگهداری و تعمیرات CMMS بحث شد.

در یکی از کارخانجات فوق که در زمینه فولاد کار می کرد نرم افزار نگهداری و تعمیرات آنها بررسی کوتاه شد ودیگر سازمان ها برای پیاده سازی نرم افزار نگهداری وتعمیرات صحبت شد.آنچه در بازدید نرم افزار نت کارخانه فولاد کسب شده بد نیست که به اطلاع شما خوانندگان محترم سایت نت بهره ور فراگیر نیز برسد.

لذا به صورت خلاصه موارد زیر اشاره می گردد:

  1. نگرش سازمان ها بابت نرم افزار نگهداری و تعمیرات مبتنی بر سوابق وتجربیات قبلی سازمان از نرم افزار های دیگر نصب شده است و لذا سطح توقعات نیز همان قدر است.
  2. تفاوت زیادی بین نرم افزار CMMS با EAM و ERP می تواند وجود داشته باشد و حوزه CMMS تخصصی تر است و زیر مجموعه ای از حوزه ای دیگر می تواند قرار گیرد ولی در اکثر نرم افزار های بزرگ ERP حوزه نگهداری و تعمیرات بسیار سطحی برخورد شده است.
  3. کلیه نرم افزارهایی که در فرآیند کاری خودشان مبحث برنامه ریزی و طرح ریزی زمانی و نیروی انسانی و یک عامل فیزیکی دیگر مثل تجهیز شامل می شوند نرم افزار های پیچیده و سختی هستند.شما نگاهی به نرم افزارهای مالی ، حسابداری ، حقوق و دستمزد ، آموزش و انبار و غیره بیاندازید.اکثر آنها براحتی در سازمانها پیاده سازی می شوند و ساده ترین آنها شاید براحتی حدود ۶۰ درصد نیازمندی های یک سازمان را پاسخگو باشند.ولی نرم افزار های مبتنی بر برنامه ریزی و طرح ریزی زمانی و غیر نرم افزار های تخصصی ، سخت و احتمال موفقیت پیاده سازی آنها در سازمان کمتر از ۷۰ درصد آن هم وابسته به تیم و مدل پیاده سازی می باشد.مثل نرم افزار برنامه ریزی تولید یا نرم افزار نگهداری و تعمیرات.
  4. سازمان های بزرگ و معروف نرم افزارهای زیادی در زمینه های مدیریتی ارائه داده اند ولی اکثر آنها در حوزه برنامه ریزی تولید و برنامه ریزی نگهداری وتعمیرات برای هر سازمانی موفق نبوده اند!
  5. اطلاعات اکثر مدیران ارشد سازمان ها نسبت به نرم افزارهای نگهداری وتعمیرات کم و محدود است.
  6. مدل سازی نرم افزار برای کاربر مجزا از محتوی نرم افزار است و پیش بینی دسترسی آسان به ماژول ها و کار ساده با آنها از عوامل موفقیت زیاد نرم افزار می باشد.
  7. در نرم افزارهای جامع باید توجه کنیم کسی که با نرم افزار مالی کار می کند شکل و نمایش ماژول هایش با کسی که در حوزه نگهداری و تعمیرات کار می کند باید متفاوت باشد و نگاه افراد و کاربران به نرم افزار تفاوت اساسی دارد در واحد برنامه ریزی نت و پرسنل تعمیراتی حوزه کاری بسیار متفاوت با یک نرم افزار مالی است!

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *