الزامات اساسی نت پیش بینانه و پیشگیرانه موثر ۲

[تعداد: ۰   میانگین: ۰/۵]

appleorange_pixeldigets_226x150بازرسی ها
بازرسی دقیقی، که بدون بازکردن ماشین انجام شود، هم در صرف وقت تکنسین‌ها صرفه‌جویی می‌کند و هم عیوب احتمالی تجهیز را کشف می‌کند. قطعات دوار بیشترین وابستگی به قطعات پیرامون شان را دارند. مثلاً رینگ‌های پیستون در یک سیلندر موتور یا کمپرسور به سرعت مطابق شکل دیواره‌های سیلندر سائیده می‌شوند. اگر آنها برای بازرسی باز شوند، این احتمال وجود دارد که آنها به سادگی به همان الگوی سابق جازده نشوند. در نتیجه، سایش اضافه تری حادث خواهد شد، و رینگ‌ها زودتر از اینکه باز نمی‌شدند و در عوض تست عملکرد فشار و ذرات سایشی روغن انجام می‌شد باید باز شوند.
حواس انسانی
ما انسانها توانایی خوبی برای احساس علائم غیرمعمول، صدا، بو، چشایی، ارتعاش و لامسه داریم. هر مدیر نتی باید کوشش هماهنگی برای افزایش حساسیت حواس خودش و نفراتش داشته باشد. عموماً تجربه بهترین معلم است. با این حال، اغلب اوقات مواردی را تجربه می‌کنیم بدون اینکه بدانیم چه چیزی هستند. چند ساعت آموزش درباره آنچه دنبالش هستیم خروجی بالایی خواهد داشت.
حواس انسانی قادر به کشف اختلافات زیاد هستند اما معمولاً تغییرات کوچک را احساس نمی‌کنند. زمان نیز اثری کمرنگ کننده دارد. آیا تاکنون سعی کرده‌اید رنگی را با رنگ مشابهش تشخیص دهید بدون اینکه نمونه‌ای از آنها برای مقایسه در کنار هم داشته باشید؟ اگر تجربه کرده باشید، لزوم وجود استاندارد را متوجه خواهید شد. استاندارد نمونه‌ای است که می‌تواند با موقعیت موجود از اندازه‌گیری مقایسه شود. مشخصات کمی، عکس‌ها، رکوردها، و نمونه‌هایی واقعی باید تهیه شوند. پارامترهای بحرانی باید به روشنی روی آنها نمایش داده شوند که چه چیز خوب است و چه چیز بد.
همچنانکه برنامه نت پیشگیرانه مبتنی بر قابلیت اطمینان توسعه می‌یابد، نمونه‌ها باید جمع‌آوری شوند که در رسیدن به حداکثر دقت در اینکه چه مقدار سایش می‌تواند قبل از بروز مشکل اتفاق بیافتد کمک خواهد کرد. یک تابلوی ۴×۴ ایده خوبی است که شافت‌ها، بیرینگ ها، چرخدنده‌ها، و دیگر قطعات را برای نمایش در آن آویزان کرد.
سنسورها
از آنجا که حواس انسانی، تغییرات کوچک را هشدار نمی‌دهد و به آنها حساس نیست، و نمی‌تواند به فضاهای کوچک وارد شود، خصوصاً در هنگام بهره‌برداری ماشین‌ها، لذا لازم است از سنسور‌هایی که شرایط را اندازه‌گیری می‌کنند و اطلاعات را به نشانگرهای بیرونی انتقال می‌دهند استفاده شود.
فن‌آوری سنسور‌ها به سرعت در حال پیشرفت است، بهبودهای قابل توجهی در ظرفیت دقت، اندازه و هزینه آنها صورت گرفته است.ترانسدیوسرهای فشار، ترموکوپل های دما، آمپرمترهای برقی، شمارنده‌های دور، و شناورهای ارتفاع سطح مایع مثال‌هایی هستند که در بیشتر خودروها یافت می‌شوند.
شتاب سنج‌ها، سنسورهای جریان گردابی، وترانسدیوسرهای سرعت سیسمیک که به آنالیز حرکت، موقعیت و انبساط قادر می شوند در بکارگیری برای تجهیزات دوار زیادی در حال افزایش هستند. الگوی نرمال کارکرد که اثر انگشت نامیده می‌شود با اندازه‌گیری عملکرد تجهیز در شرایطی که خوب خوانده می‌شود به دست می‌آید. مقایسه ها در تناوب‌های منظمی انجام می‌شود، نظیر هر سی روز، تا مشخص شود آیا هیچ پارامتری تغییر زیادی داشته است، و علاوه بر آن، اثر چنین تغییری ممکن است چه چیزی باشد.
فرآیند آنالیز اسپکترومتری روغن برای هرگونه وسیله متحرک مکانیکی که از روغن برای روانکاری استفاده می‌کند مفید است. آن از نظر وجود ذرات فلزی، آب، گلایکول، آلودگی سوخت، ویسکوزیته، و ذرات جامد تست می‌شود. موتورخودروها، کمپرسورها، و توربین‌ها همه از آنالیز روغن سود می‌برند. اغلب شرکت‌های روغن‌ساز بزرگ در صورتیکه از آنها روغن خریداری کنید این خدمات را به شما می‌دهند.
امتیاز اصلی آنالیز اسپکترومتری کشف به موقع سایش قطعات است. که نه تنها اینکار را انجام می‌دهد بلکه زمانی که روغن دیگر نتواند به طور صحیح کار روانکاری را انجام دهد و باید تعویض شود را نیر مشخص می‌کند، آن همچنین مقادیر کوچک ذرات فلزی که از روی سطوح متحرک سائیده می‌شوند را مشخص می‌کند. عناصر فلزی یافت می‌شوند، و مقدارشان، می‌تواند مشخص کند که چه قطعاتی در حال سایش‌اند و در چه درجه‌ای بطوریکه نت و تعمیرات اساسی می‌تواند به دقت برنامه‌ریزی شود. مثلاً وجود کرم می‌تواند مشخص‌کننده سایش بالای سیلندر باشد، و فسفر برنز احتمالاً از بیرینگ‌های اصلی است. تجربه از تجهیز خاص طبیعتاً راهنمایی‌هایی در عیب یابی بهتر می‌دهد.
آستانه‌ها
امروزه که ابزارهای اندازه‌گیری برای سنجش عملکرد تجهیز در دسترس است. هنوز هم تعیین زمان اجازه کارکرد و توقف آنها ضروری است. یک نفر باید نقطه آستانه‌ای ایجاد کند، که بتواند بصورت دستی، نیمه اتوماتیک یا اتوماتیک کنترل شود. ابتدا اجازه دهید تصمیم بگیریم که آستانه چگونه تنظیم می‌شود و سپس چگونگی کنترل آنرا مورد بحث قرار دهیم.
برای تنظیم آستانه، اول باید اطلاعات را از اندازه‌گیری هایی که می‌تواند از تجهیز در حالت کارکرد ایمن و سالم است جمع آوری کرد و آن اندازه‌گیری هایی که قبل از زمان خرابی هستند. سازندگان تجهیز، و خصوصاً نمایندگان محلی با تجربه منبع اطلاعاتی خوبی برای شروع هستند. اغلب سازندگان در آزمایشگاه تجهیز را تا خرابی تحت تست قرار می‌دهند تا به عنوان بخشی از تست های ارزیابی کیفیت، قابلیت اطمینان قابلیت تعمیرپذیری و فرآیند تست تلقی شود. چنین داده‌هایی برای تعیین اینکه تحت شرایط بهره‌برداری واقعی چه مقدار تنش می‌تواند قبل از شکست تجهیز روی آن قرار داده شود ضروری هستند. بسیاری تجهیزات، نظیر رآکتورهای هسته‌ای و هواپیماها نباید تحت شرایط کارکرد به نقطه شکست برسند، اما آنها می‌توانند تحت شرایط تست ایمن خراب شوند بطوریکه دانش آن بتواند برای نگهداشت ایمن آنها هنگام استفاده واقعی استفاده شود.
وقتی نقطه شکست مشخص شد، حاشیه ایمنی باید اضافه شود تا برای تغییرات در قطعات به صورت منفرد، محیط زیست و شرایط بهره‌برداری به حساب آید. بسته به شدت خرابی، حاشیه ایمنی می‌تواند از یک تا سه انحراف استاندارد قبل از نقطه میانگین خرابی باشد. انحراف استاندارد یک روی هر طرف میانگین ۶۸% همه انحرافات را در بر می‌گیرد، انحراف‌های استاندارد دو ۹۵% را در بر می‌گیرد و انحرافات استاندارد سه معادل ۷/۹۸% هستند. با این حال وقتی ماموریت مان پیشگیری از خرابی است، فقط نصف توزیع قابل قبول است. این توزیع یکطرفه همچنین نشان می‌دهد که با ریسک و احتمالات کار می‌کنیم.
هرچه آستانه زودتر تنظیم ‌شود و نت پیشگیرانه موثر انجام ‌شود، اطمینان بیشتری از این به وجود می آید که نت پیشگیرانه قبل از خرابی انجام خواهد شد. اگر میانگین زمان بین خرابی‌ها ( MTBF) 9000 مایل با انحراف استاندارد ۱۷۵۰ مایل باشد، آنگاه نت پیشگیرانه صحیح در ۵۵۰۰ مایل تقریباً ۹۸% خرابی ها را حذف خواهد کرد. توجه داشته باشید کلمه«صحیح» یعنی اینکه هیچ مشکلات جدیدی وارد نشوند. از طرف دیگر، معنای دیگر آن این است که، هزینه‌ها بالاتر از این خواهد شد چرا که قطعات قبل از اینکه به پایان عمر مفیدشان برسند تعویض می‌شوند، و نفرات بیشتری لازم خواهد بود.
وقتی نقطه تنظیم آستانه مشخص شد، آن باید مانتیور شود تا مشخص شود چه وقت از آن فراتر می رود. سرمایه‌گذاری در مانتیورینگ بستگی به دوره‌ای که اضمحلال ممکن است حادث شود، میانگین‌های کشف و میزان امتیازات حاصله دارد. اگر شرایط خرابی به سرعت پیشرفت کند، انسان ممکن است نتواند به سادگی شرایط را کشف کند و هزینه‌ نسبتاً بالایی از خرابی تجهیزات اتوماتیک متحمل خواهد شد.

ادامه دارد …

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *