ساختار سازمانی واحد نگهداری و تعمیرات را بهینه کنید!(بخش اول)

[تعداد: ۱   میانگین: ۵/۵]

ساختار سازمان نگهداری و تعمیراتساختار سازمانی نگهداری و تعمیرات سازمان های صنعتی کشور حرفه ای نمی باشند.یکی از دلایل این است که سازمان ها بیش از آنکه به نگهداری به پردازند به فعالیتهای تعمیراتی مشغول هستند.برای آنکه یک ساختار سازمانی بهینه در زمینه نگهداری و تعمیرات ایجاد شود باید نکات زیادی رعایت شود.تجربه ما در مبحث پیاده سازی سیستم های نگهداری و تعمیرات نشان می دهد که بزرگ ترین سازمان های صنعتی کشور هم چون نیروگاه های برق ، پتروشیمی ، نفت ، گاز ، صنعت خودرو ، سیمان و غیره دچار چالش و سردرگمی زیادی می باشند.

اگر بخواهید به حوزه نگهداری وتعمیرات حرفه ای نگاه کنید باید تخصصی به کارهای نت نگاه شود.منظور این است که باید دید چه تجهیزات و چه نوع رفتارهای خرابی و فعالیت های نگهداری و تعمیرات آنها نیاز دارند و متناسب با آنها به تفکیک و گروه بندی کارهای مورد نیاز برای تجهیزات پرداخته شود و بعد متناسب با این گروه بندی ساختار نت سازمان طرح ریزی شود.

چند مثال را این جا می آورم ببینید در سازمان شما چقدر صادق است:

یک اینکه در واحد نت کارهای طراحی و ساخت برخی قطعات و تجهیزات انجام می شود.

دو اینکه هر گونه کاری که فنی ، نصب ، تعمیر و غیره در حوزه ستادی است را واحد نت انجام می دهد.

سه اینکه نیروی های چند کاره در واحد نت با سطح تحصیلات پایین بسیار زیاد است.

چهار اینکه حتی وقتی لامپ اتاق مدیریت یا دیگر مکانهای سازمان می سوزد واحد نت به آن رسیدگی می کند.

پنج اینکه تعمیرات ابنیه اداری و سالن کارخانه با نت است.

شش اینکه اگر ۵ تا بالا درست باشد نگهداری تجهیزات تولید و تاسیسات زمان کم می آورد!

هفت اینکه فقط به تعمیرات تجیهزات تولید و تاسیسات بدلیل توقف تولید توجه می شود.

این ها الیته موارد مورد نیاز سازمان نیز هست.پس به نظر باید گروه بندی خاصی داشت.جنس برخی از فعالیت های نت را می توان تفکیک کرد.

به این طبقه بندی توجه کنید :

۱٫ تجهیزات نگهداری محور

تجهیزات در این گروه نیاز به نگهداری و مراقبت تخصصی و فنی دارد و حجم بسیار زیادی از فعالیتهای نت تجهیزات تولید و تاسیسات را شامل می شود.مثل کمپرسور ، پمپ ، تراش ، میکسر ، کوره و …

۲٫ تجهیزات تعمیر محور

تجهیزات این گروه به نگهداری نیاز کمتری دارند و بیشتر تعمیر محور هستند و تاثیر کمی در توقفات عملیات تولیدی دارند ، مثل خرابی کولرگازی ستاد ، شکستن شیشه ، نجاری ، جوشکاری ، رنگ آمیزی و …

مدل برخورد سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات با این دو گروه بسیار متفاوت است و باید هم باشد.اما از طرفی حجم در خواست های کاری از این دو گروه متفاوت است تعداد و یا حجم درخواست گروه دوم بسیار بیشتر از گروه اول است در برخی از سازمان ها مانند قطار شهری ، بنادر ، هتل ها ، برج ها و غیره حجم گروه دو به سه الی چهار برابر گروه یک می رسد.

ادامه دارد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *