چگونه ثبات و پایداری در سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات ایجاد کنید!؟

[تعداد: ۰   میانگین: ۰/۵]

arm tpmاکثرا در سازمان های بزرگ صنعتی سیستم های مدیریتی از جمله سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات ثبات ندارد.ممیزی های نگهداری و تعمیراتی که در سازمان های مختلف انجام شده است نشان می دهد که برخی از سازمانها برای جبران کمبودهایشان به نرم افزار های سیستم مدیریت رو آورده اند در حالی که بعد از گذشت زمانی به همان مشکلات و چالش های قبلی خیلی سریع رسیده اند به طوری که اکثر آنها بارها نرم افزار های نت سازمان را تغییر داده اند و هزینه ای دیگری نسبت به تهیه دیگر نرم افزار با توقع بهتر بودن از قبلی و رفع  مشکلات قبلی اقدام کرده اند.

هم چنین اینکه در اکثر این سازمانها که با اطمینان می توان گفت تمام آنها به طرح ریزی سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات نپرداخته اند و در قالب پروژه های پژوهشی و یا طرح های مطالعاتی با برخی از اساتید دانشگاهی کاری موقت و پروژه ای انجام داده اند و آن هم بعد از مدتی در حد یک کتابچه و یک خاطره در قفسه پشت سر ریاست تعمیرات سازمان جا خشک کرده است.

در حال حاضر در چندین سازمان بزرگ خصوصی و دولتی پروژه های نگهداری و تعمیرات در حال پیاده سازی و مشاوره است که بیشترین تلاش به این داریم که ثبات و پایداری سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات در آن سازمان های نهادینه شود.

چگونه ثبات و پایداری در سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات ایجاد کنید!؟

  1. ساحتار مناسب برای واحد نگهداری و تعمیرات در سازمان طرح ریزی و پیش بینی کنید به طوری که واحدهای تعمیراتی و برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات به صورت منسجم در کنار یکدیگر قرار گیرند و پراکنده در واحدهای مختلف سازمان نباشند.حتما واحدی تحت عنوان برنامه ریری نگهداری و تعمیرات وجود داشته باشد.(مهم: توجه داشته باشید که اگر سازمان کارهایش را به صورت پیمانکاری انجام می دهد واحدهای ناظر کارفرما در واقع نقش برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات سازمان را بازی می کنند و در این شرایط چون سازمان بزرگ است باید واحد تحت عنوان سیستم های روش های برنامه ریزی نت ایجاد شود که کارش مدیریت سیستم گهداری و تعمیرات باشد و کلیه قالب ها و گردش کارهای برنامه ریزی نت را مشخص و نظارت می کند)
  2. نیروی انسانی در واحدهای نگهداری و تعمیرات باید ثبات داشته باشد و جابجایی و چرخش نیروی انسانی در واحد نت با دیگر واحدهای سازمان کنترل شود.متوسط زمانی حضور پرسنل نگهداری و تعمیرات در واحد خودشان حدود ۴ سال باشد.
  3. تا آنجا که می توانید درخواست کارها ، دستورکارها ، داده های خرابی و خانواده گروه تجهیزات را در سازمان استانداردسازی کنید.
  4. آموزش پرسنل نت در حوزه سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات را جدی بگیرید مطمئن باشید کلیه پرسنل فعال در نگهداری و تعمیرات سازمان در کلیه سطوح حتی در سطح پیمانکار نسبت سیستم های مدیریت نگهداری و تعمیرات آشنایی کامل دارند و دوره های بازآموزی را جدی بگیرید به طوری که هر سال در کلیه سطوح دوره های سیستم مدیریت نت به صورت کوتاه ، فشرده و در قالب تکرار و رفع اشکال کارها برگزار شود.
  5. هر سال یک الی دو بار کلیه مستندات و روند کارهای حوزه نگهداری و تعمیرات سازمان را ممیزی کنید و به طوری که برای کلیه واحدهای نت سازمان یک فرهنگ و بدعت شود که سالی دوبار ممیزی می شوند و کلیه مستندات آنها که نشانگر فعالیت های انجام شده نگهداری و تعمیرات بروی تجهیزات سازمان می باشد بازبینی می شود.
  6. خیلی خودتان را با شاخص های متنوع در حوزه نت مشغول نکنید دو الی سه شاخص مهم و کلیدی که برای سازمان می تواند نماد اثربخشی فعالیتهای حوزه نت باشد تعریف و هر ماه تحت پایش و نظارت سختگیرانه قرار گیرد به طوری که روند سقوط و صعود آن سریعا تحلیل و به اطلاع پرسنل رسانده و جلسه تصمیم گیری گذاشته شود.
  7. روی مهارت های فنی پرسنل توجه ویژه کنید سعی کنید حسب نیاز فنی تجهیزات سازمان مدرسین خاص را انتخاب و با آنها برای برگزاری دوره های آموزشی فنی تخصصی مرتبط با تجهیزات و نیاز سازمان تعامل برقرار کنید و به طوری که هزینه ۵ روز تدریس را متقبل شوید ولی از مدرس بخواهید سه روزش را در سازمان به تصویر برداری ، حضور فیزیکی ، بررسی مستندات فنی و سنجش نیازمندیهای فنی تجهیزات و پرسنل نت سازمان بپردازد و دو روز کلاس مبتنی بر داشت های انجام شده از سازمان را ارائه دهد.
  8. حتما به سمت طرح ریزی فرآیندهای نگهداری و تعمیرات سازمان اقدام کنید گردش کارها و فرم های درست و استاندارد را در سازمان طرح ریزی کنید.

موفق باشید

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *