اهداف و برنامه های محقق شده واحد نگهداری و تعمیرات در سال ۹۴

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]

24_IS_60492784_wissanu_phiphithaphong_2x1پایان سال (۱۳۹۴) برای برخی از واحدهای نگهداری و تعمیرات مصادف با تعمیرات اساسی یا اورهال می گردد. البته بسیاری از سازمان ها که فصلی کار می کنند انجام عملیات تعمیرات اساسی را در زمان های دیگر برنامه ریزی کرده اند. بخش بسیار مهم در واحدهای نگهداری وتعمیرات، برنامه ریزی و طرح ریزی نت است این بخش باید بر اساس شاخص ها و اهداف کلان سازمان نسبت به طرح ریزی اهداف واحد نگهداری و تعمیرات اقدام کند.

حتما برای واحد نگهداری و تعمیرات سازمان اهداف و شاخص هایی در نظر گرفته اید، (اگر این کار را نکرده اید برای سال ۱۳۹۵ دست بکار شوید) باید وضعیت آنها را پایش کنید تا میزان تحقق و انحراف از برنامه ها و اهداف مشخص شود. اجازه دهید چند نکته مهم کلیدی را در این خصوص مرور کنیم:
یک: اهداف واحد نگهداری و تعمیرات را با شاخص ها قابلیت اطمینان اشتباه نگیرید.(مثلا در انتهای سال ۹۴ نیاز به تهیه گراف و نمودار از شاخص های قابلیت اطمینان MTBF , MTTF  و غیره ندارید! روی اهداف و برنامه های کلیدی و پیشرونده فعالیت های واحد نگهداری و تعمیرات تمرکز کنید، مثل درصد پیشرفت پروژه ها واحد نت، یا میزان تحقق درصدPM و یا درصد EM)
دو: یکی از مهم ترین بخش های تحلیل محاسبه صحیح و فرمول درست در شاخص هاست. باید قاعده صحیح را کشف و فهم کنید. استانداردها، نرم افزارها و مستندات اینترنتی در قالب مقالات در خصوص این شاخص ها و اهداف زیاد نوشته اند ولی اکثرا کلی، ناقص و در حد معرفی هستند، و باید براساس فرآیندهای تولیدی و مدل کسب و کار سازمان تغییر یابند. از آن گذشته شما باید مفهوم و کاربرد این شاخص را بدانید تا شما را در تحلیل وضعیت و بهبود آن یاری رساند.
سه: پیشنهاد می شود فقط روی سه یا چهار شاخص برای تحلیل وضعیت انتهای سال ۹۴ واحد نگهداری و تعمیرات متمرکز شوید و تعداد آنها را زیاد نکنید.
چهار: مهم ترین موضوع در تحلیل شاخص ها و اهداف نگهداری و تعمیرات، روند است! لذا زیاد به شاخص های کلاس جهانی نت یا الگوبرداری از منابع و کتاب های معمول نگهداری و تعمیرات توجه نکنید! روند باید مطابق با اهداف شما کاهشی یا افزایشی باشد روی روند ایجاد شده شاخص در واحد نگهداری و تعمیرات سازمان تان هدف گذاری و کار کنید.
پنج: داشتن یک شاخص یا هدف بهتر از نداشتن هیچ و عدم تحلیل وضعیت فعلی در انتهای سال است. اگر تاکنون چنین کاری نکردید و داده های لازم برای محاسبه شاخص را ندارید، پیشنهاد می شود یک شاخص عملکردی متناسب با فعالیت ها و کسب و کار سازمان برای واحد نگهداری و تعمیرات سازمان در نظر بگیرید و با داده ها دانه درشت و موجود تخمینی بزنید، بهرحال با تخمین مثبت و منفی ۲۰ درصد انحراف هم باز به شما چشم اندازی از وضعیت می دهد ولی حتما با وجود کمبود داده ها قاعده بند دو بالا را مدنظر داشته باشید.
شش: سال ۱۳۹۵ را جدی بگیرید، خیلی روی روند رفع تحریم ها حساب باز نکنید فکر کنید چنین چیزی محقق نشده است پس سخت بگیرید و با حساب و کتاب پیش بروید! بهینه سازی و کاهش هزینه های واحد نگهداری و تعمیرات اولین هدف اصلی باشد.

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *