مدل پایدار پیاده سازی نرم افزار نگهداری و تعمیرات CMMS در سازمان Step Modules

[تعداد: ۰   میانگین: ۰/۵]

goldfish_mikdam226x150در زمینه نرم افزار نگهداری و تعمیرات مبتنی بر مدیریت دانش نگهداری وتعمیرات CMMS-MKMS در سایت مطلب زیادی درج نکردم و برای اولین بار حدود دو سال پیش در یکی از کنفرانس های نگهداری و تعمیرات در تهران تئوری مدیریت دانش نگهداری و تعمیرات MKMS مطرح شد.در ممیزی های نگهداری و تعمیرات سازمان های بزرگ و متوسط در سطح کشور به این نتیجه رسیدیم که اکثر آنها از یک نرم افزار نگهداری و تعمیرات استفاده می کنند ولیاستفاده صحیح و حداکثری از آن نرم افزار مقدور نبوده است و در نهایت فقط بخش گزارش های تعمیراتی و کمی هم پرینت گرفتن چک لیست های PM فعال است و دیگر امکانات نرم افزار غیر فعال می باشد و یا اینکه استفاده ای نمی شود.

همیشه برای پیاده سازی صحیح نرم افزار نگهداری و تعمیرات دنبال یک مدل و روش استاندارد و بهینه بوده ایم.نقظه ضعف اکثر شرکت های ارائه دهند نرم افزار های نگهداری و تعمیرات کشور در این است که آنها خودشان در حوزه نگهداری و تعمیرات پای کار نبوده اند یا اینکه سابقه زیادی ندارند و بیشتر برنامه نویسی و تحلیل درخواست های مشتریان را دنبال کرده اند و در بازه های زمانی کوتاه در سازمان ها برای پیاده سازی نرم افزار ها حضور داشته اند! و بعد از آن پشتیبانی فنی نرم افزار را دنبال کرده اند و پشتیبانی محتوی سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات وجود نداشته است و یا سابقه آن کم است.

اخیرا در یکی از سازمان های بزرگ نرم افزار نگهداری و تعمیراتی را مشاهده کردم که در طول یک سال شرکت ارائه دهنده نرم افزار که بسیار مشهور هم می باشد و در حوزه های نفت و گاز و پتروشیمی نیز سابقه دارد برای خواسته های مشتری برخی ماژول ها را بهینه کرده است و تغییراتی را داده است! اما نکته کلیدی در این است که خواسته و فرمول مشتری در این زمینه اشتباه است! به طور کلی طرح ریزی سیستم نگهداری وتعمیرات در آن حوزه خاص کاملا با حوزه صنعتی و خط تولیدی فرق می کند و باید طرح ریزی را تغییر داد.با اینکه بیش از یک سال از پیاده سازی این نرم افزار می گذرد شاید فقط حدود ۳۰ درصد از این نرم افزار استفاده می شود و بخش های دیگر بلااستفاده باقی مانده است! چرا؟ آیا شرکت برنامه نویس قصوری دارد یا سیستم نگهداری و تعمیرات سازمان ؟ یا هردو؟

بگذریم ، …

یکی از مبانی اصلی در پیاده سازی سیستم های مدیریتی داشتن الگو و مدل پیاده سازی است و آن چیزی است که در سازمان های  کم است.مدل  Step Modules یکی از پایدارترین و اصولی ترین مدل های پیاده سازی نرم افزار در سازمان های بزرگ و پیشرو در سیستم سازی نرم افزار های نگهداری و تعمیرات می باشد که برای اولین بار در کشور توسط کارشناسان شرکت مشاوران تدبیر پرداز آویژه طرح ریزی و اجرا می گردد.

در این مدل مبتنی بر تعداد ماژول های نرم افزار نگهداری وتعمیرات CMMS-MKMS ابتدا یک الی دو ماژول از نرم افزار در سازمان نصب می گردد و کاربران باید با آن دو ماژول کار کنند و ورود اطلاعات نمایند در حین ورود اطلاعات تیم مشاور نظارت داشته و خطاهای کاربران را در ورود اطلاعات بر طرف و آموزش های لازم را گام به گام انتقال می دهد بعد از اتمام ورود اطلاعات ماژول های بعدی نرم افزار نگهداری و تعمیرات نصب می گردد و تا اتنهای باز ۸ الی ۱۰ کلیه ماژول ها نصب و ورود اطلاعات آن انجام می گردد ممکن است برخی از ماژول ها به دلیل کثرت اطلاعات تجهیزات وقت و زمان بیشتری نیاز داشته باشد که در بازه ۸ الی ۱۰ نگجند که در آن صورت نمونه های پایلوت انتخاب و مراحل کار ادامه می یابد.
در این مدل بیشترین پایداری و اطمینان از نصب ، راه اندازی ، آموزش ، رفع خطاهای کاربری و اجرای نرم افزار نگهداری و تعمیرات CMMS-MKMS کسب می شود و بیش از ۹۰ در صد از امکانات نرم افزار توسط کاربران استفاده می گردد.در حالی که در اکثر نرم افزار نگهداری و تعمیرات داخلی و خارجی این اصول رعایت نشده و فقط به راه اندازی و نصب و آموزش یک ماه نرم افزار اکتفا و با پشتیبانی فنی نرم افزار در بازه یک سال کار جمع می شود.در حالی که در مدل فوق نرم افزار اصولی و گام به گام با رشد آگاهی و شناخت کاربر مستقر می شود و بعد از استقرار نیز نرم افزار یک سال پشتیبانی کامل و رایگان می گردد.

نکته کلیدی این مدل ارائه مشاوره های سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات به سازمان در طرح ریزی فرآیند نگهداری و تعمیرات آن است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *