چرا در برخی از سازمان های سیستم نگهداری و تعمیرات موفق نمی شود!؟

Lightbulb_TommL_226x150یکی از نشانه های داشتن یک سیستم مدیریتی در هر سازمانی پایداری و ثبات آن است.در تجربه های پیاده سازی سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات در سازمان های بزرگ کشور کسب شده است نشان می دهد عوامل زیر پارامترهای کلیدی در موفقیت یک سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات در سازمان می باشد:

  1. سطح سواد و تحصیلات پرسنل حوزه نگهداری و تعمیرات (حداقل تکنیسین – فوق دیپلم برای تجهیزات نگهداری محور)
  2. آموزش ها و آشنایی پرسنل نت با سیستم های مدیریت نت
  3. وجود رسته ها و رشته های مرتبط با نیازمندی های فنی و سیستمی در واحد نت (مهندس صنایع در برنامه ریزی نت و کارشناس برق و مکانیک و الکترونیک در سمت های سرپرستی)
  4. عدم چرخش نیروی انسانی در سمت ها و واحدهای مختلف در سازمان (جابجایی نیروی انسانی نت – حداقل متوسط زمان حضور پرسنل نت در واحد نت سازمان ۴ سال باشد)
  5. اخلاق کار و تعهد سازمانی پرسنل نت
  6. رضایتمندی پرسنل سازمان در واحد تولید و نگهداری و تعمیرات از وضعیت کار در سازمان
  7. وضعیت فرهنگ مدیریتی حاکم در سازمان (مدیریت سلیقه ای! ، مدیریت صنعتی)

در اکثر ممیزی های سیستم مدیریت نت سازمان های بزرگ به این نتیجه می رسیم که عدم و وجود برخی از عوامل فوق می تواند میزان موفقیت پیاده سازی سیستم مدیریت نت سازمان را پیش بینی نماید.

هنوز به این نکته در حوزه نگهداری و تعمیرات توجه نشده است که برنامه ریزی نت یک علم و تکنیک است که باید مهارت های خاصی پرسنل این واحد داشته باشند تا سرانجام برنامه ریزی نت در سازمان به اثربخشی ختم شود.عموما واحدهای نت در چارجوب یک واحد فنی که فعالیت های تعمیراتی را دنبال می کند می باشد!

نمی شود توقع داشت که سیستم نت سازمان با فردی که فوق دیپلم فنی دارد و تجربه کاری نیز در این زمینه در گذشته نداشته است بچرخد! یا اینکه فردی که مهندس مکانیک بوده است و چهار سال در واحد آموزش سازمان خدمت می کرده است! حال به سمت مسئول برنامه ریزی نت برسد!! بخصوص اینکه فرد رشته فناوری اطلاعات خوانده است و حال در سمت برنامه ریزی تولید و نت سازمان نقش بازی می کند!

وقتی سرکلاس آموزش سیستم مدیریت نت ، مسئول برنامه ریزی نت سازمان از همه دیرتر حاضر می شود و یا اینکه در انتهای کلاس قرار می گیرد و هنوز کار با نرم افزار ساده اکسل را نمی داند و سطح تحصیلات پایین و غیر مرتبط با مسائل برنامه ریزی نت دارد نمی توان توقع داشت که سیستم مدیریت نت سازمان ارتقاء یابد!

وقتی مدیریت سازمان بزرگ دولتی نگاهش به نت هزینه اضافه است و فقط راه افتادن مجدد دستگاه متوقف شده اولویت ذهنی اش است! پایداری در سیستم نت محقق نمی شود! به عارضه یابی سیستم نت سازمان می پردازی مخاطب به تاخیر دریافت حقوق دو ماهه اش اشاره می کند! تحلیل خرابی دستگاه ها را تشریح می کنی به عدم حمایت مدیریت به خرید قطعات یدکی اشاره می شود! در حالی که یک بار به بررسی و تحلیل علت خرابی ها تکراری دستگاه های کلیدی پرداخت نشده است و قدیمی بودن تجهیزات و یا کمبود اضافه کاری اشاره می شود!

در یک سازمان بزرگ در جلسات مشاوره به این نتیجه می رسند که باید با مدیریت ارشد سازمان جلسه بگذاریم تا مدیریت را در خصوص نحوه تخصیص ساعات اضافه کاری به پرسنل نت توجیه شود!! آرشیو فنی را لیسانس جغرافیا می چرخاند! برنامه ریزی نت را مهندس کامپیوتر راهبری می کند! انجام تعمیرات مکانیکی دستگاه را فردی زیر دیپلم و تجربه ای کار که حسب قضا در سازمان از همه ماندگار تر بوده و ۶ سال دوام آورده است و همه آمده اند و رفته اند و او مانده است انجام می دهد آن هم روی دستگاه کلیدی خط تولید!

سازمان شما چطور است!؟

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *