نشانه ها و عارضه های یک سازمان بیمار چیست!؟

[تعداد: ۳   میانگین: ۳.۷/۵]

action-learning-set_eyetoeyePIX_226x150کار ما مشاوره است ، هر سال بیش از ۴۰ سازمان صنعتی را بازدید می کنیم و از بین آنها حدود ۱۵ الی ۲۰ مورد منجر به عقد قرارداد و برنامه مشاوره و نصب نرم افزار نگهداری و تعمیرات می شود.این موضوع حدود ۱۰ سال است که در صنعت به صورت منظم ادامه دارد قبل از این سال ها در زمینه های دیگر سیستم های مدیریتی مشاوره و کار می شد.

حضور مستمر در سازمان های مختلف صنعتی از نوع دولتی ، خصوصی ، هلدینگ ، خصولتی ، فامیلی و غیره باعث شده است که با انواع مدیران عامل سازمان ها تعامل ایجاد شود.یک مشاور بغیر از مباحث مشاوره تخصصی کار خویش نیاز دارد که از لحاظ روانشناسی و شناخت افراد تبحر و مطالعه زیادی داشته باشد.تلفیقی از مهارت های کار ، روانشناسی ، ارتباط موثر و غیره نیاز دارد.

میزان موفقیت پروژه ها وابستگی زیاد به شناخت اولیه ای است که از سازمان کسب می شود و تخمین قابلیت های افراد آن سازمان از سطح مدیریت ارشد ، مدیر نت و کارشناسان سازمان که در جلسات حضور دارند ، نقش کلیدی در چیدمان نیروی انسانی در جلسات و شروع کار دارد.برحسب تجربه ، آموزش ، مطالعه و خطاهای پیش آمده ، نشانه ها و عارضه های سازمان را می توانیم شناسایی کنیم و میزان ریسک حضور و یا عدم حضوردر سازمان را پیش بینی نماییم.

در کلیه پروژه هایی که در زمینه نگهداری و تعمیرات در این چند سال انجام شد فقط دو مورد از حدود ۷۰ مورد به مشکل برخورد شد! چرا!؟ (یکی از آنها مربوط به ۴ سال پیش بود و دیگری مربوط به پارسال)

پاسخ به این چرا درمواقع نشانه ها و عارضه های یک سازمان بیمار را بیان می کند:

  1. مدیریت ارشد سازمان سطح سواد کمی دارد و زیر لیسانس است.
  2. مدیریت ارشد سازمان صنعت گر نیست یک سرمایه دار است که برحسب تعاملات سازمانی و کسب وام و غیره توانسته است کارخانه راه اندازی یا بخرد.
  3. مدیریت ارشد سازمان بیشتر به سود مقطعی ، کوتاه مدت ، سنتی و پیش رو می اندیشد.
  4. مدیریت ارشد سازمان با آنکه مدرک و مدارج بالایی دارد و ارتباطات دانشگاهی زیاد ، اما مدیریت نمی داند ولی گاها حسب اتفاق مهندس خوبی است.
  5. متوسط ماندگاری نیروی انسانی در این سازمان ها کمتر از ۱۰ ماه می باشد ، آنهایی هم که می مانند معمولا افراد کم سواد و کم مهارت هستند که جایی بهتر از اینجا گیر نمی آوردند.
  6. نیروی انسانی در این سازمان ها خیلی در درون جابجا می شوند و بر اساس تخصص و علاقه مندی افراد چیدمان ساختار سازمانی شکل نگرفته است.
  7. مدیریت ارشد اقوام ، نزدیکان ، هم ولایتی ها و فرزندان کم مهارت و بی سواد خویش را در سیستم تزریق کرده است.
  8. اطرافیان مدیریت ارشد سازمان از خودش کم مهارت تر و کم سوادتر و کم تجربه تر هستند.
  9. اگر سازمان دولتی باشد با هر تغییر در بالاسری کلیه مدیران میانی و چیدمان نیروی انسانی به مرور زمان تغییر کلی می کند.

شما در نظر بگیرید که در سازمانی در بازه زمانی (کمتر از دو ماه) ممیزی نگهداری و تعمیرات تا شروع برنامه کلاس های نگهداری و تعمیرات ، تیم اولیه حاضر در انجام ممیزی نت و نماینده مدیریت از سمت کارفرما تغییر می کند!

به طور کلی هر سیستم مدیریتی را نیروی انسانی سازمان حرکت می دهد و میزان موفقیت آن سیستم در پیاده سازی وابسته به مهارت ها ، رضایتمندی ، دانش این نیروی انسانی در سازمان است.بخصوص اینکه در حوزه نگهداری و تعمیرات باید متوسط زمان ماندگاری نیروی انسانی کلیدی نت (مدیرنت ، مسئول برنامه ریزی نت ، سرپرستان مکانیک ، برق ، ابزار دقیق و کارشناسان ماهر) در سازمان بیش از ۴ سال باشد.سازمانی که وضعیت و شاخص فوق را داشته باشد می توان پیش بینی کرد که سیستم مدیریت نت را می توان بخوبی در آن سازمان پیاده سازی و موفقیت های لازم مدنظر مدیریت ارشد سازمان را کسب کرد.

سازمان شما در چه موقعیت و وضعیتی است!؟ در سال های اخیر بدلیل رکود صنعت و مشکلات بوجود آمده مسائل طرح شده بالا بیشتر نمود داشته است به طوری که برخی از سازمان ها اگر حذف نشده باشند با کاهش نیروی انسانی ۵۰ الی ۶۰ درصدی در بخش خصوصی مواجه بودند و در سطح دولتی تغییرات و جابجایی های زیادی تجربه کردند.

اما راه حل حذف و بهبود این نشانه ها و عارضه های بیماری در سازمان بنظر فقط در مدیریت ارشد سازمان است که تعریف می شود.به قول پیتر دراکر مسئولیت ۱۰۰ درصد سازمان با مدیریت است!

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *