چگونه چرخه نگهداری و تعمیرات را جاری کنید!؟ بخش اول

[تعداد: ۰   میانگین: ۰/۵]

آمار در نتدر سازمان های بزرگ صنعتی پیاده سازی و اجرای چرخه نگهداری و تعمیرات بسیار کلیدی و مهم است از طرفی بسیار سخت و زمان بر می باشد.در اکثر سازمان های بزرگ صنعتی ایران به طور کلی به این موضوع توجه ای نمی شود و بیش از آنکه به سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات در قالب چرخه نگهداری و تعمیرات بپردازند سرشان به پیاده سازی نرم افزار سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات گرم است!

چرخه نگهداری و تعمیرات ایده گرفته از چرخه کیفیت آقای دکتر دمینگ است.آقای دکتر دمینگ چرخه کیفیت را در چهار بخش  PDCA تبیین کرده است:

P : Plan  طرح ریزی و برنامه ریزی

D : DO اجرا

C : Check چک کردن

A : Action اقدامات

در حوزه نگهداری و تعمیرات این چرخه به صورت SDCA تبیین شده است:

S : Standardization استاندارد سازی

D : DO اجرا فرآیند نت

C : Check چک کردن (توسط شاخص های نت)

A : Action اقدامات (اصلاحی ، پیشگیرانه و بهبود)

پویایی و بقا یک سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات به آن است که این چرخه نت کامل رعایت کند و کل سیستم ، روش اجرایی ، فرم ها و طرح ریزی فرآیندهای اجرایی اش مبتنی بر رعایت چرخه نت باشد.

در اکثر کلاس های مبانی و مفاهیم نت و نت برنامه ریزی شده بیشترین تاکید بر این است واحد نگهداری و تعمیرات سازمان مبتنی بر این چرخه حرکت کند.

اما در سازمان ها بزرگ صنعتی حجم اطلاعات زیاد است و در ابتدا مدیریت آن اطلاعات و طبقه بندی اشان مهم می باشد از طرفی پیاده سازی چرخه نت در کل فرآیندهای نگهداری و تعمیرات به اطلاعات و زیربنای داده های زیادی دارد که پرداختن به آنها باعث فراموش اصول چرخه نگهداری و تعمیرات می شود.

در حال حاضر در اکثر مشاوره های سیستم مدیریت نت سازمان چرخه نگهداری و تعمیرات را مدل سازی کرده ایم و با استفاده از داده های موجود که معمولا در حوزه درخواست تعمیرات از واحد نت بیشترین داده وجود دارد ، چرخه نت شروع می شود.

گام های اجرایی آن را در بخش دیگر تقدیم خواهد شد.ادامه دارد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *