چگونه از حسن اجرای نت پیشگیرانه اطمینان حاصل می کنید!؟

TPMاین یک سوال مهم است.بخصوص برای کارخانجات و صنایع بزرگ کشورپاسخ به این سوال حیاتی است.در نظر بگیرید در صنعت پتروشیمی ، نفت ، گاز ، سیمان ، معدن ، بندر ، فولاد و غیره سازمان بیش از ۲۰۰۰۰ هزار تجهیز دارد از طرفی تعداد زیادی پیمانکار تعمیراتی در سازمان انجام فعالیت های تعمیراتی و پیشگیرانه را انجام می دهند.

در ماه احتمالا بیش از ۵۰۰۰۰ الی ۱۰۰۰۰۰ آیتم یا وظیفه پیشگیرانه وجود دارد که باید انجام شود(منظور این است که در چک لیست یک دستگاه ممکن است بیش از ۱۰ الی ۲۰ آیتم اجرایی نت پیشگیرانه یا پیش بینانه دیده شده باشد که موعد های هفتگی ، ماهانه آنها باید اجرا شود و جمع آنها مدنظر است) اهم از بازدید ، بازرسی ، تعویض ، سرویس و آچارکشی و غیره این کارها در واحد برنامه ریزی نت سازمان برنامه ریزی زمانی شده است و با پیمانکار توافق شده است انجام دهد.

سوال این است که در سازمان شما چه تکنیک ، روش و یا متدی وجود دارد که از حسن اجرای ۱۰۰۰۰۰ آیتم نت پیشگیرانه اطمینان حاصل می کنید!؟

مطمئنا وجود بازرس و ناظر برای پاسخ به این سوال  کافی نیست ! چون تعداد فعالیتها زیاد است و نه نظارت بهره بردار و نه نظارت واحدهای تعمیراتی کارفرما به لحاظ کمیت و کیفیت انجام نظارت زیر سوال است و با انبوه پرسنل و نیروی انسانی مواجه می شوید.

پس چگونه اطمینان حاصل کنیم که فعالیتهای طرح ریزی شده در نت برنامه ریزی شده کامل و به موقع لنجام می شود!؟

در ممیزی های نگهداری و تعمیرات که از سازمانهای بزرگ انجام داده ایم به این نتیجه رسیده ایم که بیش از ۶۰ الی ۸۰ درصد از فعالیت های نت برنامه ریزی شده بدلیل:

  1. کمبود نیروی انسانی پیمانکار
  2. عدم نظارت به موقع و کافی کارفرما
  3. حجم زیاد فعالیتهای نت تعریف شده
  4. پراکندگی تجهیزات
  5. دور دست بودن تجهیزات در سایتهای بهره برداری
  6. مدل قرارداد های پیمانکاری

انجام نمی گردد!! کسی هم نمی تواند دقیق و مستند اجرا یا عدم اجرا را اثبات کند! اما در فرآیند ممیزی به راحتی عدم اجرای بسیاری از فعالیتهای نت پیشگیرانه و برنامه ریزی شده کشف می شود و با تحلیل از داده هایی که در سازمان وجود دارد این موضوع نشان داده می شود!!

چه تکنیکی می تواند به ما کمک کند!؟ که با قابلیت های اطمینان مختلف بتوانیم از حسن اجرای فعالیتهای نت پیشگیرانه اطمینان حاصل کنیم!؟

نظر شما چیست؟ آیا شما این مشکل را ندارید!؟ آیا آن را حل کرده اید!؟

15 پاسخ
  1. حمید
    حمید می گوید:

    با سلام

    بنده مدیرفنی یک شرکت تولیدی که محصولات مرتبط با خودرو ساز را تولیدمینماید هستم بنظرمن مجموعه تعمیرونگهداری مانند بدن انسان میباشد اولا خلق یک انسان باید درابتدا بدون نقص باشد یعنی نمیتوان ازیک نابینا توقع عملکرد یک بینا راداشت بنابراین باید درابتدا تمام استراتژی تعمیرات برمبنا قواعد مهندسی وقابل اجراباشد واستاندارد سازی شده باشد بخش دوم باید فرهنگ سازی گردد عامل انسانی اگر درشرایط دخیل شود موضوع بسته نخواهدشد بنابراین آموزش پایه حذف عامل انسانی بعنوان یک پارامترخواهدبود وهمچنین مسائل مرتبط با منابع انسانی بنابراین چیدمان ساختارصحیح .آماده سازی نیروهای مناسب .ایجادزمان استاندارد تعمیرات . فرهنگ درست کارکردن . آموزش صحیح مصرف کننده تجهیز وایجاد وابستگی عاطفی اوبه تجهیز سلامت وقابلیت تجهیز را تضمین خواهدنمود ودرنهایت با پایش شاخصهای کلیدی تعمیرات میتوان ازعملکرد صحیح این سیستم اطمینان پیدا نمود

    پاسخ
  2. مرتضی سلطانیه
    مرتضی سلطانیه می گوید:

    با سلام
    من زمانی که به شرکت فعلی محل کارم(صنعت خودرو) وارد شدم دیدم که مستندات انجام pm ها بسیار منظم می باشد ولی بعد از مدتی فهمیدم که فقط سوابق انجام به صورت مکتوب درج می شوند ولی به غیر از روانکاری ها سایر موارد به درستی انجام نمی شود و پرسنل هیچ تلاشی در کشف عیوب انجام نمی دهد.
    به عنوان اقدامات اصلاحی برخی از آیتم ها رو تحت عنوان pm level 1 به اپراتور واگذار کردیم ،دستور العمل ها رو تبدیل به کتابچه تصویری راهنمای انجام سرویس کردیم،تیم pm تشکیل دادیم، در ۲ سطح بازرسی تعیین شد که بازرس ها کاملا جدا از تیم pm خواهند بود و ذینفع نیستند، سطح اول سرپرستان و سطح عالیه کارشناسان و بازرسی سطح اول ۱۰۰ در صد و بازرسی دوم به صورت random و مشابه AQL کیفیتی ها.
    جلسات منظم بررسی و تحلیل توقفات رو برگزار می کنیم که از طریق ان هم می توان به حسن انجام سرویس ها یا موارد دیده نشده در دستور العمل های سرویس پی برد.

    پاسخ
  3. بنایی
    بنایی می گوید:

    با سلام و تشکر
    به نظر می رسد ایجاد محیطی مبتنی بر اعتماد متقابل و تقویت حس مالکیت اپراتورها به دستگاه با محوریت تقویت وجدان کاری می تواند تاثیر بسیار زیادی در افزایش شاخص اطمینان ازاجرای تگهداری و تعمیرات پیشگیرانه داشته باشد.
    هیچ ناظر و بازرسی کارا تر و موثرتر از وجدان وجود ندارد.

    پاسخ
  4. میثم کلاهدوز
    میثم کلاهدوز می گوید:

    حضورمحترم جناب مهندس جلالی عزیز
    باسلام و احترام
    به استحضار میرسانم،طبق بازرسی ها و ممیزی هایی که در چند کارخانه انجام داده ام به این نتیجه رسیدم،بدلیل اهمیت ندادن و همچنین حمایت از نیروهای واحد نت متاسفانه پیاده سازی و اجرائی نمودن سیستم نت با چالش های خاصی مواجه می باشد،بنظر اینجانب تا مدیران ارشد سازمان نخواهند سیستم نت در سازمانشان پیاده سازی شود،اجرایی نمودن سیستم نت کار بی فایده ای است،و برای عزیزانی که دارند بر روی این سیستم کار میکنند پیشنهاد میکنم از طریق واحدانبار اقلامی که خارج می شود و صرف تعویض و یا تعمیر دستگاهها میگردد میزان دفعات و مدت زمان خرابی هارا شناسایی و سپس دنبال علت عیوب باشید.لازم به ذکر است از طریق اپراورها یا نیروهای تعمیراتی انتظار پر نمودن و در اختیار گذاشتن اطلاعات را نداشته باشید و خودتان مدام با بازرسی و سرکشی های مداوم میتوانید حداقل۵۰%کار را پیش بگیرید.
    باتشکر

    پاسخ
  5. حبیب نبی زاده
    حبیب نبی زاده می گوید:

    با سلام خدمت استاد بزرگوار
    بنظر می رسد این مشکل گریبانگیر اکثر واحدهای صنعتی میباشد و ما نیزدر شرکت خود ( تولید انواع سیمان) این مشکل را داریم. بنظر می رسد انجام درست سه نوع دستور کار پیشگیرانه بایستی از یک بار توقف اتفاقی (اضطراری) جلوگیری کند . میشود از روی توقفات اتفاقی که روی هر تجهیز اتفاق می افتد پی به این قضیه برد و همچنین بابازرسی رندومی توسط کارشناسان واحد نت تقریبا این موضوع معلوم می شود. با سپاس

    پاسخ
  6. ايمان سيفي
    ايمان سيفي می گوید:

    با سلام
    بنده هم مسئولیت واحد نگهداری و تعمیرات ماشین آلات یک شرکت قطعه ساز را دارا می باشم و یکی از دغدغه های اساسی ما هم در این شرکت و البته شرکت های دیگر (که قبلاً در آن ها هم همین مسئولیت را داشتم) همین عدم اطمینان از اجرای صحیح فعالیت های نت پیشگیرانه هست. لطفاً راهنمایی بفرماییدکه با چه مکانیزم و روشی می توان از اجرای صحیح همه فعالیت های نت پیشگیرانه در سطح سازمان توسط پرسنل نت اطمینان حاصل کرد؟ ما در حال حاضر فقط از روش بازرسی حضوری یک بازرس نت از دستگاهها و چک کردن تک تک آن ها برای فهمیدن اینکه آیا پرسنل نت وظیفه خود را به درستی انجام می دهند یا خیر استفاده می کنیم که این روش بسیار وقت گیر و درعین حال ناکارآمد است و نتیجه مؤثری هم تاکنون در بر نداشته است. سپاسگزار خواهم بود اگر به هر طریقی که صلاح میدانید راه حل این مشکل را در اختیار اینجانب قرار دهید.
    متشکرم

    پاسخ
  7. عباد ناصري
    عباد ناصري می گوید:

    با سلام من مسئول نت در یک شرکت خودرو سازی هستم مشگل عدم انجام تمام آیتمهای برنامهPM بزرگترین مشگل مجموعه ماست .من خودم به صورت رندمی در تجهیزات اشکل سوری ایجاد میکنم مانند شل کردن ترمینال سیمها وسایر موارد درج شده در برنامه تهیه شده برای یک روز خاص وبعد مراجعه میکنم ببینم مشگل ایجاد شده برطرف شده یا خیر واینگونه حسن انجام کار را تست میکنم.

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي می گوید:

      با سلام و احترام
      کار به صورت موردی خوب است ولی وقت شما را دو چندان می گیرد چون در صنعت خودرو هستید سربسته به شما نکته ای را یادآوری می کنم بروید سراغ سطح بازرسی های کنترل کیفیت و از جداول آنها ایده بگیرید و استفاده کنید.
      موفق باشید

      پاسخ
  8. حیدر فتح‌اللهی
    حیدر فتح‌اللهی می گوید:

    با سلام
    به نظر من بیشتر این سازمانها از سیستم نت متمرکز استفاده میکنند و این باعث بروز مشکل در این سیستم میشود. شاید اگر برای هر کارگاه سیستم غیر متمرکز در نظر گرفته شود بحث نظارت اسانتر و بازرسی‌ها بهتر انجام گیرد. لازم به ذکر استفاده از CMMS برای هر مجموعه و وجود فیلتراسیون برای بازرسی اجرای برنامه زمانبندی PM بسیار مفید است

    پاسخ
  9. سجاد حجازی
    سجاد حجازی می گوید:

    اگر هدف حسن اجرای کار باشه به نظر من استفاده از تکنولوژی تگ هست که هزینه کمی داره
    اگر هدف انجام شدن کار باشه و نیرو برای این کار کم باشه به نظر من جدا کردن تجهیزات حیاتی و مهم و عادیه
    البته چک لیست های AM هم می تونه مفید باشه

    پاسخ
  10. مهسا مهدی فر
    مهسا مهدی فر می گوید:

    سلام استاد
    من معتقد هستم وقتی یک دستگاه به صورت کامل سرویس شد و تمامی آیتم های در نظر گرفته شده توسط پرسنل PM انجام شد حداقل تا یک مدت دستگاه بایستی بدون عیب و نقص کار کند…
    لدا لازم است یک مدت زمان تعیین شود و در این مدت زمان پاسخگوی هر تعمیر اضطراری مربوط به آن دستگاه همان فرد یا گروه انجام دهنده PM باشد.
    بنابراین این فرد یا گروه جهت جلوگیری از دوباره کاری سعی می کنند کار خود را به نحو احسن انجام دهند.

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي می گوید:

      با سلام واحترام
      در سازمانهای بزرگ و حجم کار زیاد عمدتا این طور نیست و اکثر کارها انجام نشده باقی می ماند
      موفق باشید

      پاسخ
  11. رضا
    رضا می گوید:

    با سلام بنده کارشناس تعمیرات مکانیک در حوزه نیروگاه هستم واقعا مشکلی که میفرمایید را حس میکنم وهر روز با این مساله درگیر هستم تعدد تجهیزات سایت حساسیت انها در تولید کمبود نیروی متخصص و… مواردی هست که با ان روبرو هستیم فکر میکنم در سازمانهای بزرگ به دلیل ندیده شدن فعالیتهای افراد و عدم تشویق و ایجاد انگیزه توسط مدیران همچنین کمبود آموزشهای تخصصی ودخیل نشدن افراد در سود ناشی از انجام فعالیتهای نت دلایل اولیه انجام نشدن کارها باشد و مساله بعدی استفاده از تکنیکهای نت میباشد . باتشکر از شما استاد محترم

    پاسخ
  12. ميثم معمارزاده
    ميثم معمارزاده می گوید:

    بایستی علت خرابیهای اتفاقی مشخص گردد.اگر موردی از آنها به دلیل آیتمهای درج شده درچک لیست تعمیرات پیشگیرانه بود مشخص می گردد که تعمیرات پیشگیرانه به خوبی انجام نمی شود.مثلا اگر به دلیل لق بودن بولتها باشد و در تعمیرات پیشگیرانه بررسی لق بودن پیچها آورده شده باشد.مشخص می گردد که تعمیرات پیشگیرانه به خوبی انجام نشده است.

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي می گوید:

      با سلام و احترام
      این موضوع تحلیل داده ها از نتایج است ولی بحث نحوه نظارت و کسب اطمینان از مقدار قابلیت انجام فعالیت های پیشگیرانه است.
      پاسخ صحیح نمی باشد.
      موفق باشید

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *