چرا استراتژی فعلی نگهداری و تعمیرات شما اشتباه است؟

چرا استراتژی فعلی نگهداری و تعمیرات شما اشتباه است؟

پارتوخوانندگان محترم احتمالا با قانون پارتو یا اصل 20/80 آشنا هستند. به بیان ساده، قانون پارتو بیانگر این حقیقت است که هیچ پدیده ای در جهان بصورت یکنواخت و برابر توزیع نمی شود.

80 درصد ثروت دنیا در اختیار 20 درصد جمعیت جهان قرار دارد.
80 درصد فروش یک بنگاه اقتصادی مربوط به 20 درصد مشتریان آن بنگاه می باشد.
80 درصد خرابی های تجهیزات بدلیل 20 درصد مشکلات احتمالی بوجود می آید.
این تقسیم بندی بین دو مجموعه از متغیرها شاید دقیقا 20/80 نباشد، بلکه می تواند 5/95، 40/60 یا هر نسبت دیگری باشد.
ولی احتمال اینکه این نسبت 50/50 باشد، که نشانگر توزیع یکنواخت متغیرها است، نامحتمل می باشد.
تفکر 20/80 می تواند به ما در شناسایی نقاط ضعف و قوت فعالیتهای نگهداری و تعمیرات کمک کند.
بعنوان مثال، اگر 95 درصد خرابی های شما در اثر 5 درصد مشکلات احتمالی بوجود آمده باشند، این بدان معناست که اگر شما این مقدار کوچک مشکلات را شناسایی و حذف کنید، در عمل 95 درصد خرابی ها را از بین برده اید.
در یک نمونه موردی جالب، در یک مجموعه معدنی که دارای تعدادی ماشین آلات سنگین بود، شیلنگهای هیدرولیک ماشین آلات، طبق برنامه نت، هر 18 ماه تعویض می شد.
براین اساس هر زمان که ماشینی برای سرویسهای نت برنامه ریزی شده متوقف می شد، بخشی از شیلنگهای هیدرولیک آن، به ترتیب تاریخ نصب، تعویض می شد. یعنی همیشه اولویت تعویض با قدیمی ترین شیلنگها بود.
پیشنهاد اجرای این برنامه تعویض از طرف تأمین کننده شیلنگهای هیدرولیک داده شده بود و تفکر مجموعه این بود که ایشان با این پیشنهاد کمک بزرگی به مجموعه کرده، بعنوان یک قهرمان تلقی می شد. زیرا تا پیش از اجرای این برنامه میزان آماده بکار بودن ماشین آلات در اثر خرابیهای حین بهره برداری شیلنگها تا زیر 65 درصد افت کرده بود.
وقتی یک ماشین معدنی چندین میلیون دلاری متوقف می شود هزینه زمان از کار افتادگی آن بسیار قابل ملاحظه می باشد. ولی شیلنگهای هیدرولیک قطور چند لایه هم ارزان نیستند.
من اگرچه نمی توانستم با موفقیت آمیز بودن این برنامه مخالفت کنم، ولی یک ایراد اساسی به آن گرفتم.
من به آنها توضیح دادم که اگر به سوابق تعمیرات خود رجوع کنند می توانند 20 درصد از شیلنگهایی را پیدا کنند که باعث 80 درصد خرابی ها و توقفات حین بهره برداری شده اند.
در عمل هم بررسی سوابق نشان داد که کمتر از 20 درصد شیلنگها مسؤول نزدیک به 90 درصد خرابی ها بودند.
این نتیجه گیری باعث خوشحالی صاحبان آن مجموعه معدنی شد، هر چند که تأمین کننده شیلنگها چندان خشنود نبود!

برگرفته از وب سایت:
Brendan Casey
Author of ‘Insider Secrets to Hydraulics’;
‘Preventing Hydraulic Failures’ and
‘Advanced Hydraulic Control’.
http://www.hydraulicsupermarket.com/books.html

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × دو =