پاسخ سوال کلیدی در خصوص گردش فرآیند نت

lamp bulb tulips isolated on white with clipping pathیک ماه پیش در سایت سوالی طرح شد در خصوص گردش کار های نگهداری و تعمیرات ، دوستان محبت کردند و پاسخ های کامل و طولانی خوبی ارائه دادند بابت دقت در پاسخ دهی از کلیه عزیزان سپاس گزارم.قبل از اینکه پاسخ را مرور کنیم یکبار سوال را  تکرار می کنیم:

سوال:

فرض کنید موعد انجام فعالیت های ماهانه یکی از دستگاه های سازمان رسیده است این دستگاه یک کمپرسور نسبتا بزرگ است.مطمئنا” واحد برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات سازمان یک تقویم کاری نت برنامه ریزی شده برای این دستگاه در نظر گرفته است.الان سرموعد ماهانه است پرسنل برنامه ریزی نت سازمان یک پرینت از چک لیست نگهداری و تعمیرات ماهانه این دستگاه که افراد و رسته های نت موردنیاز در آن نیز قید شده است آماده کرده اند و اعلام انجام PM می شود.

در چک لیست نت برنامه ریزی شده مذکور حدود ۱۰ آیتم نت پیشگیرانه PM وجود دارد که باید انجام شود.از حدود ده آیتم چک لیست ۸ آیتم انجام شده و بدون مشکل خاص می باشند ولی دو آیتم از چک لیست مشکل دارند یکی از آیتم ها بازدید سطح روغن است و دیگری نشتی روغن است.پرسنل رسته مکانیک که برای انجام چک لیست نت برنامه ریزی شده این دستگاه اقدام کرده است آیتم اولی را سریع رفع می کند و کمتر از یک ربع کار انجام می شود ولی برای آیتم دومیکه نشتی روغن وجود دارد باید دستگاه را دمونتاژ و احتمالا قطعه ای را تعویض و زمانی حدود دو ساعت نیاز دارد.

در سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات با مشاهده این نوع مشکل همانند آیتم دوم که وجود نشتی روغن دیده می شود روند گردش کار و درخواست کار ، صدور دستور کار و گزارشات چگونه می تواند باشد!؟

پاسخ:

برای این مورد نشتی ، درخواست کار از نوع تعمیرات پیشگیرانه صادر می شود چون در زیر مجموعه فعالیتهای نت پیشگیرانه و برنامه ریزی شده قرار دارد ولی دستگاه خراب نشده است و در حال کار است و برای انجام این تعمیرات پیشگیرانه امکان برنامه ریزی می باشد.

در چک لیست نت برنامه ریزی شده این دستگاه آیتم نشتی کد درخواست کار تعمیرات پیشگیرانه صادر شده درج می شود.

هنگامی که پرسنل در زمان مقرر شده برای انجام رفع نشتی (اصلاح) دستگاه می روند باید دلیل و علت اصلی وقوع نشتی را بررسی کنند و اگر به اقدام خاص و ویژه ای به جز رفع نشتی (اصلاح) به طور معمول نیاز داشت درخواست اقدام اصلاحی صادر می شود که این جدا از داستان رفع نشتی (اصلاح) می باشد.

اگر در هنگام بررسی قطعه ای خراب شده بود و تعویض گردید اطلاعات خرابی این قطعه ثبت و در گزارشات آینده شاخص های قابلیت اطمینان این قطعه مثل MTBF محاسبه می شود ولی این شاخص ها برای دستگاه صادق نمی باشند زیرا دستگاه خراب نشده است و فقط یکی از قطعات آن خراب بوده است که سریع در نت پیشگیرانه کشف شده است و دستگاه افت بازده یا توقف نداشته است.

تمام

در پاسخ ها متوجه شدم دوستان برداشت خاصی از اقدام اصلاحی دارند و یا اینکه عزیزانی که در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی هستند بر اساس یک سنت قدیمی جواب داده اند که انشالله در آینده در این خصوص توضیحات بیشتری خواهیم داد.

عزیزانی که در پاسخ گویی مشارکت داشتند لطف کنند به آدرس ایمیل سایت آدرس دقیق پستی بهمراه کد پستی اعلام فرمایند تا کتاب های نت به رسم یادگاری تقدیم شود.

2 پاسخ
  1. بهروز بازیار
    بهروز بازیار می گوید:

    با احترام می توانم کتاب شما را داشته باشم: آدرس تهران- خیابان دماوند-میدان امامت

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *