نرم افزار نگهداری و تعمیرات صنعت ریلی (ناوگان)

[تعداد: ۰   میانگین: ۰/۵]

siemens-locomotives-660x364یکی از خوانندگان گرامی سایت نت بهره ور فراگیر آقای مهندس صالحی سوال کرده بودند که آیا در خصوص نگهداری وتعمیرات صنعت ریلی (ناوگان ریلی) نرم افزاری وجود دارد؟

تصمیم گرفتم این بار در خصوص این گونه سوالات پاسخ کامل و مشروحی تقدیم شود تا همکاران ، دوستان و عزیزان خواننده به طور واضح مبحث نرم افزارهای نگهداری و تعمیرات را مطلع گردند.

به طور کلی نمی توانیم بگوییم که ما نرم افزار نگهداری و تعمیراتی نوشته یا داریم که مخصوص صنعت ریلی یا پتروشیمی و غیره است و در صنعت دیگری کاربرد ندارد.شرکتهای بزرگ نرم افزار نویس نگهداری و تعمیرات در جهان نرم افزارها را طوری طرح ریزی می کنند که بتواند در کلیه صنایع پیاده سازی شود.

بستر ماژولی ، بانک اطلاعات نرم افزار ، تحلیل سیستم انجام شده و توانمندی های کاری نرم افزار مهم است که بتواند طوری باشد که کلیه حالات و پیچیدگی های حوزه استانداردها و نیازمندی های نگهداری و تعمیرات را پوشش دهد.مثال می زنیم ماژول مدیریت تجهیزات در یک نرم افزار نگهداری و تعمیرات اگر به صورت حرفه ای و تخصصی مبتنی بر خانواده گروه تجهیزات و نیازمندی های اشاره شده در استاندارد های نت دیده شده باشد می تواند براحتی کلیه صنایع را تحت پوشش قرار دهد و به صورت نامحدود و لایه های مختلف با لینک های مرتبط با دیگر ماژول پیاده سازی شود. این ماژول که بسیار مهم  است و بسیاری از داده های مورد نیاز نت روی بستر آن می نشیند.می تواند تجهیزات ناوگان ، صنعت پتروشیمی و نیروگاه برق را پوشش دهد.

اما اکثر نرم افزار نگهداری و تعمیرات داخل کشور این ماژول را یا ندارند و یا بسیار ابتدایی و ضعیف دارند.چرا؟ چون کسانی که نرم افزار نت را نوشته اند یک تیم برنامه نویسی نرم افزار بوده اند که برای یک صنعت خاص در گذشته کار کرده اند و بعد آن را برای صنایع دیگر توسعه داده اند و مهم تر اینکه اصلا به استانداردها و نیازمندیهای سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات آشنا نبوده اند بلکه نیازمندیهای عمومی واحد نگهداری و تعمیرات وقت را فقط می خواسته اند پوشش دهند و از طرفی آن واحد نگهداری و تعمیرات سازمان خودش اطلاعات کامل و جامعی از سیستم های مدیریت نگهداری و تعمیرات نداشته اند.مثال بسیار واضح آن وضعیت نرم افزار نگهداری و تعمیرات مترو تهران بعد از چندین سال است!

نکته مهم تر اینکه تجربه ، تحلیل سیستم و مهارت تیم ها و شرکت های برنامه نویسی در پیاده سازی نرم افزار نگهداری و تعمیرات خیلی مهم است.بدانید دانش کم است!

الان نرم افزارهای بزرگ خارجی جهان در کلیه حوزه های صنایع در حال پیاده سازی است هم صنعت نیروگاهی ، هم صنعت نفت و هم صنعت ریلی را براحتی پاس می کنند.چرا چون روی یک بستر تحلیلی و ماژولی قوی با انعطاف پذیری و سرعت بالا طرح ریزی شده اند.به سایت شهر نرم افزار های نگهداری و تعمیرات CMMSCITY بروید می توانید لیستی از نرم افزار به نام دنیا را ببینید اکثر آنها در صنایع متنوع کاربرد دارند.

اما نرم افزار برای صنعت ریلی:

البته نرم افزار نه نرم افزار نگهداری و تعمیرات!

در صنعت ریلی کشور ما به نرم افزاری نیاز داریم که مبحث مدیریت دارایی های فیزیکی را پوشش دهد.به این صورت که حوزه های زیر را شامل باشد:

  1. نگهداری و تعمیرات (نگهداری پیشگیرانه ، پایش وضعیت ، گردش تعمیرات و …)
  2. پیمانکاران تعمیرات (قراردادها ، صورت وضعیت ، نظارت)
  3. انبار قطعات یدکی (درخواست ، تامین ، خرید ، ساخت)
  4. مدیریت مالی ( هزینه های نت ، پیمانکار ، بودجه ، پرداخت)
  5. آموزش پرسنل و پیمانکاران

در حال حاضر در ایران چنین نرم افزاری وجود ندارد یک تلاش پرهزینه در تهران شد ولی بدلایل بالا آنچه باید می شد نشد!

توجه داشته باشید مهم ترین موضوع در پیاده سازی نرم افزار طرح ریزی روش ها و فرآیندهای کاری سازمان است ، یعنی اینکه شما ممکن است بهترین نرم افزار را هم داشته باشید مثلا یک نرم افزار خارجی ، ولی چون سازمان در حوزه سیستم مدیریت دارایی های فیزیکی و یا نگهداری و تعمیرات اشراف نداشته و فرآیندهای کاری خودش را صحیح طرح ریزی نکرده است می آید از نرم افزار استفاده حداقلی و کوتاه مدت می کند و عاقبت و سابقه نرم افزار هم خراب می شود!

در حال حاضر در قطار شهری مشهد ما یک سال است فقط در حال اطلاع رسانی ، آموزش و تغییر فرهنگ و نگرش های پرسنل از لایه مدیریتی تا تکنیسینی در خصوص مباحث کاری ، فرآیندی و غیره در زمینه نگهداری و تعمیرات هستیم.حال بسیاری از خواسته ها بهبود پیدا کرده است ، چک لیست نیازمندی های نرم افزار نگهداری و تعمیرات استاندارد شده ای با بیش از ۲۰۰ آیتم بهمراه آموزش حداقل ۱۰ نفر از واحدهای مختلف در خصوص آن طرح ریزی و آماده است که فقط در انتخاب هوشمندانه نرم افزار کمکمان کند.بماند که لایه های اجرایی فرآیندهای نت طرح ریزی شده در انتظار سرعت اجرای لازم است!

اما الان همه می دانیم از یک نرم افزار چه توقع درست ، مبتنی بر استانداردها نت داریم نه اینکه خواسته های موقت و جاری را برآورده کند.

امیدوارم مطلب فوق توانسته باشد دیدی مناسب به خوانندگان محترم در خصوص نرم افزار نت متناسب با صنعت داده باشد.موفق باشید

5 پاسخ
  1. سيد محسن عليزاده طباطبايي
    سيد محسن عليزاده طباطبايي گفته:

    با سلام نگهداری و تعمیرات مترو به دلیل داشتن فرایند های ویژه ار اهمیت ویژه ای هم برخوردار است که بایستی در ماژول های نرم افزاری آن نیز دیده شود از جمله موضوعات مهم آن قیمت تمام شده فعالیت ها و زمان سنجی فعالیتهای نگهداری و تعمیرات درمترو میباشد . با تشکر سید محسن علیزاده طباطبایی
    #نگهداری_و_تعمیرات_مترو ، #cmms

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      با سلام و احترام
      موضوع قیمت تمام شده بحث بسیار مفصل تری از مبحث نگهداری و تعمیرات است اما هزینه های نگهداری و تعمیرات که روی مرکز هزینه مالی محاسبه می شود زیاد کمکی نمی کند باید هزینه ها مبتنی بر فعالیت های روی هر تجهیز محاسبه گردد.
      موفق باشید

      پاسخ
  2. قنبر امیرحسینی
    قنبر امیرحسینی گفته:

    با سلام واحترام وتشکر از مطالب خوبتون امید است اخبارواطلاعاتی که در سایت گذاشته شده ویا ارسال میشود بروز بوده ومطالعه اخبار گذشته از ارزش سایت کم میکند . باتشکر

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      با سلام و احترام
      آنها به صورت اتومات به عنوان مطالب مرتبط با موضوع اصلی پیشنهاد می شود و دستی قابل تنظیم نیست
      متشکرم

      پاسخ
  3. اسما
    اسما گفته:

    عرض سلام و ادب خدمت شما
    استاد من در رابطه با این پروژه هایی که نوشتید نت انجام شده اطلاعات میخاستم در رابطه با ۲ یا ۳ تا شما کمکی از ددستتون برمیاد؟چون واسه مقاله میخوام امکانش نیس برام به همه جا سر بزنم! خواهش میکنم اگه کمکی از دستتون برمیاد به من میل بزنید؟میشه سوالاتم رو براتون میل بزنم?

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *