انواع شاخص های نگهداری و تعمیرات و گروه بندی آنها ۲

[تعداد: ۵   میانگین: ۳.۴/۵]

kpiدر مطلب قبلی (انواع شاخص های نگهداری و تعمیرات و گروه بندی آنها ۱) تقسیم بندی کلی شاخص های نگهداری و تعمیرات بیان شد .بحث را  در خصوص شاخص های عملکردی PIs ادامه می دهیم.

شاخص های عملکردی PIs

اکثر شاخص های سیستم و فرآیندهای نگهداری و تعمیرات را از این نوع شاخص می باشد این شاخص ها باز گروه بندی خاص خود را می توانند داشته باشند مثل:

  1. شاخص های کیفی
  2. شاخص های هزینه ای
  3. شاخص های قابلیت اطمینان
  4. شاخص های کمی
  5. و غیره

تعداد این شاخص ها می تواند زیاد باشد حدود ۱۰ الی ۱۵ در سازمانها کوچک و متوسط و حدود ۲۰ الی ۳۰ تا در سازمانهای بزرگ می توان برای سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات سازمان در نظر بگیرید.این شاخص ها می تواند بازه های زمانی بلند و کوتاه مدت را شامل شوند.

خصوصیات این نوع شاخص های به طور کلی در زیر آمده است:

  1. نشانگر عملکرد فرآیند و سیستم نگهداری و تعمیرات سازمان هستند
  2. بروی زیر فرآیندهای نگهداری و تعمیرات تمرکز بیشتری دارند
  3. پایشگر و ناظر روند حرکت سیستم و فعالیتهای نگهداری و تعمیرات هستند
  4. در بازه های زمانی کوتاه و بلند مدت می توانند تبیین شوند ولی هر چه کوتاه مدت تر زمان محاسبه آنها باشد بهتر است.
  5. قابلیت هدف گذاری و بهبود دارند و باعث بهبود سیستم مدیریت نت سازمان می شوند.
  6. بسیار از پروژه های بهبود واحد نگهداری و تعمیرات از تحلیل آنها ناشی می شود.
  7. حدود ۱۰ الی ۱۵ شاخص برای سازمان کوچک و حدود ۲۰ الی ۳۰ شاخص برای سازمان ها بزرگ قابلیت تعریف و استفاده را دارد.کمی و زیادی تعداد آن به زیر فرآیندها و مدل پیاده سازی سیستم مدیریت نت سازمان دارد.مثلا در پتروشیمی فجر حدود ۳۰ تا شاخص با بزرگی که این سازمان دارد معقول است برای کارخانه عالیس حدود ۱۵ تا کفایت است با اینکه سازمان بزرگی است ولی واحد نت متمرکز است.

مثل چی!؟

شاخص های قابلیت اطمینان تجهیزات از این نوع هستند MTBF , MTTF , MTTR , MTBR (اگر در خصوص این شاخص ها اطلاعات کافی ندارید در سایت سرچ کنید یا اینکه کتاب ایزو ۱۴۲۲۴ را بخوانید) و شاخص های کیفی همانند زمان پاسخگویی واحد نت ، زمان تامین قطعات یدکی و غیره

نکته : زمان محاسبه شاخص با بازه زمانی محاسبه شاخص اشتباه نشود قبلا در سایت و فیس بوک در این خصوص نوشته ایم.

بسیاری از کتاب ها و مقالات و سایت ها این نوع شاخص را در ردیف شاخص های کلیدی عملکرد نت KPI قرار داده اند که البته اشتباه نیست ولی حوزه مدیریت و داشبوردها و شاخص ها روزبروز  کامل تر و مطالب شفاف تری ارائه می شود و کمک بیشتری به فهم ، کاربرد و نتایج شاخص ها در سازمان می کند.

انشالله در ادامه وقتی شاخص های KPI را بیان کردیم می توانید تفاوت محتوی و کلیدی بودن شاخص را بیشتر درک کنید.

KPI-cycle

موفق باشید

 

6 پاسخ
  1. وحید راهی
    وحید راهی می گوید:

    با سلام. برای سازمانی که تازه میخواد بحث شاخص ها و محاسبه و تحلیل اونها رو داشته باشه، گروه بندی که عرض کردین چطور باید پرداخته بشه؟ یعنی میشه به طور سلسله مراتبی اونها رو اجرا کرد، یا همواره باید ترکیبی از هرنوع رو در نظر گرفت؟

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي می گوید:

      با سلام و احترام
      برای سازمان هایی که تازه شروع می کنند مهم ترین چیز برای محاسبه شاخص های کلیدی عملکرد نگهداری و تعمیرات KPI مقدار و سطح داده های موجود است اگر شما داده های کافی دارید می توانید بسیاری از شاخص های مذکور را محاسبه کنید ولی اگر در ابتدا کار سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات هستید باید صبر داشته باشید تا داده های کافی گردآوری شود. لذا توصیه می شود متناسب با مقدار داده های گردآوری شده اقدام به محاسبه شاخص های نت بکنید.
      موفق باشید

      پاسخ
  2. امید
    امید می گوید:

    آقای مهندس جلالی
    با عرض سلام وادب
    می شود در خصوص شاخص های اثر بخشی سیستم نت تمامی مطالب مربوطه را برای اینجانب بفرستید؟

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي می گوید:

      با سلام و احترام
      مطالبی که امکان تقدیم به دوستان باشد در سایت درج می شود جستجو کنید می یابید اگر نبود انشالله در آینده تقدیم می شود
      موفق باشید

      پاسخ
  3. رامين اسحاقيان
    رامين اسحاقيان می گوید:

    جناب آقای مهندس جلالی
    با عرض سلام و ارادت
    احتراما سئوالی در خصوص تعریف یک شاخص کلی که عملکرد کلیه تجهیزات یک کارخانه را بصورت جمعی مشخص نماید داشتم .در حال حاضر جهت تک تک تجهیزات کارخانه شاخصهای OEE , MTTR , MTBF را محاسبه مینماییم.سئوال من این است که میتوانیم یک متوسطی از شاخصها بگیریم و بگوییم مثلا OEE کل کارخانه این مقدار است یا همینطور برای شاخصهای دیگر هم یک متوسط گیری نماییم.
    پیشاپیش از زحمات شما و سایت مفیدتان تشکر می نمایم.
    اسحاقیان
    مدیر نت اسنوا

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي می گوید:

      با سلام و احترام
      به چه دردی می خورد!؟
      در خصوص شاخص او ای ای چنین کاری می شود کرد ولی متوسط گیری نیست و فرمول دارد در کتاب اثر بخشی کلی تجهیزات اشاره کرده ایم.
      کلا متوسط گیری برای کلیه تجهیزات کار اشتباهی است و هیچ هدفی کسب نخواهد شد.
      این نکته در اکثر نرم افزار ها رعایت نشده است و بازه زمانی و مقطع زمانی محاسبه شاخص ها رعایت نمی شود!
      موفق باشید

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *