ارتعاش ناشی از رزونانس مرتبط با پایه (FRR)

bolts اغلب متخصصین ارتعاش به خوبی از رزونانس قطعات سازه‌ای و قسمت‌های دوار ماشین‌ها آگاهی دارند، نظیر پایپینگ، بخش هایی از پایه‌های فولادی، بیم‌ها، ستون‌ها، pedestalها، کانال‌های هوا (و خیلی به ندرت خود روتور).
با این حال، همیشه منبع دیگری از رزونانس وجود دارد که عموما ناشناخته است چرا که به سادگی با روش‌های رایج مانند روش تعیین شکل مد، تست ضربه، تست لرزش، و غیره کشف نمی‌شود. این نوع رزونانس معمولا متاثر از پایه ماشین است. که با نام ارتعاش ناشی از رزونانس مرتبط با پایه (یا مخفف FRR) شناخته می‌شود.
به نظر می‌رسد FRR برای اغلب متخصصین ارتعاشات به خوبی شناخته شده نیست. اگرچه اطلاعاتی از آثار آسیب احتمالی Soft foot وجود دارد. اما با توجه به تجربیات جدید روی این موضوع، چنین حاصل شده است که این دو موضوع کاملا متفاوت هستند. Soft foot که به خوبی شناخته شده است وقتی است که فریم یا پایه هنگام سفت یا شل کردن پیچ ها اندکی تغییر شکل دهد.
تغییر شکل فریم یا پایه ماشین، یا به عبارتی پدیده Soft foot ضرورتا باعث افزایش ارتعاش نمی‌شود. بلکه هنگامی باعث رشد ارتعاش می‌شود که باعث تغییر هم محوری شافت با شافت، بیرینگ با بیرینگ، یا فاصله هوایی و غیره می‌شود. اغلب اوقات حد متوسطی ازSoft foot افزایش ارتعاش را به همراه ندارد.
وقتی ماشین در حال کار است، هنگامی که پیچ مشخص یا ترکیبی از پیچ ها شل می شوند دنبال افت دامنه ارتعاش محسوس و معینی حدود ۳۰ درصد یا بیشتر باشید. برای دامنه‌های زیاد ارتعاش، کاهش ارتعاش ممکن است چند صد درصد باشد. برای مثال دامنه از حدود ۱۵mm/s، هنگامیکه دو یا چند پیچ شل می‌شوند، ناگهانی به ۱٫۳mm/s کاهش می‌یابد.
این روش وقتی استفاده می‌شود که تغییر ارتعاش ناشی از تغییر شکل Soft foot بوده باشد. با این حال، گاهی تغییر شدید هنگامی حادث می‌شود که شل کردن پیچ باعث هیچ تغییر شکلی نمی‌شود! مثلا به محض اینکه پیچ با دست سفت می شود ارتعاش ناگهان افزایش می‌یابد.
با روش‌های مختلفی نظیر تغییر فاز ارتعاش مشخص می‌شود که پدیده ناشی از رزونانس بوده است یا تغییر شکل پایه یا فریم. برای رزونانس قطعات رایج، روش‌های متعددی برای تعیین اینکه قطعه‌ای خاص رزونانس دارد یا نه وجود دارد. اما در مورد FRR، تقریبا همیشه طول مشخصی از سیستم فنر وجود ندارد که رزونانس پیدا شود. همه علائم رزونانس وجود دارند، اما یافتن قطعه‌ای با رزونانس واقعی با ابزار رایج تقریبا غیرممکن است. تنها مشخص می‌شودکه کل سازه ماشین رزونانس دارد.

ادامه مقاله به صورت کامل از اینجا دانلود کنید: ارتعاش ناشی از رزونانس مرتبط با پایه (FRR)

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + شش =